Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Covid-19: Guvernul adopta masuri fiscal-bugetare, cu impact de 2% din PIB, pentru sprijinirea mediului de afaceri


Covid-19: Guvernul adopta masuri fiscal-bugetare, cu impact de 2% din PIB, pentru sprijinirea mediului de afaceri
de Magda Florea la 18 Mar. 2020
Covid-19: Guvernul adopta masuri fiscal-bugetare, cu impact de 2% din PIB, pentru sprijinirea mediului de afaceri
Tags: masuri fiscal bugetareimmurimediul de afaceripandemiecoronavirus chinacovid 19sars cov 2tvaimprumuturifirmesomaj tehnic

Guvernul Romaniei a adoptat, in sedinta de miercuri spre joi, o serie de masuri fiscal-bugetare luate in sprijinul mediului de afaceri, dupa ce, saptamana trecuta, masurile s-au focusat asupra impozitelor si taxelor platite de persoanele fizice din tara noastra. Astfel, conform OUG adoptate astazi de Guvern, IMM-urile din Romania vor beneficia de credite garantate de stat, cu dobanda subventionata. De asemenea, executarile silite se suspenda, daca nu exista o hotarare judecatoreasca definitiva. Nu in ultimul rand, ministrul Finantelor Publice a anuntat implementarea unui nou mecanism de rambursare a TVA, care vizeaza solutionarea cu celeritate a deconturilor, incepand cu data de 1 aprilie 2020.


Guvernul Romaniei a adoptat, miercuri, o serie de masuri menite sa sprijine mediul de afaceri din Romania, in contextul pandemiei de Covid-19. Impactul bugetar al masurilor adoptate miercuri este de 2% din PIB, a transmis ministrul Finantelor Publice, Florin Citu.

Vezi aici >>> Guvernul va sustine plata somajului tehnic in valoare de 75% din salariul brut al angajatului, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut

"Va trebui sa injectam bani in economie. Va trebui sa crestem investitiile, alocarile financiare. Va trebui sa luam masuri care sa permita dezvoltarea companiilor in domenii in care exista oprtunitati de dezvoltare", spunea Ludovic Orban la inceputul sedintei de guvern de miercuri, despre masurile care urmau sa fie adoptate.

Masurile adoptate de Guvern miercuri se regasesc in proiectul de Ordonanta de Ugenta, care prevede ca "se impune o actiune decisiva si cu un impact ridicat pentru asigurarea lichiditatii IMM-urilor pe perioada in care se manifesta efectele COVID-19"

De asemenea, din textul aceluiasi act normativ reiese ca Executivul PNL se pregateste sa efectueze o rectificare bugetara, care sa distrubuie sumele de bani necesare zonelor de interes in aceasta perioada.

"Se impune realizarea posibilitatii unei rectificari bugetare pentru alocarea sumelor necesare combaterii efectelor negative ale acestui virus si adoptarea unor masuri de flexibilizare a executiei bugetare care sa vina in sprijinul ordonatorilor principali de credite care se confrunta cu o serie de cheltuieli neprevazute a caror finantare comporta urgenta", se arata in textul OUG.

Iata cele mai importante masuri prevazute de proiectul de OUG:


  • Executarile silite se suspenda, daca nu exista o hotarare judecatoreasca definitiva. Deci, nu se mai emit somatii, popriri asupra disponibilitatilor banesti si a veniturilor urmaribile si nu vor mai fi instituite sechestre asupra bunurilor. Exceptie fac sumele provenite din hotararile judecatoresti pronuntate in materie penala.
  • IMM-urile care sunt afectate de pandemia de coronavirus vor beneficia de credite garantate de stat, cu dobanda subventionata
  • Se suspenda actiunile Antifrauda de verificare a marfurilor intracomunitare din transporturile rutiere.
  • Se prelungeste termenul de bonificatie fiscala de la 31 martie la 30 iunie
  • Se suspenda termenele de prescriptie ale datoriilor catre ANAF
  • Se pot accesa credite bugetare in vederea combaterii Covid 19 cu notificarea ulterioara a Ministerului Finantelor


Vezi si >>> Ce se intampla cu ratele, taxele si impozitele romanilor in perioada urmatoare

Referitor la suspendarea actiunilor de control fiscal, Florin Citu a facut precizari inca de la inceputul saptamanii, spunand ca se suspenda actiunile de control fiscal (a inspectiilor fiscale, a controalelor antifrauda) cu exceptia verificarilor ce pot fi efectuate de la distanta, precum si a cazurilor de evaziune fiscala, acolo unde sunt indicii in acest sens. Totodata, Citu a mai anuntat si suspendarea actiunilor antifrauda privind Filtru II si a activitatilor specifice din Punctele de Trecere a Frontierei cu Ungaria si Bulgaria.

Nu in ultimul rand, ministrul de Finante a anuntat implementarea unui nou mecanism de rambursare a TVA, care vizeaza solutionarea cu celeritate a deconturilor, incepand cu data de 1 aprilie 2020.

O alta masura importanta asupra careia au dezbatut liberalii vizeaza somajul tehnic. Guvernul a decis miercuri sa ca statul va suporta somajul tehnic pentru angajatii din companiile care si-au incetat activitatea.
 
"Masurile vor fi aplicate atat in perioada in care in Romania este declarata stare de urgenta, cat si pentru o perioada de 30 de zile de la incetarea acestei stari. Totodata, se amana termenul de depunere a declaratiilor fiscale de la 25 martie 2020, pana la data de 25 aprilie 2020”, a mai adaugat Florin Citu. 

"Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. ART. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110 din 20 decembrie 2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.029 din 27 decembrie 2017 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
 1. La articolul 1 alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 “(3) Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru una dintre urmatoarele categorii de credite, dupa cum urmeaza: a) unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10.000.000 lei. Valoarea maxima a creditelor/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investitii valoarea maxima a finantarii este de 10.000.000 lei. 
 
Pentru IMM-urile care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare, sau b) una sau mai multe garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90% acordat unei microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici. Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurile prevazute anterior. Pentru microintreprinderi sau intreprinderile mici care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare“ 
 
2. La articolul 1 alineatul (31 ) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 „ (31 ) Pentru creditele mentionate la art. 1 alineatul (3) litera a) Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 50% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat /de minimis asociata acestui program. 
 
3. Dupa articolul 1 alineatul (31 ) se introduce un nou alineat, alineatul (32 ) ce va avea urmatorul cuprins: 
 
„(32 ) Pentru creditele mentionate la art. 1 alineatul (3) litera b) Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 100% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis asociata acestui program."
 
 4. Dupa articolul 1 alineatul (32 ) se introduce un nou alineat, alineatul (33 ) ce va avea urmatorul cuprins:
 
 “(33 ) Perioada de acordare a subventiei de dobanda este de la momentul acordarii creditului si poate dura pana la 31 martie 2021. Acordarea subventiei de dobanda se aproba prin Hotarare de Guvern pentru perioada aprilie 2021-2022, doar in conditiile in care cresterea economica estimata de CNSP pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020. Acordarea subventiei de dobanda se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare”

5. La articolul 3 alineatul (3) se introduce un nou aliniat, aliniatul (4) ce va avea urmatorul cuprins:

„(4) Beneficiarii eligibili pentru acest program guvernamental sunt IMM care au obtinut din partea Ministerului Economiei un atestat care certifica faptul ca au suferit pierderi de natura economica datorate epidemiei de Coronavirus in Romania.”

6. La articolul 2, litera b) si k) se abroga; 
 
7. La articolul 2, litera l) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
“l) procentul de garantare - partea din credit care este acoperita de garantia de stat din valoarea creditului acordat beneficiarilor eligibili, exprimata in valoare procentuala; procentul de garantare este de maximum 80%, cu exceptia creditelor acordate microintreprinderilor si intreprinderilor mici in valoare de pana la 500.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, pentru care procentul de garantare este de maximum 90%;”
 
 8. Art. 3 alin. (1) literele a), c) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
 “a) nu se afla in dificultate la data de 31.12.2019 in sensul pct. 20 si 24 din Comunicarea Comisiei - Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate 2014/C 249/01, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 249 din 31 iulie 2014, respectiv: in cazul unei societati cu raspundere limitata si a societatilor pe actiuni, atunci cand nu a pierdut mai mult de jumatate din capitalul social in ultimii doi ani si mai mult de un sfert din acest capital in ultimele 12 luni, asa cum reiese din ultimele doua situatii financiare anuale ale societatii, fac exceptie start-up-urile care nu au nicio situatie financiara anuala depusa; sau in cazul unei societati in care cel putin o parte dintre asociati sunt tinuti nelimitat pentru datoriile intreprinderii, atunci cand nu a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu in ultimii doi ani si mai mult de un sfert din acest capital in cursul ultimelor 12 luni, asa cum reiese din ultimele doua situatii financiare anuale ale societatii, respectiv societate in nume colectiv, societate in comandita simpla, societate in comandita pe actiuni, fac exceptie start-up-urile care nu au nicio situatie financiara anuala depusa; sau IMM-ul nu se afla in niciuna dintre urmatoarele situatii: procedura de insolventa, procedura de executare silita declansata de organele fiscale si/sau alti creditori, inchidere operationala, dizolvare, lichidare, administrare speciala sau concordat si nu indeplineste criteriile din legislatia nationala pentru a fi supus unei proceduri de insolventa la cererea creditorilor, conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii; c) nu figureaza la data de 31.12.2019 cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat sau daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumit in continuare C.R.C.; h) nu inregistreaza la data de 31.12.2019 obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.” 
 
9. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
“Art. 5. (1) Mecanismul de acordare a garantiilor prevazute la art.1 alin. (3) lit. a) se deruleaza cu respectarea pct. 3.5 din Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub forma de garantii 2008/C 155/02, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 155 din 20 iunie 2008.
 
 (2) Garantiile pentru creditele prevazute la alin.(3) lit. b) se acorda in baza unei scheme de ajutor de stat aprobata prin hotarare a Guvernului, elaborata in conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 187 din 26.06.2014. Schema de minimis este implementata de catre M.F.P in calitate de furnizor si administrator al acestei scheme, prin intermediul F.N.G.C.I.M.M., in conformitate cu atributiile ce ii revin prin Hotararea Guvernului nr. 34/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare. M.F.P. si in conformitate cu legislatia in materie de ajutor de stat.”

10. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
“(2) Durata maxima a finantarilor este de 120 de luni, in cazul creditelor pentru investitii, si de 36 luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Liniile de credit pot fi prelungite cu maximum 36 luni, urmand ca, in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.” 
 
11. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
“Art. 7. (1) Pentru acoperirea costurilor de acordare si monitorizare a garantiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M., in numele si contul statului, cheltuielile privind comisionul de administrare vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice, in cadrul unei scheme de ajutor de minimis. 
 
(2) Nivelul si modalitatea de calcul al primei de garantare pentru garantia de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice/Hotarare de Guvern de aprobare a schemei de minims.”
 
 ART. II. (1) Plata ratelor si dobanzilor aferent imprumuturilor acordate de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare, unitatilor/Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. 
 
ART. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110 din 20 decembrie 2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.029 din 27 decembrie 2017 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 
 
1. La articolul 1 alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 “(3) Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru una dintre urmatoarele categorii de credite, dupa cum urmeaza: a) unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10.000.000 lei. Valoarea maxima a creditelor/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investitii valoarea maxima a finantarii este de 10.000.000 lei. 
 
Pentru IMM-urile care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare, sau b) una sau mai multe garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90% acordat unei microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici. 
 
Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurile prevazute anterior. Pentru microintreprinderi sau intreprinderile mici care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare“ 
 
2. La articolul 1 alineatul (31 ) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
„ (31 ) Pentru creditele mentionate la art. 1 alineatul (3) litera a) Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 50% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat /de minimis asociata acestui program. ” 
 
3. Dupa articolul 1 alineatul (31 ) se introduce un nou alineat, alineatul (32 ) ce va avea urmatorul cuprins:
 
 „(32 ) Pentru creditele mentionate la art. 1 alineatul (3) litera b) Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 100% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis asociata acestui program.”
 
 4. Dupa articolul 1 alineatul (32 ) se introduce un nou alineat, alineatul (33 ) ce va avea urmatorul cuprins: “(33 ) Perioada de acordare a subventiei de dobanda este de la momentul acordarii creditului si poate dura pana la 31 martie 2021. 
 
Acordarea subventiei de dobanda se aproba prin Hotarare de Guvern pentru perioada aprilie 2021-2022, doar in conditiile in care cresterea economica estimata de CNSP pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020. Acordarea subventiei de dobanda se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare” 
 
5. La articolul 3 alineatul (3) se introduce un nou aliniat, aliniatul (4) ce va avea urmatorul cuprins: 
 
„(4) Beneficiarii eligibili pentru acest program guvernamental sunt IMM care au obtinut din partea Ministerului Economiei un atestat care certifica faptul ca au suferit pierderi de natura economica datorate epidemiei de Coronavirus in Romania.” 
 
6. La articolul 2, litera b) si k) se abroga; 
 
7. La articolul 2, litera l) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“l) procentul de garantare - partea din credit care este acoperita de garantia de stat din valoarea creditului acordat beneficiarilor eligibili, exprimata in valoare procentuala; procentul de garantare este de maximum 80%, cu exceptia creditelor acordate microintreprinderilor si intreprinderilor mici in valoare de pana la 500.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, pentru care procentul de garantare este de maximum 90%;” 
 
8. Art. 3 alin. (1) literele a), c) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
 “a) nu se afla in dificultate la data de 31.12.2019 in sensul pct. 20 si 24 din Comunicarea Comisiei - Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate 2014/C 249/01, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 249 din 31 iulie 2014, respectiv: in cazul unei societati cu raspundere limitata si a societatilor pe actiuni, atunci cand nu a pierdut mai mult de jumatate din capitalul social in ultimii doi ani si mai mult de un sfert din acest capital in ultimele 12 luni, asa cum reiese din ultimele doua situatii financiare anuale ale societatii, fac exceptie start-up-urile care nu au nicio situatie financiara anuala depusa; sau in cazul unei societati in care cel putin o parte dintre asociati sunt tinuti nelimitat pentru datoriile intreprinderii, atunci cand nu a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu in ultimii doi ani si mai mult de un sfert din acest capital in cursul ultimelor 12 luni, asa cum reiese din ultimele doua situatii financiare anuale ale societatii, respectiv societate in nume colectiv, societate in comandita simpla, societate in comandita pe actiuni, fac exceptie start-up-urile care nu au nicio situatie financiara anuala depusa; sau IMM-ul nu se afla in niciuna dintre urmatoarele situatii: procedura de insolventa, procedura de executare silita declansata de organele fiscale si/sau alti creditori, inchidere operationala, dizolvare, lichidare, administrare speciala sau concordat si nu indeplineste criteriile din legislatia nationala pentru a fi supus unei proceduri de insolventa la cererea creditorilor, conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii;
 
 c) nu figureaza la data de 31.12.2019 cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat sau daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumit in continuare C.R.C.; h) nu inregistreaza la data de 31.12.2019 obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.”
 
 9. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 “Art. 5. (1) Mecanismul de acordare a garantiilor prevazute la art.1 alin. (3) lit. a) se deruleaza cu respectarea pct. 3.5 din Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub forma de garantii 2008/C 155/02, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 155 din 20 iunie 2008. (2) Garantiile pentru creditele prevazute la alin.(3) lit. b) se acorda in baza unei scheme de ajutor de stat aprobata prin hotarare a Guvernului, elaborata in conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 187 din 26.06.2014. Schema de minimis este implementata de catre M.F.P in calitate de furnizor si administrator al acestei scheme, prin intermediul F.N.G.C.I.M.M., in conformitate cu atributiile ce ii revin prin Hotararea Guvernului nr. 34/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare. M.F.P. si in conformitate cu legislatia in materie de ajutor de stat.” 
 
10. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 “(2) Durata maxima a finantarilor este de 120 de luni, in cazul creditelor pentru investitii, si de 36 luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Liniile de credit pot fi prelungite cu maximum 36 luni, urmand ca, in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.” 
 
11. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
“Art. 7. (1) Pentru acoperirea costurilor de acordare si monitorizare a garantiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M., in numele si contul statului, cheltuielile privind comisionul de administrare vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice, in cadrul unei scheme de ajutor de minimis. 
 
(2) Nivelul si modalitatea de calcul al primei de garantare pentru garantia de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice/Hotarare de Guvern de aprobare a schemei de minims.” 
 
ART. II. (1) Plata ratelor si dobanzilor aferent imprumuturilor acordate de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare, unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale, se poate amana, la cererea acestora, pe o perioada de trei luni, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
 Pentru aceasta perioada Ministerul Finantelor Publice nu calculeaza dobanzi si dobanzi de intarziere Aceasta facilitate nu este acordata imprumuturilor care inregistreaza restante la plata. (2) Pentru imprumuturile prevazute la alin.(1) Ministerul Finantelor Publice prelungeste perioada creditului cu trei luni, prin mutarea corespunzatoare a datelor de scadenta. (3) Modalitatea de amanare la plata se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice. 
 
ART. III. (1) In contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, aprobarea operatiunilor acordate de catre Eximbank S.A. in numele si contul statului care conduc la o expunere cumulata pe acelasi debitor sau grup de debitori de peste 50 mil. Euro echivalent, se poate realiza si prin urmatorul mecanism:

a. In cazul in care Eximbank pune la dispozitia operatorilor economici fonduri din imprumuturile acordate in nume si cont stat inainte de aprobarea prin Memorandum de catre Guvern, Eximbank transmite Ministerului Finantelor Publice in vederea prezentarii Guvernului Memorandumul de aprobare a acestor operatiuni in termen de 15 de zile de la aprobarea Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari. b. In cazul in care operatiunea prezentata la pct. a) nu se aproba in termenul stabilit, Eximbank are obligatia reconstituirii fondurilor statului. (2) Prevederile alin. (1) se aplica si operatiunilor efectuate pana la data aprobarii prezentei ordonante de urgenta. 
 
ART. IV. (1) Ministerul Finantelor Publice poate acorda, la solicitarea Companiei Nationale UNIFARM - S.A., un imprumut, din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 1.150.000 mii lei, pe o perioada de 6 luni de la momentul acordarii acestuia respectiv data creditarii contului prevazut la alin.(5). 
 
(2) Suma se asigura de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent in valuta deschis la Banca Nationala a Romaniei, prin efectuarea operatiunii de schimb valutar al echivalentului in euro al sumei de 1.150.000,00 mii lei, determinat pe baza cursului Bancii Nationale a Romaniei valabil la data efectuarii. 
 
Echivalentul in lei al acestor sume se inregistreaza in contul curent general al Trezoreriei Statului la disponibil din venituri rezultate din privatizare.
 
 (3) Suma prevazuta la alin. (1) va fi utilizata pentru rambursarea primei transe din imprumutul acordat de Eximbank in nume si cont stat, iar diferenta se va utiliza pentru achizitia de urgenta de material si echipament sanitar in contextul epidemiei cu CORONAVIRUS in Romania. Responsabilitatea privind utilizarea sumelor din imprumut revine Companiei Nationale UNIFARM - S.A. 
 
(4) In termen de maximum 3 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice incheie o conventie cu Compania Nationala UNIFARM - S.A., in care vor fi precizate drepturile si obligatiile partilor, precum si termenii si conditiile de acordare si derulare a imprumutului.
 
 (5) Dupa semnarea conventiei, Ministerul Finantelor Publice efectueaza transferul integral al sumei prevazute la alin. (1) in maxim trei zile lucratoare de la data solicitarii formulate intr-un cont distinct de disponibil cu afectatiune speciala deschis la Trezoreria Statului pe numele Companiei Nationale UNIFARM - S.A. Aceasta va intreprinde demersurile necesare in vederea deschiderii acestui cont la Trezoreria Statului.

(6) Imprumutul prevazut la alin. (1) se acorda cu o dobanda situata la nivelul pietei, respectiv ROBOR la 3 luni plus o marja 1,9% pe an, si se ramburseaza integral la termenul prevazut la alin. (1), cu posibilitatea rambursarii anticipate, pe masura constituirii veniturilor, rezultate din incasarea contravalorii materialelor si echipamentelor sanitare achizitionate din suma imprumutului prevazuta la alin. (1).

(7) Dobanda reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului, se calculeaza prin aplicarea ratei dobanzii prevazute la alin. (6) la soldul imprumutului. Dobanda astfel calculat se plateste la scadenta imprumutului, prevazut la alin.(1).

(8) Pentru neplata la termen a imprumutului si a dobanzilor aferente se calculeaza o dobanda de intarziere, la nivelul dobanzii prevazute la art.174 alin.(5) din Legea nr,207/2015 privind Codul de procedura fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pe zi de intarziere, pana la data stingerii obligatiei. Dobanda de intarziere reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului. 
 
(9) Compania Nationala UNIFARM - S.A. restituie imprumutul si dobanzile aferente, din veniturile proprii si sume legal constituite, in contul distinct deschis la Trezoreria Operativa Centrala, codificat cu codul de identificare fiscala al acesteia. 
 
In termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea acestui cont, obligatiile de plata se sting in urmatoarea ordine: dobanzile de intarziere, dobanzile si ratele de capital. 
 
(10) Creantele rezultate din gestionarea imprumutului se urmaresc si se executa in conditiile prevazute de dispozitiile legale privind executarea creantelor fiscale si se recupereaza conform legislatiei in vigoare privind colectarea creantelor fiscale de catre organul fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale ale imprumutatului, pe baza inscrisurilor intocmite de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, prin care se individualizeaza la data scadentei sumele de recuperat si care constituie titluri executorii. In cazul in care instantele judecatoresti s-au pronuntat asupra acestor sume, executarea silita se efectueaza in temeiul hotararii judecatoresti definitive care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. 
 
Art. IV. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
 (1) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv prevazut la art. 462 alin. (1), art. 467 alin. (1) si la art. 472 alin. (1) din Codul fiscal, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv. (2) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv prevazut la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) si art. 472 alin. (2) din Codul fiscal pentru acordarea bonificatiei stabilita de consiliul local, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv."
 
 Art. V. - Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 
 
1. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
„(1) Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august - 31 octombrie 2019, precum si in perioada 1 februarie - 31 iulie 2020, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.” 
 
2. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
 
„(1) Solicitarea de restructurare prevazuta la art. 5 se poate depune pana la 30 octombrie 2020, sub sanctiunea decaderii.” 
 
Art. VI. - (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile legale in vigoare, se aproba urmatoarele masuri fiscale pentru operatorii economici care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri conform art. 12 din Anexa 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei: a) in situatia in care declaratiile fiscale care au termen de depunere, potrivit legii, la data de 25 martie 2020, nu pot fi depuse pana la aceasta data, acestea vor fi depuse pana la data de 25 aprilie 2020, fara a fi aplicate sanctiuni contraventionale potrivit legislatiei in vigoare; b) se suspenda sau nu incep sa curga termenele prevazute de lege pentru indeplinirea conditiilor de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata aflate in derulare, inclusiv cele referitoare la plata ratelor din graficele de esalonare.
 
 In acest caz, pana la primul termen de plata dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare se comunica debitorului prin decizia organului fiscal; c) se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni. 
 
Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale; d) nu se calculeaza si nu se datoreaza obligatii accesorii prevazute de lege; e) se suspenda sau nu incep actiunile de control fiscal prevazute la Titlul VI din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala, cu exceptia actiunilor de control care se pot realiza la distanta, precum si a cazurilor in care se constata fapte de evaziune fiscala; f) se suspenda termenul pentru solutionarea cererii de emitere a unui acord de pret in avans si a solutiei fiscale individuale anticipate, prevazut la art. 52, alin. (12) din Cod de procedura fiscala; g) se suspenda activitatile desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala pentru monitorizarea transporturilor rutiere de marfuri provenind din achizitii intracomunitare, precum si activitatile de control in trafic a vehiculelor care transporta marfuri, organizate in punctele de trecere a frontierei de stat si in proximitatea acestora; h) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora, nu se sanctioneaza, potrivit legii, pana la implinirea termenului prevazut la alin. (2). 
 
(2) Masurile fiscale prevazute la alin. (1) se intrerup in termen de 30 de zile de la incetarea evenimentelor care le-au generat, respectiv de la incetarea starii de urgenta, cu exceptia masurii prevazute la lit. a). 
 
(3) Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda pana la implinirea termenului prevazut la alin. (2). 
 
(4) Obligatiile care sub incidenta masurilor prevazute la alin. (1) lit. b) se considera indeplinite daca acestea se executa in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (2).
 
 (5) Toate actele procedurale care au fost efectuate, pentru actiunile de control fiscal aflate in derulare la data instituirii starii de urgenta, raman valabile.
 
 Art. VI. - (1) Prin derogare de la prevederile art.23 alin.(1) si (2) din Legea responsabilitatii fiscalbugetare, nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de la prevederile art.6 alin.(2) din Legea privind finantele publice, nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 se poate promova o rectificare bugetara in primul semestru al anului. 
 
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe perioada starii de urgenta instituite pe teritoriul Romaniei, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 44 alin. (4), art. 47 alin. (4), (8) – (10) si art. 47^1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament neutilizate, astfel incat sa asigure fondurile necesare pentru aplicarea masurilor de combatere si prevenire a raspandirii infectarii cu coronavirusul SARS-CoV-2, cu incadrarea in prevederile bugetare anuale aprobate. 
 
(3) Ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finantelor Publice situatia virarilor de credite bugetare si de angajament efectuate conform alin.(2) in termen de 5 zile lucratoare de la data efectuarii.subdiviziunilor administrativ teritoriale, se poate amana, la cererea acestora, pe o perioada de trei luni, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru aceasta perioada Ministerul Finantelor Publice nu calculeaza dobanzi si dobanzi de intarziere Aceasta facilitate nu este acordata imprumuturilor care inregistreaza restante la plata. 
 
(2) Pentru imprumuturile prevazute la alin.(1) Ministerul Finantelor Publice prelungeste perioada creditului cu trei luni, prin mutarea corespunzatoare a datelor de scadenta.
 
 (3) Modalitatea de amanare la plata se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.

ART. III. (1) In contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, aprobarea operatiunilor acordate de catre Eximbank S.A. in numele si contul statului care conduc la o expunere cumulata pe acelasi debitor sau grup de debitori de peste 50 mil. Euro echivalent, se poate realiza si prin urmatorul mecanism: a. In cazul in care Eximbank pune la dispozitia operatorilor economici fonduri din imprumuturile acordate in nume si cont stat inainte de aprobarea prin Memorandum de catre Guvern, Eximbank transmite Ministerului Finantelor Publice in vederea prezentarii Guvernului Memorandumul de aprobare a acestor operatiuni in termen de 15 de zile de la aprobarea Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari. b. In cazul in care operatiunea prezentata la pct. a) nu se aproba in termenul stabilit, Eximbank are obligatia reconstituirii fondurilor statului.
 
 (2) Prevederile alin. (1) se aplica si operatiunilor efectuate pana la data aprobarii prezentei ordonante de urgenta. ART. IV. (1) Ministerul Finantelor Publice poate acorda, la solicitarea Companiei Nationale UNIFARM - S.A., un imprumut, din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 1.150.000 mii lei, pe o perioada de 6 luni de la momentul acordarii acestuia respectiv data creditarii contului prevazut la alin.(5). 
 
(2) Suma se asigura de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent in valuta deschis la Banca Nationala a Romaniei, prin efectuarea operatiunii de schimb valutar al echivalentului in euro al sumei de 1.150.000,00 mii lei, determinat pe baza cursului Bancii Nationale a Romaniei valabil la data efectuarii. 
 
Echivalentul in lei al acestor sume se inregistreaza in contul curent general al Trezoreriei Statului la disponibil din venituri rezultate din privatizare.
 
 (3) Suma prevazuta la alin. (1) va fi utilizata pentru rambursarea primei transe din imprumutul acordat de Eximbank in nume si cont stat, iar diferenta se va utiliza pentru achizitia de urgenta de material si echipament sanitar in contextul epidemiei cu CORONAVIRUS in Romania. Responsabilitatea privind utilizarea sumelor din imprumut revine Companiei Nationale UNIFARM - S.A.
 
 (4) In termen de maximum 3 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice incheie o conventie cu Compania Nationala UNIFARM - S.A., in care vor fi precizate drepturile si obligatiile partilor, precum si termenii si conditiile de acordare si derulare a imprumutului. 
 
(5) Dupa semnarea conventiei, Ministerul Finantelor Publice efectueaza transferul integral al sumei prevazute la alin.(1) in maxim trei zile lucratoare de la data solicitarii formulate intr-un cont distinct de disponibil cu afectatiune speciala deschis la Trezoreria Statului pe numele Companiei Nationale UNIFARM - S.A. Aceasta va intreprinde demersurile necesare in vederea deschiderii acestui cont la Trezoreria Statului.
 
 (6) Imprumutul prevazut la alin. (1) se acorda cu o dobanda situata la nivelul pietei, respectiv ROBOR la 3 luni plus o marja 1,9% pe an, si se ramburseaza integral la termenul prevazut la alin. (1), cu posibilitatea rambursarii anticipate, pe masura constituirii veniturilor, rezultate din incasarea contravalorii materialelor si echipamentelor sanitare achizitionate din suma imprumutului prevazuta la alin. (1). 
 
(7) Dobanda reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului, se calculeaza prin aplicarea ratei dobanzii prevazute la alin. (6) la soldul imprumutului. Dobanda astfel calculat se plateste la scadenta imprumutului, prevazut la alin.(1). 
 
(8) Pentru neplata la termen a imprumutului si a dobanzilor aferente se calculeaza o dobanda de intarziere, la nivelul dobanzii prevazute la art.174 alin.(5) din Legea nr,207/2015 privind Codul de procedura fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pe zi de intarziere, pana la data stingerii obligatiei. Dobanda de intarziere reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului. 
 
(9) Compania Nationala UNIFARM - S.A. restituie imprumutul si dobanzile aferente, din veniturile proprii si sume legal constituite, in contul distinct deschis la Trezoreria Operativa Centrala, codificat cu codul de identificare fiscala al acesteia. In termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea acestui cont, obligatiile de plata se sting in urmatoarea ordine: dobanzile de intarziere, dobanzile si ratele de capital. 
 
(10) Creantele rezultate din gestionarea imprumutului se urmaresc si se executa in conditiile prevazute de dispozitiile legale privind executarea creantelor fiscale si se recupereaza conform legislatiei in vigoare privind colectarea creantelor fiscale de catre organul fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale ale imprumutatului, pe baza inscrisurilor intocmite de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, prin care se individualizeaza la data scadentei sumele de recuperat si care constituie titluri executorii. In cazul in care instantele judecatoresti s-au pronuntat asupra acestor sume, executarea silita se efectueaza in temeiul hotararii judecatoresti definitive care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
 
 Art. IV. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 
 
(1) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv prevazut la art. 462 alin. (1), art. 467 alin. (1) si la art. 472 alin. (1) din Codul fiscal, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv. 
 
(2) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv prevazut la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) si art. 472 alin. (2) din Codul fiscal pentru acordarea bonificatiei stabilita de consiliul local, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv."
 
 Art. V. - Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 
 
1. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 „(1) Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august - 31 octombrie 2019, precum si in perioada 1 februarie - 31 iulie 2020, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.” 
 
2. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
 „(1) Solicitarea de restructurare prevazuta la art. 5 se poate depune pana la 30 octombrie 2020, sub sanctiunea decaderii.”
 
 Art. VI. - (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile legale in vigoare, se aproba urmatoarele masuri fiscale pentru operatorii economici care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri conform art. 12 din Anexa 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei: a) in situatia in care declaratiile fiscale care au termen de depunere, potrivit legii, la data de 25 martie 2020, nu pot fi depuse pana la aceasta data, acestea vor fi depuse pana la data de 25 aprilie 2020, fara a fi aplicate sanctiuni contraventionale potrivit legislatiei in vigoare; b) se suspenda sau nu incep sa curga termenele prevazute de lege pentru indeplinirea conditiilor de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata aflate in derulare, inclusiv cele referitoare la plata ratelor din graficele de esalonare. 
 
In acest caz, pana la primul termen de plata dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare se comunica debitorului prin decizia organului fiscal; c) se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni. 
 
Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale; d) nu se calculeaza si nu se datoreaza obligatii accesorii prevazute de lege; e) se suspenda sau nu incep actiunile de control fiscal prevazute la Titlul VI din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala, cu exceptia actiunilor de control care se pot realiza la distanta, precum si a cazurilor in care se constata fapte de evaziune fiscala; f) se suspenda termenul pentru solutionarea cererii de emitere a unui acord de pret in avans si a solutiei fiscale individuale anticipate, prevazut la art. 52, alin. (12) din Cod de procedura fiscala; g) se suspenda activitatile desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala pentru monitorizarea transporturilor rutiere de marfuri provenind din achizitii intracomunitare, precum si activitatile de control in trafic a vehiculelor care transporta marfuri, organizate in punctele de trecere a frontierei de stat si in proximitatea acestora; h) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora, nu se sanctioneaza, potrivit legii, pana la implinirea termenului prevazut la alin. (2).
 
 (2) Masurile fiscale prevazute la alin. (1) se intrerup in termen de 30 de zile de la incetarea evenimentelor care le-au generat, respectiv de la incetarea starii de urgenta, cu exceptia masurii prevazute la lit. a). 
 
(3) Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda pana la implinirea termenului prevazut la alin. (2).
 
 (4) Obligatiile care sub incidenta masurilor prevazute la alin. (1) lit. b) se considera indeplinite daca acestea se executa in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (2). (5) Toate actele procedurale care au fost efectuate, pentru actiunile de control fiscal aflate in derulare la data instituirii starii de urgenta, raman valabile. 
 
Art. VI. - (1) Prin derogare de la prevederile art.23 alin.(1) si (2) din Legea responsabilitatii fiscalbugetare, nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de la prevederile art.6 alin.(2) din Legea privind finantele publice, nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 se poate promova o rectificare bugetara in primul semestru al anului. 
 
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe perioada starii de urgenta instituite pe teritoriul Romaniei, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 44 alin. (4), art. 47 alin. (4), (8) – (10) si art. 47^1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament neutilizate, astfel incat sa asigure fondurile necesare pentru aplicarea masurilor de combatere si prevenire a raspandirii infectarii cu coronavirusul SARS-CoV-2, cu incadrarea in prevederile bugetare anuale aprobate. 
 
(3) Ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finantelor Publice situatia virarilor de credite bugetare si de angajament efectuate conform alin.(2) in termen de 5 zile lucratoare de la data efectuarii", prevede OUG adoptata miercuri de Guvern.
 


Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 4 voturi.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016