Coca-Cola, Raiffeisen si Ursus - pe primele locuri privind asumarea responsabilitatii sociale
csrresponsabilitate sociala corporatiitop 10 companiicoca-colaraiffeisen
Agentia the Azores a realizat primul top al companiilor din Romania, in ceea ce priveste respectarea practicilor de CSR. Topul este rezultatul studiului efectuat pe baza datelor din 2015 publicate de companiile incluse in Top 100.
Practicile de
CSR (corporate social responsibility) sunt definite in stransa legatura cu obiectivele de dezvoltare durabila stabilite de ONU in fiecare an.
Practic, actorii din mediul privat au un rol esential in atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila, prin implementarea practicilor care sustin economia durabila.
Aceste practici variaza, de la protectia mediului inconjurator si respectarea drepturilor omului, pana la filantropie si respectarea drepturilor angajatilor si ale consumatorilor.
Transparenta privind practicile ce tin de responsabilitatea sociala este reglementata la nivel european si va deveni obligatorie pentru companiile de interes public, incepand cu ianuarie 2017.
In septembrie 2014, Consiliul European a adoptat
Directiva 2014/95/UE privind prezentarea de informatii ne-financiare (factori sociali si ecologici) de catre companiile de interes public din Uniunea Europeana.
Obiectivul implementarii acestor prevederi este de a monitoriza si gestiona impactul companiilor asupra societatii.
Studiul
The Azores a vizat
9 categorii de CSR: guvernanta corporativa si transparenta, diversitate, impact economic, mediul inconjurator, drepturile omului si politica anticoruptie, angajati, consumatori, comunitate si filantropie, lantul valoric.
Principala constatare a fost faptul ca cele mai multe companii din Romania nu publica date referitoare la practicile CSR. Cele mai multe informatii disponibile intrau in categoria Filantropie, deoarece proiectele legate de comunitate sunt vazute ca un instrument de marketing.
Concluzia studiului a fost ca cele mai multe companii care respecta mangementul responsabilitatii sociale sunt multinationalele, intrucat acestea urmeaza abordarea grupului international din care fac parte. In schimb, companiile romanesti considera practicile CSR mai putin importante pentru ca nu contribuie la strategia de afaceri.
Primele 10 companii performante in asumarea responsabilitatii sociale
1. Coca Cola HBC
2. Raiffaisen
3. Ursus
4. Heineken
5. Petrom
6. Telekom
7. Rompetrol
8. ALRO
9. CEZ Distributie
10. Auchan Romania
In ceea ce priveste
Guvernanta corporativa si Transparenta, doar 8% din companiile incluse au publicat un raport de CSR pentru anul 2014. Doar 31% dintre acestea publica date privind responsabilitatea sociala si doar 6% precizeaza indicatori de performanta.
Politica de diversitate se refera la factori de incluziune sociala, precum genul, nivelul de educatie, persoanele cu dizabilitati. Doar 16% dintre companii au publicat informatii privind politica de diversitate.
Ursus a declarat faptul ca 47,01% dintre functiile de conducere sunt ocupate de femei.
Auchan a declarat 81 de angajati ca fiind persoane cu dizabilitati.
Impactul economic include indicatori precum salariile oferite, achizitiile locale, investitiile care sustin dezvoltarea comunitatii.
Doar
Coca-Cola si Raiffeisen au publicat informatii cu privire la salariile acordate, in raportul cu salariul minim/mediu din Romania.
In privinta
protectiei mediului, 9% din companiile analizate sunt transparente in privinta consumului de energie.
Coca-Cola si Heineken sunt singurele care au declarat obiective de reducere a consumului energetic.
Referitor la
Drepturile Omului si Politica anticoruptie,
Raiffaisen si Petrom au declarat ca si-au instruit angajatii in aceste domenii.
25% dintre companii publica date privind
sanatatea si siguranta angajatilor.
Coca-Cola este singura companie care a declarat ca 100% dintre angajatii sai au beneficiat de formare profesionala si evaluarea performantei.
Doar 13% dintre marile companii sunt transparente cu privire la
responsabilitatea fata de consumatori. Aceasta include disponibilitatea produselor/serviciilor, marketingul responsabil si gradul de satisfactie al clientilor.
Companiile au publicat date cu privire la
initiativele de dezvoltare a comunitatii, in raport de 43%.
Petrom s-a remarcat prin studiile pe care le-a efectuat la nivel local pentru evaluarea nevoilor membrilor comunitatii.
Cele mai slabe rezultate s-au obtinut la categoria
Responsabilitatii sociale in lantul de furnizori. Doar 5% dintre aceste au oferit informatii privind riscurile sociale si de mediu in procesul de furnizare.
Sursa: theazores.ro
Foto: pixabay.com