20 de sfaturi pentru a concepe sondaje "on-line" relevante

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
20 de sfaturi pentru a concepe sondaje on-line relevante
de Manager.ro la 08 Dec. 2008
Urmareste-ne pe Google News
sondajeonline


                 20 de sfaturi pentru a concepe sondaje "on-line" relevante

   Sa concepi sondaje este destul de simplu. Sa concepi sondaje relevante, insa, este ceva mai dificil. Urmatoarele 20 de sfaturi va vor ajuta sa asigurati relevanta propriilor dumneavoastra sondaje.


1. Care este scopul sondajului?

La baza sondajelor pot sta multe ratiuni. Prin formularea intrebarilor si structurarea raspunsurilor, sondajele pot fi folosite in numeroase feluri si pentru o multitudine de
scopuri.

Nu uitati, pierzandu-va printre detalii (de altfel necesare), de motivul principal pentru care v-ati hotarat sa realizati sondajul.

2. Formulati un titlu semnificativ

Titlul sondajului reprezinta o oportunitate extraordinara pentru a rezuma obiectivul sondajului si pentru a atrage atentia respondentilor invitati. Respondentii urmeaza sa investeasca timp pentru completarea sondajului, motiv pentru care este necesar sa ii faceti sa simta ca "merita deranjul".

3. Nu lungiti sondajul mai mult decat e cazul

Orice intrebare pusa trebuie pusa dintr-un anumit motiv. Concentrati-va mai degraba asupra intrebarilor referitoare la ceea ce "trebuie sa stiu" decat la cele legate de ceea ce "ar fi placut sa stiu".

4. Folositi un limbaj simplu, uzual

Evitati jargonul si acronimele. Mentineti consistenta textului de-a lungul intregului sondaj si nu puneti intrebari la care sa se poata raspunde ambiguu.

Acordati cat mai multa atentie formularii intrebarii. Daca aceasta nu este clara, atunci este foarte probabil ca respondentii sa o interpreteze diferit de sensul pe care i l-ati dat dumneavoastra.

Intr-un asemenea caz, orice analiza a raspunsurilor primite devine, in cel mai bun caz, lipsita de sens si, in cel mai rau, inselatoare.

5. Evitati intrebarile lungi

Incercati sa folositi cat mai multe intrebari scurte. Intrebarile lungi tind sa provoace disconfort, ducand la un numar sporit de "incidente", provocate de abandonarea sondajului de catre respondenti.

6. Puneti cate o singura intrebare

Evitati confuziile pe care le pot genera intrebari de tipul: "Va place fotbalul sau tenisul?".

7. Evitati sa influentati raspunsul

Este important sa nu "incarcati" intrebarea. Intrebari de tipul "Ar trebui ca vanzatorii iresponsabili care ofera spre cumparare tigari minorilor sa fie condamnati?" sunt complet lipsite de valoare.

Observati, in acest caz, cum un simplu cuvant – "iresponsabili" - transforma o intrebare buna intr-una inutila atat pentru respondent, cat si pentru autorul sondajului.

8. Asigurati-va ca formatul raspunsului ii permite participantului sa raspunda cu adevarat la intrebare

Permiteti participantului sa ofere raspunsuri conforme cu ceea ce simt in realitate. Altminteri, se va simti mult mai putin atras sa completeze chestionarul. O intrebare cu cat mai multe variante de raspuns ii va permite sa apeleze la profunzimile fiintei sale.

Iar aceasta este exact intentia dumneavoastra: sa cunoasteti cu adevarat ceea ce simt/gandesc/nutresc participantii la sondaj.

9. Ganditi-va la modul cum vor fi analizate raspunsurile inca din timpul conceperii sondajului

In cazul in care este formulata o intrebare prea "deschisa", care sa permita oferirea de raspunsuri largi, tineti cont de faptul ca informatia va fi destul de dificil de rezumat si de valorizat. Ceea ce nu inseamna ca asemenea intrebari sunt nepotrivite!

10. Asigurati-va ca intrebarile "curg"

Grupati intrebarile in categorii bine definite. In felul acesta, participantilor le va fi mult mai usor sa completeze chestionarul.

11. Concentrati-va asupra unui public tinta

In numeroase cazuri, este necesar sa va opriti asupra unui grup anume de oameni. Daca nu puteti sa controlati modul in care se participa la sondaj, luati in considerare includerea unor intrebari/raspunsuri care va vor permite sa filtrati, "in mod natural", respondentii care nu corespund profilului care va intereseaza.

12. Permiteti respondentului sa fie explicit

Faptul de a permite respondentilor sa adauge comentarii le va spori satisfactia si va va oferi un feedback valoros in legatura cu anumite intrebari sau cu sondajul luat ca intreg.

Nu uitati insa, din nou: raspunsurile libere, deschise, sunt mult mai dificil de analizat.
..Fiecare lucru, cu plusurile si minusurile sale, nu-i asa!?

13. In cazul in care sondajul pe care il conduceti este confidential, asigurati-i protectia

Daca ati asigurat respondentii ca sondajul este confidential, asigurati-va si pe dumneavoastra ca nici o informatie nu va fi pusa la dispozitia altcuiva sau folosita in alt scop.

Confidentialitatea trebuie respectata, in timp, de la zero la infinit, astfel incat, toate informatiile si datele personale este necesar sa fie distruse imediat ce sondajul se incheie.

14. Cantariti beneficiile unui sondaj confidential

In cazul in care respondentii isi pastreaza anonimatul, trebuie sa aveti in vedere ca nu veti avea posibilitatea de a folosi public, spre exemplu in scop publicitar, rezultatele sondajului. De asemenea, nu veti putea decat cu dificultate sa il legati pe un sirag logic de sondajele precedente si de cele ulterioare.

Pe de alta parte, in anumite cazuri, faptul de a le permite participantilor sa ramana anonimi ii va ajuta sa raspunda mai liber, resimtind mai putina "presiune".

15. Concentrati-va asupra celui mai bun format de raspuns posibil

Este foarte folositor sa mentineti consistenta in cadrul formatului utilizat pentru raspunsuri. Nu folositi variantele multiple daca nu este necesar.

16. Respondentul trebuie sa stie cat va dura sondajul!

Renuntarea la a mai raspunde la intrebari are de cele mai multe ori drept cauza momentul neprielnic ales pentru completare. Cand nu ai prea mult timp la dispozitie, intrebarile par a nu se mai termina!

Tocmai de aceea, pentru ca respondentul sa poata alege momentul cel mai potrivit al zilei in scopul completarii sondajului, este intotdeauna bine sa il informati cu privire la durata medie a sondajului.

17. Informati respondentii cu privire la data limita pana la care pot participa

Impulsionati-i sa completeze cat mai repede chestionarul, aducandu-le la cunostinta, in acelasi timp, care este data limita pentru trimiterea raspunsurilor (astfel, vor putea sa isi "programeze" sondajul).

18. Folositi, mai intai, o varianta "pilot" a sondajului

Inainte de a-l publica, folositi in cadru restrans o varianta "pilot" a sondajului, pentru a detecta intrebarile ambigue sau confuze si pentru a va asigura ca formatul si stilul intrebarilor corespund propriilor criterii estetice.

19. Inainte de a-l publica, corectati de mai multe ori textul sondajului

Verificati din nou si din nou corectitudinea gramaticala si semantica a textului. Daca este posibil, oferiti textul spre corectare si unei alte persoane. Daca nu este posibil, corectati-l din nou doar dupa ce luati o pauza.

20. Nu uitati cuvintele magice: "Va multumim!"

Nu uitati ca, pentru a raspunde la intrebari, respondentii trebuie sa investeasca timp, motiv pentru care este firesc si politicos sa li se multumeasca.

Cuvintele de multumire pot fi expediate intr-o scrisoare separata, dupa completarea chestionarului, sau la sfarsitul acestuia. De asemenea, puteti lua in considerare si stimularea participarii la sondaj, prin oferirea de premii sau reduceri la anumite produse/servicii.

M ai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Cum sa pornesti afaceri

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x