Chatboturile, un pericol pentru copii! De ce e riscant sa-ti lasi copilul sa vorbeasca cu inteligenta artificiala si sa se imprieteneasca cu ea
inteligenta artificialachatbotchatgpt
Din ce in ce mai multi copii si adolescenti sunt atrasi de aplicatiile bazate pe inteligenta artificiala (AI), unde pot avea parte de conversatii inteligente, obtin raspunsuri la curiozitatile pe care le au si primesc validare constanta. Doar ca in spatele interfetei prietenoase se ascunde o problema care ingrijoreaza adultii: relatiile cu chatboturi nu pot inlocui interactiunile umane, care sunt esentiale pentru dezvoltarea sociala si emotionala a celor mici.
Inteligenta artificiala ofera o experienta personalizata si aparent empatica. ChatGPT, de exemplu, raspunde politicos, lauda utilizatorii pentru intrebarile adresate si ofera complimente frecvent, indiferent de calitatea continutului.
ChatGPT ne crede genii. Folosirea cuvintelor magulitoare are scopul de a mentine oamenii implicati si de a reveni pentru mai mult, potrivit unui editorial din publicatia The Atlantic, dupa cum arata
Hotnews.ro. Pentru adulti, aceste reactii pot parea amuzante sau usor artificiale. Insa, pentru copii, care sunt in plin proces de formare a instinctelor sociale,
aceasta validare permanenta poate crea o perceptie falsa despre comunicare si relatii interpersonale.
Relatiile cu AI pot deforma instinctele sociale in dezvoltare
Aplicatiile de tip chatbot sunt construite pentru a parea prietenoase si accesibile. Companionii virtuali, precum chatboturile dezvoltate de PolyBuzz sau Character.AI, sustin ca pot „intelege” si „tine minte” detalii din conversatiile cu utilizatorii. PolyBuzz chiar incurajeaza utilizatorii sa „discute cu prietenii inteligenti”. Chiar daca exista
restrictii de varsta in functie de state – in general, 13-15 ani – multi copii mai mici reusesc sa acceseze aceste platforme cu sau fara acordul parintilor.
Atractia fata de aceste tehnologii este evidenta. Chatboturile nu critica, nu intrerup si nu dezamagesc. Ele valideaza orice parere si nu impun eforturi emotionale din partea utilizatorului. Pentru o generatie care deja se confrunta cu anxietate si izolare sociala, relatiile digitale fara „complicatii” pot parea o solutie de refugiu. Dar tocmai aceasta lipsa de frictiune afecteaza procesul natural de invatare sociala.
In viata reala, copiii invata sa colaboreze, sa negocieze si sa isi regleze emotiile prin interactiuni directe. Un exemplu relevant este o scena obisnuita intr-o scoala: doi elevi se cearta cine sa scrie titlul unui proiect. Apare un conflict, poate si cateva lacrimi, dar in cele din urma gasesc o solutie. Aceste momente, aparent banale, sunt fundamentale in formarea empatiei, capacitatii de compromis si a abilitatii de a gestiona conflicte.
De ce nu poate un chatbot sa ofere aceleasi lectii? Pentru ca un „prieten” virtual va raspunde mereu cu aprobare: „Scrisul tau e minunat! Poti merge tu primul!” Aceste replici reconfortante, dar superficiale, nu stimuleaza copilul sa depuna efort in relatiile sale sau sa isi asume disconfortul emotional necesar in interactiunile reale.
Mai mult, adolescentii sunt in mod natural inclinati sa caute validare rapida si sa evite situatiile dificile. Tocmai in aceasta perioada critica de dezvoltare, cand ar trebui sa invete rezilienta si rabdarea, prietenii virtuali risca sa le ofere o alternativa comoda, dar daunatoare pe termen lung.
Riscurile ascunse ale aplicatiilor AI
Exista si cazuri grave semnalate de presa: o plangere impotriva Character.AI acuza compania ca chatbotul sau ar fi contribuit la suicidul unui adolescent. Compania Meta a fost, de asemenea, criticata dupa ce unele dintre chatboturile sale au raspuns inadecvat unor utilizatori minori. Aceste cazuri atrag atentia asupra riscurilor, dar chiar si in absenta unor incidente dramatice, expertii avertizeaza ca relatiile digitale pot fi profund problematice din punctul de vedere al dezvoltarii personale.
In unele scoli s-a luat chiar decizia de a interzice telefoanele mobile, pentru a incuraja interactiunile reale intre elevi. Si in Romania exista reglementari privind interdictia utilizarii telefoanelor mobile pe durata orelor de curs, cu exceptia situatiilor in care sunt folosite cu acordul cadrului didactic in scop educational.
Inteligenta artificiala nu trebuie exclusa complet din viata copiilor, pentru ca poate fi un instrument valoros pentru invatare. Dar este importanta distinctia intre aplicatiile educationale si utilizarea AI ca substitut pentru relatiile sociale.
Pe masura ce aceste tehnologii devin tot mai avansate, tentatia de a le folosi ca refugiu emotional va creste. Iar copiii au nevoie de relatii autentice, cu tot ce implica ele: neintelegeri, emotii, reconciliere si efort. Doar prin interactiuni reale pot deveni adulti capabili sa inteleaga ce implica prietenia, cooperarea si empatia.
Sursa foto: freepik.com