Baietii rai din filme nu au voie sa foloseasca produse Apple
Nici oamenii, nici obiectele nu apar intamplator intr-un film. Actorii (chiar cei din rolurile episodice, chiar si figurantii) trec prin filtrul castingului, iar lucrurile neinsufletite care apar in cadru trec prin dure negocieri de product placement. Cel mai bun exemplu in acest sens este filmul "Cast Away" (la noi a fost botezat "Naufragiatul"), realizat in anul 2000 de regizorul Robert Zemeckys.
"Naufragiatul" este, practic, filmul unui singur actor - Tom Hanks, al unei mingi de volei fabricate de Wilson si al companiei de curierat FedEx.
Mingea Wilson si sigla FedEx apar in film chiar mai des decat Hanks (care a fost si producatorul peliculei). Si nu apar degeaba: atat compania de articole sportive cat si cea de curierat au cotizat gras (cifrele nu sunt niciodata facute publice) la bugetul filmului.
Banii obtinuti din product placement contribuie intotdeauna, intr-o masura mai mare sau mai mica, la bugetul unei productii cinematografice.
Si, nu este secventa dintr-un film de actualitate, care sa nu includa prezenta unuia sau a mai multor obiecte sau logo-uri: telefoane mobile, masini, ceasuri, calculatoare, genti, haine, bijuterii, restaurant de lux sau lanturi de fast food, bauturi (va mai amintiti cum Al Pacino a golit nenumarate sticle de Jack Danielʹs in "Scent of a Woman"/ "Parfum de femeie", filmul-cult realizat in 1992?), articole sportive, electrocasnice etc. etc.
Indeobste, companiile au politici clare privind prezenta produselor lor in filme/ seriale fie ca sunt realizate pentru cinema, fie pentru televiziune.
Apple, de pilda, nu permite ca produsele sale (oricare dintre ele) sa fie intrebuintate, in filme/ seriale de catre personajele negative. "Baietii rai" NU folosesc Apple - informatia a fost furnizata de regizorul, scenaristul si producatorul american Rian Johnson in cadrul unui interviu pe care l-a acordat, recent, revistei "Vanity Fair".
Se pare ca Apple are chiar un departament specializat, a carui sarcina este sa urmareasca, sa aprobe sau sa interzica, dupa caz, aparitia oricarui produs al companiei in filmele de televiziune sau de cinema.
Apple a elaborat chiar si un manual corporate in care sunt descrise, in cele mai mici detalii, conditiile care trebuie indeplinite de tertii care doresc sa utilizeze imaginea marcii.
Manualul se numeste "Guidelines for Using Apple Trademarks and Copyrights" .
Manualul de bune practici de utilizare a marcilor inregistrate de Apple contine si o nesfarsita lista a acestora - "Apple Trademark List".
Pe aceasta lista se gasesc atat produsele-vedeta ale companiei, cat si o multime de alte marci inregistrate de Apple, printre care denumiri de software, interfete, casti, incarcatoare, aplicatii, programe, fonturi, solutii de plata electronice, difuzoare si siteme audio, servere, imprimante etc. etc. etc.
Sursa foto: pexels.com