Primele 90 de zile la un loc de munca nou. Nu incerca sa fii cel mai bun!
birouangajareinterviucandidatsarcinaobiectiveresurse umaneinterviul de angajare
Cand s-a angajat prima oara in departamentul de resurse umane, J.T. O'Donnell, CEO-ul CareerHMO.com, a primit urmatoare avertizare de la seful de atunci: "Indiferent de cum se descurca un candidat la interviul de angajare, inmulteste acel rezultat cu zece si afli cum se va comporta in primele trei luni de la angajare!".
De exemplu, daca un candidat e foarte timid la interviul de angajare, odata inceputa munca, acesta va fi de zece ori mai timid in birou si nu va comunica aproape deloc cu colegii sai. Daca, dimpotriva, va fi usor arogant, atunci stim la ce sa ne asteptam dupa ce va primi slujba.
Daca va veti gandi ca un astfel de tratament e unul discriminatoriu, ei bine, J. T. O'Donnell va da dreptate. Da, discriminatoriu fiindca asa se fac angajarile. Compania incearca sa aleaga omul cel mai potrivit in functie de urmatoarele aspecte:
Personalitate: Se va potrivi aceasta persoana in companie si se va intelege cu colegii sai in asa fel incat productivitatea sa nu scada?
Abilitate: Va fi aceasta persoana in stare sa se adapteze in loc sa compare tot timpul metoda de lucru cu felul in care functionau lucrurile la fostul angajator?
Experienta: Are aceasta persoana abilitatile si cunostintele necesare pentru a incepe orice proiect cu entuziasm si pentru a creste profesional?
Disponibilitate: Va fi aceasta persoana multumita de plata si de beneficiile oferite sau va fi dezamagita si va vedea jobul ca pe un pas inapoi?
Aceste aspecte de mai sus sunt cele care determina decizia angajatorului. Regulile se pot schimba insa dupa angajare. In primele 90 de zile la un loc nou de munca, pentru multi angajati poate parea firesc sa incerce sa fie omul bun la toate, insa exact asta nu trebuie sa facem. Nu trebuie sa incercam sa acoperim totul, sa fim dispusi sa stam peste program doar in incercarea disperata de a arata ca suntem cei mai buni. Daca spunem "da" de fiecare data, nu facem decat sa ii convingem pe ceilalti ca suntem de acord sa primi toate sarcinile nesemnificative pe care nu le vrea nimeni altcineva.
J.T. O'Donnell nu ne spune nici sa fim lenesi, ci sa ne jucam cartile cu inteligenta si sa crestem treptat in cadrul companiei, depasind in mod inteligent atat asteptarile noastre, cat si pe ale angajatorului.
Iata si 5 sfaturi pentru a crea o prima impresie de exceptie in cadrul biroului:
1. Afla cum comunica seful tau. Trebuie sa stabilesti de la inceput in ce fel iti va comunica opinia asupra progreselor pe care le faci. Trebuie sa gasesti o metoda de comunicare prin care sa nu consumati prea mult timp.
2. Fa-ti un plan in scris pentru cele 30/60/90 de zile. Subliniaza in scris ce iti doresti sa faci in urmatoarele saptamani si luni din cadrul celor 90 de zile. Daca avem anumite obiective, le putem arata managerului si vom sti, in functie de raspunsul acestuia, unde mai avem de lucrat si ce mai trebuie imbunatatit.
3. Cunoaste-ti colegii si sarcinile lor. Fiecare coleg cu care colaborezi reprezinta o parte importanta din ce te poate ajuta sa mergi mai departe si sa te dezvolti profesional. E important sa stii ce obiective au, ce isi doresc sa indeplineasca si in ce fel rolul tau le influenteaza reusita? In acest fel, ii poti ajuta, le poti sustine eforturile, demonstrand totodata ca ii respecti si devenind parteneri in drumul catre succes.
4. Nu fi mai prietenos decat e cazul. Evita-i pe acei colegi care vor sa iti fie cei mai buni prieteni de la inceput si care te pun imediat la curent cu barfele de la birou. De obicei, au un motiv. Fii de treaba, dar pastreaza-ti parerile pentru tine si nu te lasa ademenit in capcana comentariilor. Vei vedea ca reputatia lor nu e cea mai buna si asocierea cu ei nu va fi cea mai buna miscare.
5. Fa-ti o harta a sarcinilor de lucru pe care sa le poti rezolva in mai putin de 40 de ore. Trebuie ca fiecare sarcina sa fie clar stabilita si sa fii suficient de bine organizat incat sa le faci pe toate usor in mai putin de o saptamana intreaga de lucru. Asta va arata ca stii sa lucrezi mai inteligent, nu doar mai greu sau mai mult.
Foto.