Europenii vestici strang cureaua cot la cot cu guvernele
somajcheltuielilereduceriloialitatereducere
Populatia din Europa de Vest strange cureaua, cautand alimente ieftine si reduceri pe internet si evitand produsele cu preturi mari, potrivit unui studiu realizat de WSJ.com.
Somajul din zona euro este la cote record, iar multe tari se afla in recesiune. De aceea, europenii devin din ce in ce mai cumpatati.
"Cand auzi ca unii si-au pierdut locurile de munca, au ramas cu nimic, te gandesti ca ti s-ar putea intampla si tie", spune o mama dion Franta. Restrangerea bugetului consta in amanarea schimbarii masinii vechi de 11 ani si evitarea distractiilor scumpe, precum vizitarea Disneyland.
Rezultatul austeritatii dupa patru ani de criza este schimbarea obiceiurilor consumatorilor, cu un impact de durata asupra a numeroase aspecte ale vietii economice de pe continent.
De exemplu, consumul din Franta a scazut cu 0,2% in trimestrul al doilea fata de primele trei luni ale anului. Luna iulie a adus cel mai scazut nivel din 2009 al increderii consumatorilor.
Euromonitor International sustine ca in Europa de Vest cheltuielile de consum pe bunuri si servicii vor scadea cu 0,9%, in timp ce SUA va avea un avans de 1,9%.
Aproximativ 180 de companii care se afla in componenta indicelui bursier european Stoxx 600 au raportat o scadere de 12% a profitului fata de nivelul din perioada similara a anului trecut.
Insa analistii au revizuit cu 6,2% estimarile privind profiturile companiilor pentru trimestrul al treilea.
Cele mai mari schimbari sunt inregistrate in sectorul alimentar. Gospodariile europene cheltuiesc dublu fata de cele americane, insa preturile tot mai ridicate determina populatia sa cumpere tot mai putin.
Insa, consumatorii se vor orienta spre retaileri de tip "hard discounter", care au o oferta restransa de produse, de obicei sub brand propriu.
"Unii vin si cumpara numai trei sau patru morcovi", spune patronul unui magazin alimentar din Olargues.
Totodata, piata auto are de suferit, in ultimii cinci ani a pierdut un sfert din volum si a scazut in prima jumatate a anului cu aproape 7%.
Declinurile cele mai abrupte au fost inregistrate in Franta, Italia si Spania.
Au scazut si profiturile resturantelor din Europa de Vest cu 13% intre anii 2007 - 2011 si se estimeaza o coborare cu inca 3,5% in acest an.
Exista, insa, si parti bune. Economia Germaniei este stabila datorita exporturilor. Cheltuielile de consum in Germania au scazut cu 0,1% in iunie fata de mai, insa au urcat cu 2,9% fata de aceeasi luna a anului trecut.
Comertul online este in continua crestere, iar in UE se estimeaza, in medie, o crestere cu 12% in urmatorii cinci ani.
In prima zi de reduceri vestimentare in Franta, filiala franceza a Amazon a inregistrat o crestere a traficului cu 44%.
Pe de alta parte, Euromonitor anticipeaza o crestere pe continent cu 11% a vanzarilor de smartphone-uri, dar consumatorii prefera sa reduca factura pentru economie.
Strategiile nu sunt acelasi pentru toate companiile. Unilever a importat tehnicile de marketing gandite initial pentru Brazilia sau India, si anume pachete mai mici de detergenti, cu preturi care variaza intre un euro si o lira, iar Danone a inlocuit ambalajele pentru a iesi in evidenta.
"Temerile legate de bani erodeaza treptat loialitatea consumatorilor fata de branduri. Aceasta inclinatie spre cumpatare a devenit permanenta", spune Daphne Kasriel, analist la Euromonitor International.