Ce este franciza?
francizeafacerifrancizaafaceri profitabileafaceri pe timp de crizaidei de afaceri pe timp de crizaafaceri miciafaceri profitabile pe timp de cizaafaceri profitabileoportunitati de afaceritop afaceri profitabileconsultanta afacerioferte afaceripropuneri afaceriafaceri bani putiniafaceri buneafaceri acasaafaceri la domiciliufrancize ieftine
Franciza este o strategie de dezvoltare a unei afaceri. Este o forma de comert care pune in legatura un francizor - proprietar al unei marci si detinator de know-how si un comerciant independent care se numeste francizat. Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii. Pentru francizat, este o oportunitate de a deschide si a conduce o afacere sub o marca recunoscuta.
O franciza se deschide atunci cand francizorul autorizeaza un francizat sa utilizeze marca si metodele sale de organizare a afacerii. Francizatul este de acord sa functioneze conform conditiilor stipulate in contractul de franciza, iar francizorul acorda francizatului sprijin si asistenta in deschiderea si derularea afacerii.
In contrapartida, francizatul plateste francizorului o taxa de intrare in reteaua de franciza (numita taxa de franciza - entry fee) si o taxa periodica (numita redeventa - royalties).
Prin taxa de intrare sunt remunerate investitiile francizorului si serviciile furnizate de acesta francizatului inaintea deschiderii activitatii economice in regim de franciza. Taxa periodica compenseaza serviciile furnizate pe toata durata contractului. Pe perioada contractului de franciza, francizorul poate controla modul in care francizatul respecta angajamentele asumate prin contractul de franciza.
Exemplu de afacere in sistem de francize:
Prin
francize, un partener - respectiv ,,Gogoasa Infuriata" - acorda celuilalt partener o entitate independenta si distincta - dreptul de a crea o „clona" a afacerii marca ,,Gogoasa Infuriata" in schimbul unor sume de
bani.
Cu alte cuvinte, franciza este un sistem de marketing prin care francizorul da dreptul francizatului sa vanda bunuri, sa presteze servicii sau chiar sa produca bunuri sub marca sa. Relatia dintre francizor si francizat se intemeiaza pe contractul de
franciza.
Desi francizorul si francizatul sunt intreprinzatori diferiti, interesul lor comun creeaza intre ei o legatura permanenta si puternica. Ei sunt independenti si dependenti unul de celalalt in acelasi timp pe tot parcursul relatiei lor contractuale.