Consiliul Concurentei considera ca legislatia in domeniul deseurilor medicale trebuie revizuita si aplicata unitar
piata deseuri medicaleincinerare deseuri medicalefirme deseuri medicaleincineratoare medicale
Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor competente elaborarea unor reglementari indrumatoare, eventual grupate intr-un ghid unic, care sa permita operatorilor accesul la un proces transparent de autorizare si control in domeniul tratarii si eliminarii deseurilor medicale.
Autoritatea de concurenta a facut aceasta recomandare in urma derularii unei anchete sectoriale pe piata serviciilor de tratare si eliminare a deseurilor medicale, in cadrul careia a constatat ca legislatia specifica este ambigua si incompleta, iar modul de aplicare si interpretare al acesteia de catre autoritatile implicate ingreuneaza accesul pe piata si extinderea activitatii operatorilor, ceea ce duce la restrangerea concurentei.
De exemplu, autorizatii si metodologii de lucru dintr-un judet nu sunt acceptate in alt judet. De asemenea, unele administratii locale impun prevederi care incalca obligatii stabilite prin reglementari ale altor autoritati. Durata procesului de autorizare poate ajunge la un an si chiar mai mult, implicand si o etapa de pre-autorizare de 6 luni.
Consiliul Concurentei considera ca Ministerul Sanatatii si Ministerul Mediului trebuie sa interpreteze similar legislatia privind autorizarea statiilor de transfer pentru deseuri medicale. Statiile de transfer sunt puncte intermediare intre locul de generare al deseurilor (spatiul unitatii sanitare) si locul de eliminare, avand ca scop concentrarea deseurilor provenite de la puncte de colectare multiple.
La ora actuala, pozitiile acestor institutii nu converg, afectand intrarea si dezvoltarea pe piata deseurilor medicale: Ministerul Sanatatii sustine ca operatorii care desfasoara activitati de tratare/eliminare a deseurilor medicale pot detine statii de transfer pentru deseuri medicale, in timp ce Ministerul Mediului (prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului - ANPM, autoritate de autorizare si control) considera ca transportul deseurilor medicale se poate face fara colectare si depozitare intermediara, direct la instalatiile de tratare. Mai mult, ANPM central si agentiile judetene au abordari diferite in privinta autorizarii statiilor de transfer.
Un alt aspect de clarificat se refera la aplicarea principiului proximitatii, care presupune ca deseurile sa fie valorificate si eliminate cat mai aproape de locul de generare. Potrivit Consiliului Concurentei, dispozitiile legale privind principiul proximitatii sunt lipsite de claritate, iar mecanismul de verificare al respectarii proximitatii de catre ANPM nu este definit/prevazut, astfel ca decizia de aprobare a transportului nu se face pe baza unor criterii clare si transparente, putand avea un caracter discretionar.
Consiliul mai recomanda deblocarea de catre Ministerele Sanatatii si Mediului a situatiei privind aprobarea Strategiei si Planului de gestionare a deseurilor rezultate din activitati medicale la nivel national, documente care ar fi trebuit sa fie elaborate pana pe 18 ianuarie 2014.
Piata este concentrata
Analiza Consiliului Concurentei a mai aratat ca piata serviciilor de tratare si eliminare a deseurilor medicale este puternic concentrata, trei companii gestionand aproximativ 70% din totalul cantitatilor de deseuri medicale in 2019, iar primele cinci aproximativ 80%. Astfel, compania Stericycle Romania este principalul jucator, cu o cota de piata de peste 40% raportata atat la volumul de deseuri medicale gestionate, cat si valoric.
Deseurile medicale au un regim special din punct de vedere al colectarii, depozitarii, transportului si tratarii/eliminarii, pentru fiecare dintre etape existand dispozitii legale foarte stricte. Astfel, responsabilitatea gestionarii revine producatorului de deseuri (unitatii medicale) sau, dupa caz, oricarui detinator de deseuri care are obligatia de a efectua operatiunile de tratare sau de a le transfera unui operator economic autorizat care desfasoara activitati de tratare si/sau eliminare a acestora.
Costurile operatiunilor de gestionare a deseurilor sunt suportate de catre producatorul de deseuri sau, dupa caz, de detinatorul acestora. Deseurile medicale se pot procesa prin incinerare (toate) si/sau prin decontaminare termica la temperaturi scazute (unele).
Decontaminarea termica a deseurilor se bazeaza pe actiunea caldurii umede sau uscate pentru indepartarea microorganismelor continute in deseurile medicale, in timp ce incinerarea se realizeaza la temperaturi medii si ridicate (+800 ºC/+1.100ºC) si poate fi aplicata unei game largi a deseurilor rezultate din activitatea medicala (exceptie fac cele care contin metale grele sau cele pentru care exista recomandari speciale).
Instalatiile active pentru procesarea deseuri lor medicale (22) sunt raspandite in 7 din cele 8 regiuni ale tarii, Nord-Vest fiind singura regiune in care nu exista nicio instalatie functionala. In regiunea Vest, se afla cele mai multe echipamente de decontaminare termica (4), iar, in regiunea Sud, inclusiv Bucuresti-Ilfov, cele mai multe incineratoare (3). Opt operatori detin 12 instalatii de sterilizare termica si 10 companii detin fiecare cate un incinerator. In Regiunea Centru, nu se afla niciun incinerator, iar, in regiunea Sud-Est, nicio instalatie de decontaminare termica.
Pe piata, exista patru companii care detin atat instalatii de decontaminare termica, cat si instalatii de incinerare: Stericycle Romania, Mondeco, Pro Air Clean Ecologic si Demeco. De asemenea, patru companii detin doar instalatii de sterilizare termica a deseurilor medicale (AKSD Romania, Bio Hazard, Ecologmed si Perfect Curier), iar sase (Eco Burn, Eco Fire Sistems, Enviro Ecobusiness, Mediline Exim, Pro Air Clean si Xtreme Ecoenergy Group) sunt operatori autorizati care ofera servicii de eliminare a deseurilor medicale prin incinerare.
Atribuirea contractelor se face fie prin atribuire directa, in cazul unor sume mai mici de 135.000 lei, fie prin licitatii deschise, in situatia unor cantitati mai mari de deseuri medicale, prin SEAP. Durata contractuala este cel mai adesea anuala sau multianuala (24 luni).
Prin urmare, atat la nivelul cererii, cat si la nivelul ofertei, exista tendinta pachetizarii serviciilor, din motive de pret, logistice, fiind mai usor de urmarit buna gestionare a deseurilor in mod integrat. Potrivit legislatiei, deseurile medicale se pot preda doar operatorilor autorizati pentru transport si eliminare si doar catre operatori cu instalatii autorizate, ceea ce presupune ca unitatile sanitare pot incheia contracte fie cu eliminatori care au si autorizatie pentru transport, fie cu companii de transport care au incheiate contracte cu eliminatori.
Raportul preliminar realizat in urma anchetei sectoriale privind deseurile medicale poate fi consultat pe pagina web a institutiei timp de 30 de zile.
Foto: pexels.com