ASF: Politele RCA pe o luna nu vor disparea. Nu se are in vedere trecerea asigurarii pe persoana
rcaasigurare obligatorietraficasiguraripret rcarca 2019sofericonsiliul concurentei
Vicepresedintele diviziei de Asigurari-Reasigurari din cadrul ASF, Cristian Rosu, da asigurari soferilor romani ca politele RCA pe o luna nu se vor desfiinta, iar optiunea trecerea asigurarii pe persoana este exclusa. "Piata RCA este o piata in consolidare, care necesita unele ajustari, dar nu de sistem. Nu se are in vedere trecerea asigurarii pe persoana, ci va ramane pe masina", a declarat Cristian Rosu.
"Nu se are in vedere nici zonarea teritoriului dupa riscuri, deoarece masinile circula prin toate zonele de risc. De asemenea, nu se preconizeaza eliminarea politelor pe o luna", a explicat oficialul ASF.
Autoritatea de Supraveghere Financiara nu este concentrata doar pe analiza tarifelor de referinta, ci pe toata problematica pietei asigurarilor, pornind de la stabilitatea pietei (indicatorii de solvabilitate SCR si lichiditate MCR) si continuand cu conduita asiguratorilor si a intermediarilor in asigurari, se arata in comunicatul ASF.
"Gradul de cuprindere in RCA este de peste 90% pentru vehiculele care circula in mod constant pe drumurile publice. Acel procent de aproximativ 75% este format din parcul rece (nedeplasabil) aflat inca in evidentele scriptice, precum si din remorcile care nu circula tot timpul atasate de un vehicul. Nu trebuie uitate nici motocicletele care au o circulatie sezoniera", a explicat Cristian Rosu.
"Evident ca toate propunerile de modificare legislativa pe care le vom initia, vor fi supuse unei analize si consultari publice. Asteptam atunci opiniile argumentate ale tuturor celor interesati, inclusiv de la Consiliul Concurentei.
Este necesar a fi semnalat ca, in acest moment nu lucram impreuna la nicio propunere de modificare legislativa, iar in situatia cand anumite temeri si semnale exista ar trebui discutate cu specialistii inainte de a le promova in spatiul public pentru a nu crea emotii acolo unde nu este cazul, a mai adaugat oficialul ASF.
Citeste si:
Prezenta la vot, un drept sau o obligatie
Presedintele Consiliului Concurentei: "RCA ar trebui incheiata pe numele soferului, pentru ca pretul politei sa reflecte riscul de accident"
Comentariul lui Cristian Rosu vine in contextul celor declarate recent de presedintele Consiliului Concurentei Bogdan Chiritoiu, care sugera faptul ca "RCA ar trebui incheiata pe numele soferului, pentru ca pretul politei sa reflecte riscul de accident".
"Polita RCA trebuie sa reflecte riscul de accident, iar riscul de accident este determinat, in mare parte, de conducatorul masinii. Astfel, daca mai multe persoane conduc aceeasi masina, pretul politei va trebui adaptat in consecinta. Aceasta modificare nu reprezinta, insa, o prioritate", a sustinut Chiritoiu.
El a aratat ca exista si alte propuneri pentru a reduce pretul politelor RCA, pe care se concentreaza Consiliul Concurentei.
"Obiectivul nostru este ca pretul platit de populatie pentru polita de asigurare obligatorie (RCA) sa fie cat mai mic si in acest scop am facut o serie de recomandari. O parte dintre aceste recomandari au fost preluate in legislatia din domeniu si se observa ca pretul politelor a scazut in ultimii doi ani. La ora actuala, colaboram cu Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) in vederea adoptarii si a altor masuri care sa conduca la consolidarea pietei si la cresterea gradului de protectie a asiguratilor", a afirmat Chiritoiu.
Consiliul Concurentei a propus mai multe masuri pentru scaderea pretului RCA, precum incheierea politelor pe numele soferului, nu al proprietarului masinii, cum este in prezent, dar si un cod de conduita intre companiile de asigurari si cele de reparatii auto, intrucat exista situatii in care service-urile percep preturi mai mari daca reparatiile sunt achitate de asiguratori, a declarat, joi, pentru AGERPRES, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
"Polita RCA trebuie sa reflecte riscul de accident, iar riscul de accident este determinat, in mare parte, de conducatorul masinii. Astfel, daca mai multe persoane conduc aceeasi masina, pretul politei va trebui adaptat in consecinta. Aceasta modificare nu reprezinta, insa, o prioritate", a sustinut Chiritoiu.
El a aratat ca exista si alte propuneri pentru a reduce pretul politelor RCA, pe care se concentreaza Consiliul Concurentei.
"Obiectivul nostru este ca pretul platit de populatie pentru polita de asigurare obligatorie (RCA) sa fie cat mai mic si in acest scop am facut o serie de recomandari. O parte dintre aceste recomandari au fost preluate in legislatia din domeniu si se observa ca pretul politelor a scazut in ultimii doi ani. La ora actuala, colaboram cu Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) in vederea adoptarii si a altor masuri care sa conduca la consolidarea pietei si la cresterea gradului de protectie a asiguratilor", a afirmat Chiritoiu.
Chiritoiu: Aproximativ un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil
Potrivit acestuia, in primul rand, este necesara cresterea numarului de masini aflate in circulatie, care au o polita RCA valabila.
"Din datele noastre, la ora actuala, sunt destul de multe masini in circulatie, aproximativ un sfert, care nu au RCA valabil pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta, o luna, iar apoi au uitat sa o reinnoiasca. In acest context, noi am propus ca, pentru persoane fizice, politele RCA sa nu se mai incheie pentru o luna, ci pentru sase sau 12 luni, si doar pentru persoanele juridice sa existe posibilitatea de a incheia asigurarea pentru o luna", a precizat oficialul Concurentei.
In acelasi timp, este foarte important ca pretul reparatiilor auto sa nu creasca artificial, deoarece aceste majorari se reflecta in pretul RCA, a explicat Chiritoiu.
"Exista situatii in care se solicita un anumit pret daca cheltuielile de reparatii sunt achitate de proprietar si se solicita un pret mai mare daca reparatiile sunt achitate de compania de asigurari, prin intermediul RCA. Avand in vedere relatia tensionata dintre asiguratori si companiile de reparatii, noi am propus elaborarea unui cod de conduita aplicabil in relatia dintre cele doua parti, in vederea evitarii prejudicierii consumatorilor", a mai spus presedintele Concurentei.