Cazacu, XTB: UiPath are sansa de a oferi satisfactii investitorilor dispusi sa astepte 2-3 ani
uipath
Sperantele uriase adunate inaintea listarii UiPath au generat un pret pe masura lor, dar si punctul de start al parcursului de piata in general descendent ulterior. Daca ne gandim la multiplii de evaluare, compania fondata in Romania a fost mai scumpa decat giganti celebri din tehnologie. In raport cu veniturile, pretul de piata era de 58.3 mai mare, fata de 4.1 ori pentru Amazon, 7.9 ori pentru Google sau 22.1 ori pentru Tesla (date valabile, pentru toate firmele, in prima zi de tranzactionare a actiunilor UiPath).
Pare astfel normal si de inteles ca performanta actiunilor a lasat de dorit. Fata de pretul din prima zi, actiunile sunt acum (la inchiderea de ieri) cu 16.7% mai jos, iar fata de varf, cu 36%. Interesul foarte inalt, puternic influentat de emotii si sperante a lasat, treptat, locul unui realism care a parut, pentru unii dintre cei intrati in actionariat in primele zile, dezamagitor.
Desi veniturile au crescut, profitabilitatea e inca la niveluri foarte mici in raport cu evaluarea totala a companiei (capitalizarea) data de piata, iar potrivit standardului GAAP de contabilitate, de fapt s-au inregistrat pierderi de 100 mil. dolari in trimestrul raportat in septembrie.
Sigur, tendinta ultimilor ani a fost de a favoriza firmele aflate in crestere, ignorand pierderile prezente in vederea unei pozitii puternice in viitor. In datele publicate pentru ultimul trimestru (date oferite in septembrie), veniturile au ajuns la 195.5 mil. dolari, in crestere cu 40.2%, iar profitul a atins 1 cent/actiune fata de estimarile (potrivit FactSet, in estimare non-GAAP) de pierdere de 5 centi pe actiune.
Pentru companiile aflate inca la distanta de momentul profitabilitatii optime, trendul de crestere a dobanzilor diminueaza rabdarea investitorilor si a condus deja la o anume amortire a apetitului pentru achizitii.
Peste acestea s-au suprapus si vanzarile din partea fondatorilor si altor persoane initiate. Vanzarile raportate ale persoanelor initiate au totalizat peste 43 mil. dolari din iunie pana acum, la care se adauga si cele 77 mil. dolari obtinute de fondatorul
Daniel Dines la scurta vreme dupa listare.
Sumele nu par foarte mari in comparatie cu volumul mediu zilnic de 250 mil. de dolari, dar la acestea se adauga si tranzactii ale unor investitori mai mici, actionari mai vechi sau angajati, care se afla sub pragul de raportare.
Care ar fi estimarile pentru urmatorul trimestru?
Raportarea ar urma sa soseasca pe 8 decembrie si potrivit estimarilor medii, rezultatul pe actiune ar fi o pierdere de 4 centi (Dow Jones - WSJ) urmata in trimestrul ulterior de un profit de 3 centi. In opinia noastra rezultatul ar putea surprinde favorabil, desi aceasta e departe de a fi o certitudine.
Presiunea de a mentine profitabilitatea in timpul unei inflatii ridicate, si cu dificultati in gasirea fortei de munca ar impinge firmele sa utilizeze tot mai mult automatizari de tipul celor oferite de UiPath. Un profit de 4 sau 5 centi pe actiune nu pare de neatins. Mai departe, insa, drumul poate sa fie cu oscilatii ample, si trimestre de pierdere pot reaparea. Pe termen mediu, nevoia de a investi constant pentru dezvoltarea businessului si captarea de cota de piata suplimentara poate eroda profitabilitatea
Pe de alta parte, concurenta se poate intensifica, nu doar dinspre firme din domeniu ca Blue Prism sau Automation Anywhere, ci si din divizii ale unor firme de talia Mic sau SAP, care investesc in aceasta linie potential profitabila de business.
Cu toate acestea, perspectiva noastra pentru urmatorii 3 ani este optimista. Compania are o foarte buna vizibilitate, clienti multumiti oferind in procent inalt venituri recurente, un culoar de finantare larg si produse atractive. Concurenta este densa, dar pozitionarea UiPath, inclusiv forta de brand, protejeaza intr-o buna masura.
Potrivit Gartner, firma fondata in Bucuresti depaseste toti competitorii la capitolul abilitate de a livra, cel mai aproape aflandu-se Automation Anywhere (AA), cu care e aproape la egalitate in privinta "viziunii".
Potrivit Forrester, atat oferta de produse cat si strategia o transforma in lider, la distanta mica totusi de AA si Microsoft. Urmand culoarul actual, UiPath are sansa sa ofere satisfactii celor dispusi sa astepte 2-3 ani, incat dinamica reala a business-ului mai intai sa „prinda din urma" si apoi sa depaseasca, cu valori care sa compenseze riscul, nivelul actual al actiunilor pe bursa de la New York.