Cand "apreciezi" un element pe Facebook, pasul reprezinta un obicei natural. Cu un singur click, oamenii pot aprecia pagini - branduri, personalitati, meme-uri, formatii de muzica si grupuri - precum si articole, fotografii, statusuri etc. Aceasta activitate aparent simpla reprezinta, de fapt, o declaratie puternica de principiu.
"Like-urile de pe Facebook au un sens care poate fi utilizat pentru intelegerea psihologiei din spatele actiunilor oamenilor", spune David Stillwell, co-autorul studiului.
Cercetatorii au analizat profilurile si like-urile de pe Facebook, alaturi de o serie de sondaje si teste de personalitate, aferente unui numar de 58.466 persoane. Folosind aceste informatii, ei au dezvoltat un model de predictie personala pe baza like-urilor de pe Facebook; acuratetea a fost uimitoare. Astfel, cu ajutorul like-urilor, s-a stabilit daca oamenii erau caucazieni sau afro-americani (95% acuratete), genul lor, apartenenta democratica sau republicana si apartenenta religioasa (crestini sau musulmani). Aceste au fost categoriile unde acuratetea inregistrata a depasit asteptarile savantilor.
Una din categoriile neobisnuite ale studiului se refera la un criteriu relativ simplu: "S-au despartit parintii respectivei persoane, inainte ca aceasta sa implineasca 21 de ani?"- in acest sens, acuratetea a fost de 60%. Acesti oameni au fost mai predispusi sa aprecieze declaratiile despre relatii, precum "Daca sunt cu tine, atunci sunt cu tine. Nu doresc pe altcineva" si "Imi pare rau, te iubesc".
Like-urile unei persoane tradeaza si nivelul de inteligenta de care aceasta dispune; cei care apreciaza "The Daily Show", "stiinta", "Morgan Freeman's Voice" si "Curly Fries" sunt inteligenti. Inteligenta scazuta este indicata in cazul celor care apreciaza "Clark Griswold", "Harley-Davidson", "Bret Michaels".
Cei care au apreciat "beerpong", pagina lui "Chris Tucker" si "cheerleading" au fost considerati extrovertiti. Cei care au apreciat personalitati precum "Wes Anderson" si "specimene" precum "serial killers - criminali in serie", sunt oameni spontani; la randul lor, cei ambitiosi apreciaza "Sun Tzu" si "I hate everyone".
Cercetatorii ofera acest instrument oricui doreste sa-si faca o autoanaliza. Utilizatorii pot verifica in ce masura ii "tradeaza" like-urile de pe Facebook accesand YouAreWhatYouLike.com si logandu-se cu contul de Facebook. Site-ul ofera un test e personalitate si informatii despre caracterul psihologic. Datele personale nu sunt analizate.
Nu va incredeti insa doar in like-uri, atunci cand va judecati prietenii. Cercetatorii spun ca pana si acest instrument prezinta lacune.
"E ca si cum ai intalni pe cineva la un blind date: Daca pui o singura intrebare, n-o sa poti sa extragi o judecata de valoare despre respectiva persoana. Daca ai o conversatie lunga de o ora, despre hobby-urile, pasiunile, marcile si celebritatile preferate, poti incepe sa cladesti un nivel de incredere", spune Stillwell.
Cu cat o persoana ofera mai multe like-uri, cu atat ii putem estima mai clar personalitatea. Utilizatorii inclusi in acest studiu au oferit in jur de 500 like-uri; numarul mediu de elemente pe care oamenii le apreciaza este de 170. Datele au fost colectionate de un site denumit myPersonality, care transforma informatiile academice intr-un test amuzant de cultura generala.
Un experiment similar realizat de MTI in 2009 a reusit sa estimeze cine este homosexual, in functie de prieteniile pe care le leaga pe Facebook.
Google si Facebook folosesc reclama targetata, folosindu-se de informatiile utilizatorilor. Amazon recomanda produse dupa ce analizeaza istoricul de navigare aferent fiecarui utilizator de Amazon si achizitiile anterioare.
Dincolo de aceste experimente, putem spune ca intimitatea noastra incepe sa echivaleze cu "zero". Datele sunt utilizate fara acceptul nostru. Informatiile legate de orientarea sexuala sau consumul de alcool si droguri pot fi utilizate in scop discriminatoriu de companii si guverne, precum si de potentialii angajatori.
"Cea mai mare ingrijorare a mea este ca oamenii nu stiu exact ce li se intampla, nu le vine sa creada ca un comportament frivol, precum oferirea de like-uri si de aprecieri, poate oferi numeroase informatii despre ei", conchide Stillwell.