Cum isi submineaza angajatii propria evaluare? 3 erori frecvente
evaluare angajatievaluare profesionalaperformanta salariati
Evaluarea salariatilor este unul din procesele esentiale de Resurse Umane. Suntem obisnuiti sa atragem atentia responsabililor de HR in legatura cu respectarea procedurilor privind evaluarea. Insa ce se intampla atunci cand chiar angajatii se auto-saboteaza?
In mod involuntar, salariatii insisi isi pot submina propria evaluare profesionala. Totul porneste de la modul in care percep acestia intregul proces: este unul pozitiv sau unul negativ?
O imagine negativa a procedurii de evaluare va genera, in mod inevitabil, erori. Ceea ce multi angajati nu constientizeaza, insa, este ca aceste erori se vor intoarce tot impotriva lor, diminuandu-le sansele la o evaluare corecta sau la avansarea profesionala.
1. Accentul pus pe completarea testelor si a formularelor
Nici formularele, nici testele de evaluare nu determina, in mod direct, cresterea performantei. Acestea reprezinta doar instrumente de cuantificare a anumitor informatii, pentru o evaluare cat mai obiectiva.
Desigur ca indicatorii masurabili sunt importanti, insa angajatii care doar completeaza mecanic si selecteaza variante de raspuns nu participa in mod real la evaluare.
Important este ca angajatii sa fie implicati cu adevarat, sa isi manifeste interesul in intregul proces.
2. Accentul pus doar pe obtinerea unui salariu mai mare
In situatia in care singurul obiectiv al salariatului este de a obtine o marire de salariu, in timp ce managementul nu are planificate astfel de cresteri in buget, evaluarea profesionala devine inutila si ineficienta.
Cu siguranta, recompensarea angajatilor valorosi este importanta si nu poate fi trecuta cu vederea. Dar nu trebuie pierduta distinctia intre evaluare si recompansare. Obiectivul final ar trebui sa fie acela al imbunatatirii performantei angajatilor si a managementului, nu doar cresterea salariala.
Daca acesta este singurul sau obiectiv, angajatul risca sa ascunda anumite probleme pentru a fi sigur ca obtine ceea ce doreste.
3. Atitudinea conflictuala
Este inevitabil ca o parte dintre angajati sa aiba nemultumiri cu privire la propria activitate si sa fie nerabdatori sa le exprime in cadrul evaluarii. O alta situatie des intalnita este aceea in care angajatul nu accepta nicio critica si nu tolereaza sugestii de imbunatatire a modului in care isi indeplineste sarcinile.
Insa, atitudinea conflictuala nu face decat sa blocheze comunicarea, care ar fi putut duce la schimbari in favoarea angajatului. Criticile constructive pot contribui in mod real la imbunatatirea situatiei angajatului. Sigur ca feeback-ul este important, insa ambele parti trebuie sa pastreze o atitudine deschisa si o pozitie flexibila.