China a devenit cea mai mare piata de produse alimentare din lume
chinapiataproduse alimentarealimentesuaconsum
Marsul voit al consumatorilor din China continua. Chinezii i-au intrecut pe americani si au inregistrat, in 2011, cea mai mare piata de produse alimentare din lume, potrivit unei analize IGD.
Piata bacaniilor din China a insumat 970 miliarde dolari la finele lui 2011, in timp ce piata americana a ajuns la 913,5 miliarde dolari, estimeaza cei de la IGD.
Schimbarea survine intr-un moment in care China se confrunta cu o inflatie a preturilor la alimente si o economie in crestere. China este a doua cea mai mare putere economica din lume si cel mai populat stat de pe glob. Analistii considera ca prapastia intre cheltuielile efectuate de consumatorii chinezi si cei americani se va adanci in urmatorii ani, in privinta bunurilor alimentare. Piata alimentara a Chinei ar putea ajunge la 918 miliarde lire sterline pana in 2015.
Chinezii trec de la o alimentatie bazata pe orez si porc la produse lactate, fainoase, cereale, carne rosie si alba. Preturile la alimentele mentionate au crescut in toata lumea.
Pana in 2015, cele patru tari BRIC - Brazilia, Rusia, India si China vor ocupa tot atatea pozitii in topul 5 al celor mai mari piete alimentare, la nivel mondial.
"In ciuda incetinirii ritmului de crestere economica, masurile de stimulare a consumului domestic in randul chinezilor reprezinta o oportunitate pentru retaileri. De exemplu, veniturile mai mari ar putea duce la cresterea numarului clientilor", a declarat managerul IGD, Cecile Riverain, pentru CNBC.com.
Producatorii importanti de bunuri de larg consum, precum Unilever si Procter & Gamble au reusit sa se impuna pe piata chineza, inregistrand venituri substantiale, in timp ce pietele occidentale au inregistrat pierderi, a subliniat Rahul Sharma, analist Neev Capital.
"Asia are putere de cumparare mai mare decat tarile din vest", a precizat Sharma, pentru CNBC.com. "Consumatorii s-au maturizat si cumpara mai multe produse de marca". Potrivit acestuia, brandurile occidentale sunt bine vazute in China, deoarece unele companii domestice s-au confruntat cu acuzatii grave privind securitatea alimentara, in ultimii ani.
Si jucatorii din domeniul fast food pot beneficia de pe urma cresterii economice a Chinei, precum KFC si McDonald's. Retailerii globali Walmart, Tesco si Carrefour incearca sa capitalizeze fluxul de consumatori din China.
Clientii chinezi, care prefera pietele traditionale de alimente proaspete, sunt foarte atenti, cand dau banii pe un produs, a mai spus Sharma. "De fapt, retailerii locali se descurca cel mai bine", a declarat acesta. "Chinezii sunt preocupati de pret si retailerii internationali trebuie sa ii convinga ca marfa lor nu este foarte scumpa".
Lanturile internationale vor deschide 2.700 de magazine in China, in urmatorii patru ani, potrivit IGD. "Pentru retailerii straini, recuperarea investitiei reprezinta cel mai important element al puzzle-ului", a mai spus Cecile Riverain.