Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Consiliul Fiscal: In doi ani, deficitul bugetar va depasi 7% din PIB


Consiliul Fiscal: In doi ani, deficitul bugetar va depasi 7% din PIB
de Magda Florea la 23 Ian. 2020
Consiliul Fiscal: In doi ani, deficitul bugetar va depasi 7% din PIB
Tags: deficit bugetarbuget 2020consiliul fiscal

Consiliul Fiscal (CF) face estimari ingrijoratoare cu privire la evolutia deficitului bugetar al Romaniei, pana in 2022. Potrivit expertilor Consiliului Fiscal, Romania se va confrunta cu o crestere escaladanta a deficitului bugetar in urmatorii doi ani.


Consiliul Fiscal prevede ca deficitul bugetar al Romaniei va atinge, anul acesta, valori cuprinse intre 4,6 si 4,8% din PIB. Anul viitor, insa, situatia se va inrautati, si deficitul va ajunge la peste 6% din PIB. Totul va culmina odata cu anul 2022, cand deficitul bugetar estimat de CF se ridica la peste 7% din PIB.
 
"Considerand informatiile disponibile in acest moment, CF estimeaza un nivel probabil al deficitului bugetar pentru anul 2020 cuprins intre 4,6 - 4,8% din PIB. Ecartul fata de tinta de 3,6% din proiectul de buget provine din: 0,45 puncte procentuale (pp) din PIB din deteriorarea peste asteptari probabila a executiei bugetare aferente anului 2019, care reprezinta punctul de plecare in constructiile bugetare subsecvente; 0,5 pp din modificarea taxelor si impozitelor ulterior adoptarii proiectului de buget pentru 2020; 0,15 pp in ipoteza unei proiectii macroeconomice mai plauzibile (prudente)", explica analistii CF.

Analistii CF solicita factorilor de decizie masuri rapide si colective in domeniul fiscal-bugetar, care sa reduca presiunea asupra bugetului.
 
"In ceea ce priveste perspectivele fiscal-bugetare pe termen mediu, considerand politici neschimbate si toleranta (greu de imaginat) din partea pietelor, CF apreciaza probabile niveluri ale deficitului bugetar de peste 6% din PIB in anul 2021 si respectiv peste 7% din PIB in anul 2022. In aceste conditii si avand in vedere contextul economic intern si international complicat, inclusiv din perspectiva disponibilitatii si costurilor finantarii, este evidenta necesitatea adoptarii cat mai rapide de masuri corective de amploare, capabile sa readuca situatia fiscal-bugetara pe o traiectorie sustenabila, si in conformitate cu regulile fiscale nationale si europene”, se precizeaza in document.

Explozia deficitului bugetar va adanci alte probleme. Spatiul fiscal, in pericol


Niveluri inalte si in crestere ale deficitului bugetar (admitand ca pietele le-ar tolera un timp) ar determina acumularea de datorie publica si vulnerabilizarea masiva a starii finantelor publice; spatiul fiscal nu ar exista, ceea ce ar conduce la imposibilitatea de a stimula economia in faza de recesiune a ciclului economic si mai mult, in mod inevitabil ar impune corectii fiscale, contribuind la mentinerea caracterului pro-ciclic al politicii fiscal-bugetare.

Chiar si fara majorarea punctului de pensie cu 40%, CF estimeaza ca deficitul bugetar in 2020 va sari de 3,8% din PIB

 
Referindu-se la impactul bugetar pe care il va avea majorarea punctului de pensie cu 40% de la 1 septembrie 2020, analistii CF spun ca deficitul oricum depaseste pragul de 3% si ca efectele masurilor care impun cheltuieli atat de mari se vor vedea abia in 2021.
 
"Chiar si fara aceasta masura, estimarea CF privind deficitul bugetar pentru anul curent ar fi de circa 3,8 - 4,1% din PIB, ceea ce se traduce printr-o incordare si mai severa a bugetului, data fiind putinatatea resurselor disponibile in raport cu obligatiile angajate in prezent, chiar fara a le lua in considerare si pe cele viitoare.

Impactul majorarii cu 40% a punctului de pensie de la 1 septembrie 2020, precum si al celorlalte masuri cuprinse in noua lege a pensiilor va fi pe deplin observabil la nivelul anului 2021, implicand o majorare a ponderii cheltuielilor cu asistenta sociala cu inca 1,85 pp din PIB fata de anul curent, si un nivel al deficitului bugetar in jurul valorii de 6% din PIB. In 2022 deficitul ar trece de 7% din PIB. Asemenea deficite sunt foarte greu de imaginat ca fiind de acceptat de catre piete si indica nevoia de corectie la timp. In aceste conditii, o corectie catre niveluri apropiate de pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, avute in vedere de altfel si de autoritati in cadrul fiscal-bugetar pe termen mediu, apare drept extrem de dificil de realizat.

De aceea, nu trebuie sa se accepte cresterea deficitelor bugetare, iar consolidarea trebuie sa debuteze inca din anul 2020", mai explica CF.

Citeste si: Ministrul Mediului vrea ca padurile din Romania sa fie supravegheate prin satelit

CF sustine necesitatea consolidarii bugetare. Cu cat vom amana masurile necesare, cu atat vom plati mai scump


Analistii CF recomanda masuri pentru consolidarea bugetara, insa atrag atentia ca acestea trebuie adoptate cu celeritate, ca sa nu ajungem in situatia de a lua decizii drastice mai tarziu, cand situatia ar putea scapa de sub control.

"Necesitatea consolidarii bugetare trebuie considerata si in corelatie cu perspectiva modificarii rating-ului suveran, care este mentionata explicit drept element cheie in perspectiva evaluarilor viitoare ale agentiilor de profil. In acest context bugetar foarte dificil, CF sustine ca initiative privind reduceri de taxe si impozite, precum si cresteri de cheltuieli nu se justifica, fiind contrare logicii consolidarii bugetare. In plus, cu cat corectia bugetara va incepe mai tarziu, cu atat amploarea masurilor corective necesare va fi mai ridicata si implicit costurile economice si sociale mai insemnate”, mai arata CF.

Potrivit CF, este este esentiala consolidarea bugetara pentru consolidarea macroeconomica.
 
"Consolidarea bugetara este esentiala pentru consolidarea macroeconomica. Nevoia de corectii bugetare, de consolidare a bugetului public este reclamata nu numai de pericolul intrarii sub incidenta procedurii de deficit excesiv (PDE), cat si de necesitatea de a demonstra ca suntem in stare sa recastigam controlul asupra finantelor publice; corectiile induse de pietele financiare sunt mai dureroase decat cele realizate intern si din timp. Daca, in ultimii ani, singurul reper functional din perspectiva regulilor fiscale nationale si/sau europene a fost reprezentat de pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar efectiv, in prezent, si acesta este depasit, iar directia este de majorare a deviatiei fata de acesta. Perspectiva plasarii Romaniei in PDE apare dificil de evitat, iar aceasta ar trebui sa indemne la corectii cat mai grabnice", mai spun analistii CF.

Balanta riscurilor in legatura cu soldul bugetar aferent anului 2020 este inclinata pe partea negativa


De asemenea, analistii CF mai arata ca balanta riscurilor in legatura cu soldul bugetar aferent anului 2020 este inclinata pe partea negativa. 

Cu alte cuvinte, exista riscul de inregistrare a unui deficit bugetar mai ridicat, iar presiuni suplimentare asupra bugetului putand sa apara din: evolutii economice mai nefavorabile la nivel international, aplicarea deciziei de dublare a alocatiilor, prorogata pana la 1 august, inregistrarea unei cresteri mai alerte a cheltuielilor cu bunuri si servicii: In sens opus ar putea actiona o reducere a cheltuielilor de investitii, dar este putin probabil ca aceasta sa poata compensa o eventuala manifestare a riscurilor descrise anterior.
Florin Citu: Am luat in administrare o tara cu foarte foarte multe probleme si nu le poti corecta peste noapte.

Citeste si: Mugur Isarescu: Majorarea impozitelor ar putea accentua deficitul bugetar
 

Citu vrea deficit bugetar zero 

 
Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu, a declarat ca PNL a venit la guvernare intr-un moment extrem de sensibil pentru Romania, care se confrunta "cu foarte multe probleme" ce nu pot fi corectate "peste noapte".
 
Citu si-a propus ca, in urmatorii doi ani, sa aplice o politica de echilibrare a bugetului, pe care are de gand sa o realizeze, in primul rand, prin regandirea cheltuielilor publice, care reprezinta marea gaura neagra din buget.
 
"Am luat in administrare o tara cu foarte foarte multe probleme si nu le poti corecta peste noapte fara sa creezi alte probleme si de aceea trebuie sa fim foarte atenti. Dar in continuare imi doresc sa implementam programe liberale si de aceea trebuie sa mergem intai spre echilibrarea bugetara in urmatorii doi ani de zile. Nu poti, fara sa ai echilibru bugetar, fara sa reduci problema de structurare a bugetului, cu cheltuieli neproductive de doua treimi (din buget) si asa mai departe, nu poti sa vorbesti foarte mult de un program liberal, pe care sper sa-l implementam anul viitor. Pentru ca sunt sigur ca acest partid va castiga alegerile si vom veni la guvernare in perioada urmatoare si putem sa continuam“, a spus Florin Citu, ministrul de finante, la Adevarul.
 
De asemenea, ministrul a spus ca are ca obiectiv obtinerea unui deficit bugetar zero si o reducere a impozitelor si ca lucreaza la stimularea investitiilor in Romania. Citu a mai spus ca va pastra cota unica de impozitare, si Codul fiscal nu va fi modificat in 2020, insa, eventualele schimbari se vor discuta in prealabil.
 
Citeste si: Consiliul Concurentei a amendat compania farmaceutica Roche Romania cu 12,8 milioane de euro



 


Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016