Pe ringul de dans al Europei, in loc sa valseze, Romania face dansul ploii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pe ringul de dans al Europei, in loc sa valseze, Romania face dansul ploii
Pe ringul de dans al Europei, in loc sa valseze, Romania face dansul ploii
de Magda Florea la 21 Feb. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
justitieprocuror general romania 2019dosar penal falsificare justitiemcv

Detinem de la inceputul anului Presedintia Consiliului Uniunii Europene si, astfel, toate privirile sunt atintite asupra noastra. In loc sa demonstram Europei ca mai exista gratie pe la noi, Romania cade ca nuca in perete pe ringul de dans al politicii de pe Batranul Continent. Politica face cartile la noi, lovind in Justitie pana cand europenii isi pun mainile la ochi si dau lehamite din mana, avand senzatia ca se uita la un film ireal de prost. De ce spun asta? Pai Justitia din Romania traverseaza un nou episod din telenovela Tudorel Toader - Augustin Lazar. Ministrul Justitiei pare ca nu se da batut, de la dorinta exprimata cu mult timp in urma, de a-l inlatura pe Lazar din functia de procuror general al Romaniei. Toader a declarat, joi, ca va declansa procedura de numire a noului procuror general. Toate acestea, in timp ce liderii institutiilor de forta din Europa s-au trezit anchetati penal pe la noi, acuzati de fals.

Joi, ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a facut o vizita la Parchetul General, institutie condusa de Augustin Lazar. Totusi, Tudorel parca a incercat sa sfideze autoritatea oficiala a lui Lazar, stand de vorba cu un adjunct al acestuia, procurorul general adjunct Bogdan Licu, dar si cu presedintele Asociatiei Procurorilor din Romania, Elena Iordache.
 
Scopul vizitei ministrului la Parchetul General a fost de a observa cum isi desfasoara procurorii activitatea. La iesirea din institutie, Tudorel a facut anuntul bomba: "voi declansa procedura de numire a noului procuror general".
 
"La finalul lunii aprilie expira mandatul si procedura se deruleaza intre timp si in felul asta pana la expirarea perioadei vom avea un nou procuror general", a afirmat Toader.
 
Intrebat daca vizeaza pe cineva anume, el a spus: "Pai nici n-am declansat procedura si acum vizam? Vedem cine se va inscrie si atunci vom vedea".
 
Intrebat de asemenea daca, in opinia sa, este vorba despre un judecator - fost procuror, Toader a spus: "Deci nu avem de unde sa stim. Sa vedem intai cine se inscrie si dintre cei inscrisi vom selecta. Credeti ca ai putea sa ai un favorit inainte de a declansa procedura?".
 
El a afirmat ca nu l-a ocolit la vizita la Parchetul General pe Augustin Lazar, insa a mers sa se intalneasca cu Elena Iordache si Bogdan Licu, s-a intalnit si a apoi a plecat.
 

Augustin Lazar: Toader alimenteaza intrigi, nu da dovada de barbatie

 
Augustin Lazar se arata deranjat de faptul ca ministrul l-a neglijat in vizita pe care a avut-o, nedorind sa comunice cu el si sa solutioneze astfel posibilele probleme invocate de acesta. Daca Tudorel spune ca nu l-a evitat intentionat pe Lazar, procurorul general crede fix contrariul.
 
"Ministerul Public este condus de procurorul general si de nimeni altcineva. Daca ministrul Justitiei avea ceva de discutat, trebuia sa aiba curajul sa vina la mine, nu mananc oameni. A preferat sa vina tiptil, sa urzeasca intrigi, sa incerce sa bage zazanie prin combinatii obscure", a afirmat procurorul general Augustin Lazar. 
 

Adjunctul pe care l-a cautat Toader, vizat de plagiat in teza de doctorat

Poate ca si peste neglijenta intentionata la adresa sa ar fi trecut Lazar mai usor, daca ministrul ar fi fost mai selectiv in a-si alege partenerii de discutii din Parchetul General, pare a sugera procurorul. Toate acestea, fiindca adjunctul pe care l-a intalnit Toader ar fi acuzat de plagiat in teza de doctorat. 

Bine, acuzatiile lui Lazar pica hilar in context. Sa nu uitam ca Toader reprezinta partidul care a pus in functie un premier asupra caruia s-a dovedit reala aceeasi acuzatie, deci nu se stie cat de scurt e drumul de la Parchetul General in fruntea Guvernului, asa ca domnul Lazar ar trebui sa fie prudent ... maine poimaine adjunctul conduce Executivul si vorba aia, e bine sa lasi loc de "buna ziua".

"Domnia sa a contactat un procuror care are probleme. Acel procuror trebuie sa-si clarifice intai problemele de legitimitate si asta se poate face printr-o adunare generala. Acel procuror are probleme de reprezentativitate", a declarat Lazar, vorbind despre adjunctul sau Bogdan Licu. 
 
Lazar l-a mai acuzat pe Toader ca a incercat, printr-o diversiune, sa distraga atentia de la fondul problemei create de noile modificari din Justite. "Informatia zilei era faptul ca sectia de procurori a CSM a convocat adunarea generala a procurorilor, iar (Tudorel Toader - N.R.) a dorit sa o puna in ceata printr-o manipulare de acest gen, pentru ca procurorii sa inceapa sa se lupte intre ei."
 
"Magistratii din tara sunt convocati de catre CSM in adunari generale sa-si dea cu parerea cu referire la un act normativ suspect de neconstitutionalitate, a carui aplicare va bloca Ministerul Public", a mai opinat procurorul general al Romaniei. 

Citeste si: Cum au fost acaparate cele mai valoroase terenuri din Bucuresti
 

Procurorul general: Recentele modificari pe justitie ar putea bloca institutional Ministerul Public

 
Reactia ministrului Justitiei cu privire la necesitatea de a demara  procedura de numire a noului procuror general, vine la doar doua zile de cand Augustin Lazar a postat pe pagina de Facebook o analiza care arata cum modificarile din justitie ar putea avea un impact devastator asupra Ministerului Public. 
 
Procurorul general, Augustin Lazar, a trimis, marti seara, un punct de vedere cu privire la modificarile aduse, prin OUG, legilor justitiei si isi exprima ”ingrijorarea fata de blocajul institutional al Ministerului Public ce ar putea fi generat de recentele modificari ale legilor justitiei”. In plus, Lazar sustine ca unele dintre prevederi sunt neconstitutionale, incalcand  recomandarile Rapoartelor MVC, Comisiei de la Venetia si GRECO.
 
Iata mesajul integral al procurorului general:
 
”Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ), luand in considerare concluziile Curtii Europene a Drepturilor Omului formulate in cauza Baka c. Ungariei (Hotararea din 27 mai 2014), vazand proiectul ordonantei de urgenta transmis Consiliului Superior al Magistraturii, isi exprima ingrijorarea fata de blocajul institutional al Ministerului Public ce ar putea fi generat de recentele modificari ale legilor justitiei si de asemenea fata de neconstitutionalitatea unora dintre prevederi.
 
Astfel:
 
In ceea ce priveste modificarea art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004.
 
- Urgenta si situatia extraordinara pentru adoptarea acestei solutii legislative nu sunt justificate in expunerea de motive si in preambulul ordonantei de urgenta, Guvernul neexpunand niciun motiv pentru care, in privinta functiilor de conducere prev. de art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 sa deroge de la principiul separarii carierelor, consfintit prin modificarile aduse Legilor nr. 303/2004, nr. 304/2004 si 317/2004 in cursul anului 2018, potrivit carora, gestionarea carierei procurorilor se realizeaza de catre Sectia pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
 
Interventia legislativa da expresie unei abordari inconsecvente a principiului separarii carierelor si, sub acest aspect se observa ca solutia legislativa ce ar urma sa fie adoptata de Guvern, ca legiuitor delegat, nu a fost edictata in scopul de a raspunde unei nevoi de reglementare stringente, unicul scop al reglementarii fiind doar acela de a contracara vointa Parlamentului, ca organ legislativ suprem.
 
In acelasi context, se constata ca dispozitiile potrivit carora pot fi numiti in functiile de conducere prev. de art. 54 alin. (1) si judecatori care au indeplinit functia de procuror induc un tratament juridic discriminatoriu intre judecatori si procurori, de vreme ce, procurorii nu pot accede in functii de conducere din cadrul instantelor judecatoresti si nici chiar in functii de executie corespunzatoare instantei la nivelul careia isi desfasoara activitatea. 
 
Se observa ca modificarea adusa art. 54 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 nu mai contine nicio conditie de vechime minima pentru numirea in functiile de conducere la varful ierarhiei Ministerului Public, ceea ce atrage lipsa de previzibilitate a normei de modificare.
 
Sunt ignorate de asemenea si recomandarile Rapoartelor MVC, Comisiei de la Venetia si GRECO.
 
Introducerea art. 54 alin. (7 ind.1) din Legea nr. 303/2004 si art. 17 din proiectul ordonantei
 
Introducerea acestor modificari este justificata in expunerea de motive a proiectului ordonantei de urgenta prin: „necesitatea consolidarii institutionale a acestor structuri de parchet, dandu-se eficienta dispozitiilor legale care sa reglementeze mecanismele de numire in aceste functii de conducere, cu evitarea situatiilor de provizorat, lipsa unor conduceri stabile a acestor institutii judiciare generand probleme in ceea ce priveste asigurarea unui management de calitate”.
 
Argumentele constand in lipsa unei conduceri stabile si a unui management de calitate se plaseaza exclusiv la nivel de asertiune, nefiind produsa nicio dovada factuala in sprijinul acestora.
 
Aratam insa, ca, aplicarea coroborata a dispozitiilor tranzitorii din art. 17, si art. 54 alin. 7 ind.1 este susceptibila sa produca efecte previzibile contrare motivelor indicate de initiatorul proiectului de reglementare. Se va crea provizoratul pretins a fi inlaturat si, mai mult, acesta va fi accentuat, in conditiile lipsei unor mecanisme care sa permita ocuparea acestor functii prin numire in termenul de 45 de zile prevazut de art. 17 din proiect.
 
O asemenea situatie, va conduce la blocaj institutional la varful Ministerului Public si al structurilor precizate, ceea ce pune in discutie incalcarea art. 115 alin. (6) din Constitutie, potrivit caruia, ordonantele de urgenta nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului si creeaza premisele unui conflict juridic de natura constitutionala.Este de preferat o conducere „provizorie” decat absenta oricarei conduceri, mai ales in sistemele care functioneaza pe principiul controlului ierarhic si al unitatii de actiune.
 
Introducerea alin. (6) din art. art. 88 ind.1 din Legea nr.304/2004
 
Potrivit expunerii de motive a proiectului de reglementare, prin adoptarea acestor dispozitii se tinde la inlaturarea unor neclaritati sau dificultati legate de functionarea pana in prezent a Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.
 
Precizarea introdusa nu era necesara, de vreme ce ierarhia functiilor rezulta in mod clar din reglementarea acestei structuri (Sectiunea nr. 2 ind.1 din Cap. II- Organizarea Ministerului Public al Legii nr. 304/2004 – procuror sef sectie, procuror sef adjunct sectie, procuror), aspect absolut clar si valabil in tot sistemul Ministerului Public, acolo unde exista sectii/directii.
 
In plus, ea prezinta potentialul de a crea dificultati de interpretare si aplicare a dispozitiilor din Codul de procedura penala; de asemenea, in raport cu unele dintre dispozitiile acestui cod, este redundanta, de pilda, art. 318 alin. (10) din Codul de procedura penala.
 
Solutia legislativa contravine par. 150 teza finala si par. 151 din Decizia nr. 33/2018 a Curtii Constitutionale, ceea ce constituie o incalcare a art. 147 alin. (4) din Constitutie.
 
Prin efectul lor concret, aceste dispozitii inlatura controlul ierarhic pe care il exercita potrivit legii procurorul general al PICCJ, ceea ce contravine art. 132 alin. (1) din Constitutie si principiului constitutional, al controlului ierarhic, care sta la baza functionarii Ministerului Public.
 
Dispozitiile art. 14 pct. 6 care instituie atributia Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie de a exercita si retrage caile de atac, coroborate cu disp. art. 88 ind.8 alin. (2) care prevede participarea la solutionarea acestor proceduri a procurorilor din cadrul Sectiei judiciare a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de catre procurori din cadrul parchetului de pe langa instanta investita cu judecarea cauzei este criticabila pentru urmatoarele argumente:
 
- incalca independenta procurorului de sedinta, prev. de art. 67 alin. (2) din Legea nr. 304/2004, in conditiile in care procurorii care exercita/retrag calea de atac nu fac parte din aceeasi structura (sectie/unitate de parchet) din care fac parte procurorii care participa la solutionarea cauzelor;
 
- lipsa de identitate a structurilor din care fac parte procurorii mentionati creeaza si premisele unor disfunctionalitati, contrar celor afirmate in expunerea de motive.
 
Toate aceste modificari pot conduce la aparitia unui blocaj institutional, Ministerul Public putand ajunge in situatia de a nu-si exercita corespunzator atributiile constitutionale de reprezentare a intereselor generale ale societatii, aparare a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor”.
 
Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, anunta ca a fost adoptata ordonanta de urgenta privind procedura de selectie a procurorului european din partea Romaniei. La aceasta functie pot candida procurori sau judecatori, iar in urma unei selectii va fi trimisa la Bruxelles o lista de trei candidati, din care se va alege procurorul european roman. Pe timpul ocuparii acestei functii, el se va suspenda din functia detinuta in tara, urmand sa si-o reia dupa incetarea mandatului.
 
Tudorel Toader a mai declarat ca functiile de conducere din Ministerul Public pot fi ocupate si de procurori care au fost judecatori si ca persoanele aflate in prezent in aceste functii cu delegare le mai pot ocupa 45 de zile. Pentru functiile de conducere din Ministerul Public, avizul va fi dat de plenul CSM.
 
Procurorii din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) au transmis, marti, dupa ce Guvernul a adoptat OUG pe legile justitiei, ca nu au avut cunostinta despre modificarile propuse si au aflat despre ele in cursul zilei de luni, cand documentul a sosit pentru avizare. Procurorii afirma ca modificarea referitoare la delegarea atributiilor ”este de natura sa afecteze grav activitatea parchetelor”.

Scandalul se adanceste dupa ce Comisia Europeana critica si ea modificarile din Justitie


Comisia Europeana a anuntat miercuri ca urmareste cu ingrijorare ultimele evolutii privind statul de drept in Romania, ca urmare a modificarilor aduse legilor justitiei, si ca va cere explicatii Guvernului roman in acest sens.
 
"Comisia Europeana urmareste cu mare ingrijorare ultimele evolutii privind statul de drept in Romania. Atat continutul, cat si procedura prin care au fost facute ultimele modificari, folosind ordonante de urgenta si fara nicio consultare a sistemului judiciar par a fi in directa contradictie cu recomandarile Comisiei prin Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV), aprobat de toate statele membre.
 
Drept urmare, Comisia va cere explicatii Guvernului roman privind ultimele modificari”, a precizat un purtator de cuvant al Comisiei.
 
Comisia Europeana reaminteste Romaniei ca in raportul emis in noiembrie a facut apel la autoritatile de la Bucuresti sa "implementeze un sistem independent de numire a procurorilor, bazat pe criterii clare si transparente si pe sustinerea Comisiei de la Venetia”. De asemenea, in raport Comisia cere Romaniei sa "tina cont de recomandarile din MCV si ale Comisiei de la Venetia si GRECO”.
 
"Dupa cum am precizat, Romania trebuie sa readuca procesul reformelor pe drumul cel bun. Acest lucru inseamna sa mearga inainte, nu inapoi si abtinerea de la pasi care ar putea anula progresul care a avut loc in ultimii ani”, a afirmat purtatorul de cuvant.
 
Ministrul Justitiei Tudorel Toader a anuntat, marti, adoptarea unei OUG privind legile justitiei care stabileste ca functiile de conducere din Ministerul Public pot fi ocupate si de procurori care au fost judecatori si ca persoanele aflate in prezent in aceste functii cu delegare le mai pot ocupa 45 de zile. Pentru functiile de conducere din Ministerul Public, avizul va fi dat de plenul CSM.
 

Un fleac, ii ciuruim pe europeni
 

Probabil tehnica "close your mouth", aplicata lui Kovesi prin chemarea la audieri fix cand ii era Europa mai draga, e aplicata si cu oficialii europeni. Nici n-au apucat acestia sa critice bine miscarile facute de PSD si ALDE, ca s-au trezit anchetati in tara pe care pana de curand incercau s-o carmuiasca catre drumuri cat mai europene si occidentale. Se pare, insa, ca tinem mortis sa alegem cai diametral opuse.
 
Astfel, marile nume care conduc institutiile europene s-au trezit peste noapte cu dosar penal in Romania, sub acuzatia c-ar fi falsificat "realitatile privind domeniul justitiei in Romania, prin comunicarea de informatii false privind statul roman si prin initierea, constituirea, aderarea si sprijinirea unui grup infractional organizat".
 
Acuzatii sunt: Frans Timmermans, prim-vicepresedinte al Comisiei Europene, comisarul european pe probleme de justitie, Vera Jourova, dar si procurorul general al Romaniei, Augustil Lazar. Dosarul penal este inregistrat chiar la Sectia Speciala pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, sectie care a fost creata in ciuda tuturor reactiilor negative venite dinspre autoritatile europene in domeniu. 

Ma rog, Romania mai are doar cateva luni la dispozitie sa profite de faptul ca, prin Presedintia Consiliului Uniunii, ar avea sansa sa isi expuna punctul de vedere cu privire la problemele care o macina, sa incerce sa obtina mai multa sustinere de specialitate si financiara pentru sistemele si programele desfasurate aici, sa faca o figura buna pe plan extern astfel incat sa atraga investitorii in tara. 

Dar cum tu insuti poti fi cel mai mare dusman al tau, Romania se autosaboteaza, picand intr-o lumina nefavorabila prin eternele tentative de politizare a sistemului judiciar, prin nesfarsitele scandaluri institutionale si prin nerespectarea recomandarilor venite de la institutiile europene, care, desi romanului ii vine greu a crede, chiar sunt de bun augur. Mai nou, am reusit sa punem pe jar mediul de afaceri cu OUG 114, sa alungam investitorii din tara, sa suprataxam bancile, am reusit majorarea preturilor pentru facturile la utilitati, scumpirea alimentelor, devalorizarea leului, explozia Robor ... Asta da dans gratios in fata statelor membre ...
 
Citeste si: Comisia Europeana reactioneaza dupa ce in Romania i s-a deschis dosar penal lui Timmermans: Oficialii europeni nu sunt sub jurisdictia instantelor nationale

Sursa foto: pexels.com


 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Diferite tipuri de notebook-uri si avantajele acestora
Stiri IT 2022, Tenhologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Diferite tipuri de notebook-uri si avantajele acestora

today18 Mar. 2024
Eficienta fertilizarii in vitro (FIV) pentru cuplurile infertile
Sanatate

Eficienta fertilizarii in vitro (FIV) pentru cuplurile infertile

today18 Mar. 2024
Instalarea de camere de supraveghere in firma, decizia unui adevarat manager
Stiri IT 2022, Tenhologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Instalarea de camere de supraveghere in firma, decizia unui adevarat manager

today18 Mar. 2024
Care sunt cele mai des intalnite complicatii ale diabetului?
Sanatate

Care sunt cele mai des intalnite complicatii ale diabetului?

today18 Mar. 2024
Imprumuturi fulger: ghidul dvs. pentru aprobarea instantanee a imprumutului
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Imprumuturi fulger: ghidul dvs. pentru aprobarea instantanee a imprumutului

today18 Mar. 2024
Cele mai ieftine chirii din Romania: secretele apartamentelor care se inchiriaza pe bani putini, cum le gasesti
Imobiliare

Cele mai ieftine chirii din Romania: secretele apartamentelor care se inchiriaza pe bani putini, cum le gasesti

today18 Mar. 2024
Sfaturi pentru a face cumparaturi inteligente intr-un magazin de piese auto online
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul auto

Sfaturi pentru a face cumparaturi inteligente intr-un magazin de piese auto online

today18 Mar. 2024
Cum vom plati facturile la energie de acum incolo? Ce se intampla cu taxa pe soare, dar si cu schemele de plafonare si compensare
Economie

Cum vom plati facturile la energie de acum incolo? Ce se intampla cu taxa pe soare, dar si cu schemele de plafonare si compensare

today18 Mar. 2024
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Instalarea de camere de supraveghere in firma, decizia unui adevarat manager
Stiri IT 2022, Tenhologie si Gadgeturi,...

Instalarea de camere de supraveghere in firma, decizia unui adevarat manager

today18 Mar. 2024
Care sunt cele mai des intalnite complicatii ale diabetului?
Sanatate

Care sunt cele mai des intalnite complicatii ale diabetului?

today18 Mar. 2024
Imprumuturi fulger: ghidul dvs. pentru aprobarea instantanee a imprumutului
Banii tai - sectiune de educatie...

Imprumuturi fulger: ghidul dvs. pentru aprobarea instantanee a imprumutului

today18 Mar. 2024
Cele mai ieftine chirii din Romania: secretele apartamentelor care se inchiriaza pe bani putini, cum le gasesti
Imobiliare

Cele mai ieftine chirii din Romania: secretele apartamentelor care se inchiriaza pe bani putini, cum le gasesti

today18 Mar. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x