Restrictiile au trecut, teama a ramas: romanii sunt rezervati sa-si reia viata de dinainte de criza sanitara
restrictiinormalitaterevenirea la normalitate
Pandemia a modificat nevoile de mobilitate ale oamenilor si obiceiurile lor sociale, lucru evident mai ales acum, dupa ridicarea restrictiilor.
52% dintre respondentii romani la un sondaj realizat de FREE NOW, o platforma europeana de mobilitate care ofera servicii de taxi si ridesharing in Romania, spun ca sunt in continuare rezervati privind reluarea stilului de viata pre-pandemic, iar alti 24% declara ca inca evita sa-si faca planuri de iesit in oras. Cu toate acestea, aproape doua treimi dintre ei simt nevoia sa recupereze experientele amanate in timpul pandemiei.
Romanii duc dorul calatoriilor
In ciuda reticentelor privind socializarea, 62% dintre respondentii romani la sondajul FREE NOW simt nevoia sa recupereze activitatile care au fost limitate in timpul pandemiei. Dintre acestea, cel mai mult le-au lipsit calatoriile (48%), intalnirile cu familia si cu prietenii fara restrictii (47%), adunarile sociale in scop recreativ (37%), iesitul la cumparaturi fara restrictii (25%) si participarea la evenimente culturale (25%). Petrecerile, participarea la festivaluri de muzica sau la concerte mari si la evenimente sportive s-au aflat, de asemenea, pe lista activitatilor pe care ar vrea sa le recupereze acum. 13% dintre respondentii romani au dus dorul socializarii cu colegii de la locul de munca, interactiune care, drept urmare a pandemiei, a devenit din ce in ce mai mult mediata de tehnologie.
"Persoanele care au respectat cu strictete regulile in perioada pandemiei au tendinta de a continua sa mentina acelasi comportament din mai multe motive. Temerile legate de sanatatea lor si a familiei s-au instalat atat de bine in atitudinea lor de zi cu zi, incat au ajuns chiar la convingerea ca renuntarea la reguli implica in continuare aceleasi riscuri ca in timpul crizei sanitare. In plus, in pandemie au dobandit o mai buna gestionare a timpului personal, datorita orelor economisite prin renuntarea la deplasarea intre birou si domiciliu, dar si eficientizarea costurilor financiare, iar aceste lucruri atarna greu in balanta atunci cand iau in considerare revenirea la stilul de viata pre-pandemic", spune Nicoleta Musat, psiholog clinician.
Mai mult, pandemia a influentat obiceiurile de calatorie ale romanilor. In acest sens, in topul activitatilor care declanseaza anxietatea romanilor se afla calatoriile cu mijloacele de transport in comun (30%), aparenta reflectata in comportamentul celorlalti ca lucrurile s-au „intors la vremurile de dinainte de pandemie” (30%), precum si faptul ca oamenii nu mai respecta normele legate de distantarea sociala (25%) si nu mai poarta masti (23%), pe langa calatoriile pe distante lungi sau in strainatate (15%).
"Romanii pot fi caracterizati ca niste persoane sociabile, asa cum se si identifica, deci tocmai de aceea au simtit in acesti doi ani lipsa activitatilor specifice stilului lor de viata de dinaintea pandemiei. Este recomandat ca reluarea activitatilor cotidiene sa se faca treptat, cu mentinerea acelor masuri de protectie care ii ajuta pe ei sa se simta in siguranta si care ii protejeaza de anxietate", adauga psihologul.
Cand vine vorba de deplasari urbane, principalele criterii care influenteaza in continuare preferintele romanilor de mobilitate sunt siguranta, pretul, confortul, curatenia si viteza. Astfel, 1 din 4 romani a clasat serviciile de ridesharing si car-sharing pe primul loc atunci cand vine vorba de alegerea optiunii de mobilitate urbana, urmate de taxi (12%) si micromobilitate cu scutere, trotinete sau biciclete (11%).
"La FREE NOW observam ca romanii revin la stilul de viata de dinainte de pandemie. Numarul de curse de taxi si ridesharing din ultimele saptamani creste intr-un ritm stabil. Observam de asemenea ca revenirea la obiceiul de a iesi in oras sau de a participa la evenimente sociale dureaza ceva timp pentru unele persoane. La FREE NOW, continuam sa ne preocupam de siguranta pasagerilor care aleg optiunile noastre de mobilitate si promovam calatoriile in siguranta prin optiunile de ridesharing sau taxi, pentru ca, speram noi, asa putem sprijini utilizatorii si deciziile lor de a adopta stilul de viata pe care si-l doresc", spune Daria Marinescu, Head of Marketing FREE NOW Romania.