Etapele realizarii bugetelor
Realizarea bugetului presupune parcurgerea a 2 etape.
1. Etapa de realizare in previziune a bugetului.
Aceasta faza are loc inainte de perioada de bugetare (de exemplu, bugetul de productie pentru 2009 se realizeaza in lunile octombrie-noiembrie 2008).
Previzionarea este un proces complex, care presupune strangerea de informatii, analiza acestora si transpunerea in buget a concluziilor.
Bugetul previzionar anual are forma:
Ian. Feb. ... Nov. Dec. Total
Articole de buget
Articole de venituri
.........
Articole de cheltuieli
........
Rezultate (profit sau pierdere)
In functie de tipul de buget, veniturile si cheltuielile au forme specifice (de exemplu, la bugetul cheltuielilor salariale, partea de venituri a bugetului este reprezentata de incasarile firmei alocate pentru cheltuielile salariale).
De aici rezulta un aspect foarte important al planificarii bugetare: bugetele diverselor activitati trebuie realizate in conexiune, astfel incat ele sa se „plieze“ unul
pe celalalt.
Astfel, nu se pot include in buget cheltuieli cu salariile mai mari de 50-60% din incasari, decat daca pentru aceasta se fac credite bancare (semn clar de indreptare a firmei spre faliment).
De asemenea, nu veti face investitii in marirea capacitatii de productie daca bugetul vanzarilor va arata ca vanzarile din anul 2009 vor scadea (datorita ingustarii
pietei, micsorarii puterii de cumparare etc.).
2. Etapa de executie, adica de urmarire, comparare si corectare (daca este cazul), in timpul perioadei bugetate, a realizarilor fata de previziuni.
De exemplu, bugetul de productie pe 2009 se urmareste in executie luna de luna, se analizeaza diferentele observate, se trag concluzii si se iau masuri de corectare a deficientelor.
La orice buget, indiferent de natura lui, exista o parte de venituri si una de cheltuieli.
Intotdeauna, in faza de executie trebuie sa verificati daca:
* fiecare articol bugetar de „venituri“ este realizat;
* fiecare articol bugetar de „cheltuieli“ nu este depasit;
* pe total, „cheltuielile“ realizate nu depasesc „veniturile“ realizate.
De exemplu, v-ati propus ca in anul 2009 firma dvs. sa cheltuiasca 200.000 lei cu salariile, iar in cadrul acestora cheltuielile de training sa fie de 15.000 lei. In 2009 veti urmari ca:
* incasarile firmei dvs. sa fie de cel putin 400.000 lei, astfel incat sa aveti disponibile pentru salarii 200.000 lei;
* cheltuielile cu salariile sa nu depaseasca 200.000 lei (da ca ele sunt depasite, trebuie sa regasiti o marire a valorii in ca sa ri lor firmei cu cel putin acelasi procent);
* cheltuielile de training sa fie de 15.000 lei (daca sunt mai mici, probabil ca angajatii nu si-au imbunatatit pregatirea profesionala – de unde va rezulta scaderea
productivitatii muncii; daca sunt mai mari, ele trebuie sa se regaseasca in marirea cu cel putin aceeasi valoare a incasarilor firmei).
In faza de executie trebuie sa lucrati cu un buget de forma celui prezentat in formularul de la pag. B 79/006.
(Atentie! Trebuie sa intocmiti un asemenea tabel pentru fiecare luna.)
Planificarea financiara impune si unele constrangeri, pe care va trebui sa le depasiti printr-un efort continuu de actualizare a prevederilor bugetare.
In caz contrar, in loc sa va serveasca drept ghid, bugetele pot deveni o frana in eforturile dvs., diminuand flexibilitatea firmei pe care o conduceti.
Acordati atentie planificarii financiare; ea poate deveni o sursa de risipa, prin tendinta tuturor compartimentelor de a-si supraestima nevoile.
Ultimele NOUTATI
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Partenerii nostri
Declaratia 216: Cine are obligatia si pana cand se depune in 2025
TOP 3 prioritati pentru contabili in luna iulie 2025 [INFOGRAFIC]
Evaziunea fiscala - o amenintare la securitatea nationala: ce este si cum se sanctioneaza
Tichete de 50 lei pe luna pentru facturile la curent: cine beneficiaza si cum te inscrii
Te-ar putea interesa si
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale