Educarea angajatilor. Un lucru important pentru orice companie
companiemanagementmanager
De multe ori in cadrul unei companii vorbim despre performanta si atingerea obiectivelor, despre realizari si pozitionarea cu un pas inaintea concurentei. Ceea ce ramane pe planul doi din nefericire pentru middle si top management este tocmai acel „ceva” care sta la baza tuturor realizarilor: competentele angajatilor.
Orice manager isi doreste ca departamentul sau compania pe care o conduce sa fie performanta, sa aduca rezultate chiar mai bune decat cele palnificate si sa fie intotdeauna cu un pas inaintea celor asemenea lui. Singurul mod sustenabil in care poate realiza ceea ce isi propune este sa se concentreze pe lucrurile care duc la atingerea abiectivelor propuse si nu pe obiective in sine.
Un exemplu din viata de zi cu zi poate fi acela al construirii unei case. Daca vrem sa avem casa pe care ne-o imaginam ne vom asigura ca cel care va fi responsabil de proiectarea casei va sti cu adevarat ce vrem, si ulterior ca muncitorii care vor construi casa vor fi unii dintre cei mai buni implementatori pe care ii putem gasi. Altfel, daca oricare dintre aceste doua entitati nu isi face treaba la potentialul maxim, rezultatul final nu va fi cel pe care il speram.
Diferenta dintre „proiectanti” si „muncitori” este chiar tipul de pregatire de care acestia au nevoie si modul in care pot fi pregatiti pentru a-si atinge potentialul maxim.
Pentru a putea explica rationamentul intr-un mod mai simplu luam situatia ipotetica a unui proiect in care managerul trebuie sa coordoneze angajatii si sa le creeze un mediu potrivit pentru a putea duce obiectivele acestuia la indeplinire.
Abilitatile de manager fiind in mare parte dobandite si exersate de-a lungul timpului (pentru a crea un manager cu adevarat pregatit pentru orice s-ar putea ivi pe parcursul proiectului sau departamentului pe care acesta il conduce), putem considera ca in proiectul nostru managerul este o persoana intr-adevar competenta care este gata sa faca orice pentru atingerea obiectivelor pe care si le-a propus.
Pe de alta parte, din cauza lipsei personalului calificat, cei care constituie echipa de proiect nu sunt oamenii cei mai potriviti. Pentru ca pur si simplu nu exista alte optiuni, managerul va trebui sa se descurce cumva cu ce are.
In aceasta situatie primul pas pe care ar trebui sa il faca managerul ar fi acela de a crea un plan de educare pentru cei pe care ii conduce astfel incat, in functie de stadiile in care se afla proiectul, sa fie cu totii atat la acelasi nivel de cunoastere legata de evolutia proiectului, cat si la un nivel cat mai inalt legat de capacitatea de a-si indeplini task-urile.
Astfel, dupa o evaluare detaliata a compententelor angajatilor, cu ajutorul unui plan de educare bine gandit, managerul poate anticipa cu usurinta posibilele dificultati - datorate pregatirii - pe care le pot intampina angajatii, pentru a se asigura ca acestia vor fi competenti sa duca la capat cu succes orice sarcina.
Educarea poate consta intr-un training sustinut de manager prin care acesta se asigura ca toti angajatii au acelasi nivel de intelegere al unor concepte cu care vor lucra pe parcursul proiectului, sau intr-un training tinut de un trainer specializat pentru a se asigura ca angajatii stapanesc anumite competente esentiale pentru reusita proiectului.
Chiar daca motivul principal in momentul in care un training este livrat intr-o companie este indeplinirea obiectivelor finale de catre angajati, un alt motiv destul de important poate fi si acela de a motiva angajatii participanti la acel training si dezvoltarea profesionala a acestora pentru a le largi orizontul in momentul in care vor dori sau vor fi nevoiti sa schimbe postul pe care lucreaza.
Oricare ar fi motivul din spatele unui plan de educare a angajatilor, acesta devine in mod evident un element esential pentru atingerea obiectivelor daca ne gandim la toate lucrurile pozitive pe care le poate aduce, atat din punctul de vedere al motivarii (in consecinta din punctul de vedere al pastrarii angajatilor), cat si indirect din punctul de vedere al indeplinirii obiectivelor propuse.
Andrei Stoica