Cum puteti refuza un client fara ca relatia cu acesta sa aiba de suferit
afacerifirmevanzari
Cum puteti refuza un client fara ca relatia cu acesta sa aiba de suferit
Chiar daca este vorba despre comanda unui client vechi si important pentru afacere, aceasta nu poate fi intotdeauna satisfacuta. Si atunci, chiar daca acest lucru contravine politicii firmei, cel mai bun lucru pe care il puteti face este sa spuneti, pur si simplu, NU.
Sa presupunem ca un client va comanda o lucrare care necesita mult timp. Poate ca, in mod normal, nu ar fi nici o problema. Dar daca aceasta cerere survine intr-o perioada foarte aglomerata, onorarea ei ar insemna sa renuntati la a servi alti clienti care, per ansamblu, v-ar aduce venituri mult mai mari. Din acest motiv, cel mai indicat lucru este sa refuzati lucrarea.
Viata financiara a firmelor de pretutindeni a devenit extrem de complicata in aceasta perioada in care resursele financiare sunt limitate. Cu ajutorul consilierului tau personal "Management financiar" poti naviga cu succes prin apele agitate ale lumii financiare.
Acelasi lucru este valabil, de exemplu, in cazul unui client care solicita o modificare, chiar si una de mica anvergura, la unul din produsele pe care firma dumneavoastra le comercializeaza, dar care ar necesita un cost de productie prea mare fata de profiturile obtinute.
De exemplu: sa luam cazul unui intreprinzator care produce in atelierul lui de tamplarie mese de bucatarie. Pentru tabliile acestora, el foloseste placi de lemn de dimensiuni foarte apropiate de cele finale.
Atunci cand un client ii solicita o masa de dimensiuni mai mari, el se vede pus in fata unei probleme. Furnizorul lui obisnuit nu detine placi de lemn de aceasta marime, iar un altul i-ar impune achizitionarea unei cantitati foarte mari de material, la un pret triplu. Fiind pus intr-o asemenea situatie, singurul raspuns posibil la cererea clientului respectiv este un refuz.
Intr-o situatie de acest gen, refuzul nu trebuie comunicat insa oricum, ci cu respectarea catorva reguli simple:
1. Mai intai, trebuie explicate clientului motivele pentru care cererea lui nu poate fi satisfacuta. Aratandu-i ce probleme creeaza, el va fi mai dispus sa accepte un astfel de raspuns.
2. Pentru a arata ca nu lipsa de bunavointa este motivul refuzului, clientului ii pot fi indicate posibile solutii alternative ale problemei sau poate fi indrumat spre o alta firma, chiar si spre una concurenta.
3. Daca termenul-limita al unei lucrari nu poate fi respectat, cea mai buna solutie este onestitatea. Marturisiti ca nu puteti termina la timp, oferind in schimb un alt termen. Daca nu este vorba intr-adevar despre o urgenta, clientul va accepta mai degraba o mica intarziere decat sa fie nevoit sa reinceapa demersurile cu o alta firma.
4. Pentru a fi sigur ca nu pierdeti un client important, oferiti-i acestuia o reducere de pret sau un cadou din partea firmei, drept scuze pentru neplacerile cauzate.
Este important ca toti salariatii firmei sa fie informati despre aceste reguli. Ei trebuie sa stie nu numai cand sa spuna NU, dar si cum sa o faca, pentru a nu distruge o relatie de afaceri de lunga durata.
Mai multe articole despre acest acest subiect gasiti in sectiunea:
Tehnici de vanzari