Analiza. Ne apropiem de o criza majora a cerealelor? Pretul graului a crescut cu peste 130%, iar al porumbului cu 106%

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analiza. Ne apropiem de o criza majora a cerealelor? Pretul graului a crescut cu peste 130%, iar al porumbului cu 106%
Analiza. Ne apropiem de o criza majora a cerealelor? Pretul graului a crescut cu peste 130%, iar al porumbului cu 106%
de Cristina Enescu la 18 Mai. 2022
Urmareste-ne pe Google News
criza cerealelor

Inflatia nu are doar un singur propulsor: pe langa energie si blocajele de aprovizionare, alimentele sunt o sursa, mai ales dupa evenimentele recente.
 


In Europa, graul a ajuns, ieri, pe 17 mai, la 431,75 EUR/tona pe bursa franceza, un nou maxim record pentru scadenta in septembrie si la doar cateva procente de varful istoric pentru grau. Pe ultimii 5 ani, in medie, pretul se afla la aceasta data la 185,5 EUR/tona. 
 
Astfel, nivelurile actuale sunt cu 132,7% mai ridicate fata de ceea ce, privind in urma, ar fi „normal”. 
 
In SUA, preturile au trecut de 12.79 dolari/busel (aproximativ 470 dolari/tona) pe bursa din Chicago, pentru granele cu livrare in iulie. 
 
In medie, in ultimii 5 ani, in aceeasi perioada a anului, pretul era de 5,18 dolari/busel, deci cotatiile sunt mai mult decat duble fata de nivelul mediu anterior, si la sub 5% distanta de varful istoric.
 
Porumbul cu scadenta in august este tranzactionat la Paris, la inchiderea de marti la 379,5 EUR/tona, fata de o medie de 184,25 EUR/tona, iar pentru livrare in noiembrie, 379,75 fata de 177,25 EUR/tona in aceasta data, media ultimilor 5 ani. 
 
In SUA, pretul era pe 17 mai de 8,06 dolari/busel (317 dolari/tona) fata de 4,24 dolari/busel in medie raportat la ultimii 5 ani. 
 
Dublarea fata de reperele anterioare este „regula" si aici.
 
Pe fondul preocuparilor majore ale pietei referitoare la aprovizionarea globala, potrivit estimarilor ONU, 25 milioane de tone sunt blocate in Ucraina, o situatie caracterizata de directorul adjunct al FAO (Food and Agriculture Organization) drept „grotesca".
 
India a hotarat interzicerea exporturilor drept raspuns la canicula ce pune in pericol recolta, iar preturile au reactionat puternic, cu aproape 6% la Chicago in ziua urmatoare. Acest lucru pune gaz pe foc intr-o situatie si asa dificila. 
 
India, al doilea producator mondial, dupa China si inaintea Rusiei, devenise foarte importanta in conditiile privarii pietei de granele ucrainene, fiind in pozitia de a sari in ajutorul solicitantilor in urma unei recolte peste asteptari, cu aproximativ 7 mil. tone in plus. 
 
Tari precum Egipt, Indonezia si Algeria, alaturi de alti importatori din Africa, Asia sau Orientul Mijlociu sunt acum in situatia de a cauta alte surse de aprovizionare, pentru care concurenta este si mai ridicata. 
 
Desi masurile Indiei sunt reversibile si este posibil sa fie indepartate atunci cand situatia va reveni la normal, totul depinde de vreme, si tiparele neobisnuite ale ultimilor ani maresc riscul pastrarii restrictiilor.
 
Importanta deblocarii livrarilor dinspre Ucraina este, astfel, in crestere. Situatia este atat de serioasa incat tema e abordata insistent in discutiile cu Rusia.
 
Blocada maritima limiteaza drastic capacitatea de export a Ucrainei. 
 
Transportul feroviar este insuficient, din motive de capacitate si mai ales de timp, dat fiind ca vagoanele dinspre Ucraina trebuie sa astepte pana cand osiile sunt schimbate sau continutul e transferat in cele cu dimensiunea potrivita pentru sistemul ferat european. 
 
Provocarea logistica este uriasa, cu timp de asteptare de 16 zile, in medie, ajungand pana la 30 de zile, potrivit unor oficiali UE. 
 
Cai terestre si fluviale ar urma sa fie folosite, alaturi de un numar crescut de vehicule, vagoane si barje. Pentru sectorul de transport din Romania, ar putea fi o veste buna. 
 
Pe de alta parte, congestionarea rutelor ar putea crea, intr-o anumita masura, se spera, gestionabila, alte dificultati si intarzieri pentru produsele non-agricole. 
 
Canada s-a oferit sa ajute la transportul cerealelor, insa pentru ca masura sa fie eficienta, rutarea spre porturi din Romania sau alte tari din jur trebuie mult imbunatatita. 
 
Pana acum, sezonul agricol pare a progresa acceptabil in Ucraina, raportat la conditiile dificile, dar aprovizionarea pietei internationale - si transformarea cerealelor in venituri pentru bugetul contorsionat al tarii - nu este o misiune facila. 
 
Cantitatile in asteptare in prezent, fara recolta viitoare, ar insemna aproximativ 8 miliarde de dolari.
 
La nivel global, stocurile relativ scazute indica mentinerea unor riscuri pentru piata. Seceta s-a facut simtita nu doar in India, ci si in Europa. 
 
Franta, foarte importanta ca producator si exportator de grau, inregistra unul dintre cele mai scazute niveluri de precipitatii in prima jumatate a lunii mai.
 
Estimarile Ministerului Agriculturii din SUA la nivel global sunt de 267 milioane de tone de grau la finele sezonului (in vara lui 2023), un minim al ultimilor 6 ani, fata de 272 milioane de tone, potrivit analistilor intervievati. 
 
In conditiile actuale, preturile par a se mentine la niveluri foarte ridicate in raport cu media istorica. 
 
In Romania, semnele preliminare pentru recolta sunt relativ bune, in special cu dezvoltarile recente ale vremii, si se spera un volum apropiat de cel al anului anterior, ceea ce la preturile actuale ar fi foarte multumitor pentru agricultori. 
 
Productia de floarea soarelui ar urma sa creasca, in conditiile reorientarii unor terenuri cultivate cu alte cereale, beneficiind astfel de preturile ridicate. 
 
In total, daca preturile se mentin si anul agricol permite o productie comparabila cu a anului trecut, veniturile producatorilor ar putea fi cu aproape 2 miliarde de EUR mai mari anul acesta.
 
Pentru consumatori, preturile ridicate ar putea persista. Conditiile stranse in privinta ofertei ar insemna ca, daca vremea nu va „tine” cu recolta, in oricare dintre regiunile majore de productie a lumii, raspunsul pietei ar fi pronuntat, ducand la cresteri de pret suplimentare si semnficative chiar fata de nivelurile ridicate din prezent.
 
Explicatiile ne-au fost oferite de XTB, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume si o companie completa de investitii listata pe Bursa de la Varsovia. 

Te-ar putea interesa si: Euro va ajunge la paritate cu dolarul american. Nu s-a mai intamplat de 20 de ani asa ceva pe piata monetara
 


 

Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x