"Este posibil sa simti spiritul sarbatorilor de iarna chiar si cand te afli la locul de munca si esti concentrat - mai ales datorita faptului ca in decembrie, zilele lucratoare sunt mai putine (oare?)", spune Bob Nelson, presedintele Nelson Motivation si autor al lucrarii "1501 modalitati de recompensare a angajatilor". "Conceptul nu te costa nimic", precizeaza acelasi Nelson.
Trebuie sa "crezi" in Mos Craciun
Expertii sunt de acord ca nu e o idee buna sa te prefaci, tacit, ca sarbatorile NU EXISTA la locul de munca, in speranta ca fiecare va ramane concentrat asupra muncii sale. Ignorarea sezonului va determina resentimente in randul angajatilor; mai mult, acestia se vor concentra mai mult asupra vacantei si concediului, decat asupra muncii. "Motivarea suprema este COMUNICAREA", spune Nelson.
Potrivit lui Nelson, companiile ar trebui sa foloseasca aceasta perioada a anului pentru a-si recompensa angajatii intr-o modalitate cat mai originala. Angajatorul va primi in schimb bunavointa si aprecierea angajatilor.
Atentia angajatilor ar putea fi mai distrata cu ocazia sarbatorilor, dar nu uita ca sfarsitul anului nu e cel mai bun moment in care sa apelezi la micromanagement sau sa te joci "de-a gardianul" cu acestia.
"Comanda si controlul nu sunt eficiente in climatul actual de munca", spune Shirley Engelmeier, CEO si fondator a InclusionInc. Daca angajatii sunt productivi si "isi rup" cateva minute din timpul de munca pentru a face shopping online, Engelmeier spune ca seful nu are niciun motiv sa apeleze la metode represive. Potrivit acestuia, daca angajatii "se inmoaie" in timpul sarbatorilor, acest fapt se datoreaza extenuarii din timpul anului.
Chiar daca sfarsitul anului reprezinta o perioada aglomerata pentru personalul tehnic al companiei TxMQ, presedintele si CEO Chuck Fried nici nu vrea sa auda de micromanagement. "Daca nu te descurci de sarbatori, va fi evident", spune Fried. "Cat timp sarcinile de serviciu sunt duse la bun sfarsit, nu conteaza ce altceva mai fac", precizeaza Fried, referindu-se la angajatii sai.
Chuck Fried se asigura, de asemenea, ca toata lumea se va bucura de o petrecere de Craciun pe cinste. "Moralul angajatilor este foarte important", spune Fried.
Una din cea mai mare problema cu care se confrunta angajatorii in timpul sarbatorilor tine de cererile de concediu. Daca numarul celor care vor concediu este foarte mare, productivitatea va avea de suferit si implicit compania. Daca nimeni nu va avea dreptul la concediu, resentimentele vor fi URIASE, munca va fi la fel de afectata.
De aceea, este important ca managerii sa comunice intotdeauna cu angajatii in timpul sarbatorilor, sa le ofere sansa de a-si "face programul".
"Pentru noi, este foarte simplu: ii ascultam pe angajati si gasim o solutie", spune Engelmeier. "Ne asiguram ca rezolvam chestiunile cu adevarat vitale pentru companie".