Nou, de la UE: un alt tip de PENSIE pentru romanii care vor sa se puna la adapost, la batranete
pensiepensionaripepp
Varsta pensionarii e privita de multi romani cu teama, din cauza greutatilor pe care le vedem in jur, la actualii pensionari, parintii si bunicii nostri. Ei bine, cei care sunt astazi in campul muncii au sanse reale la o batranete tihnita din punct de vedere financiar, datorita noilor programe care apar la nivel european.
Romanii, alaturi de cetatenii si rezidentii statelor membre ale Uniunii Europene/ Spatiului Economic European, ar putea accesa intr-un viitor apropiat o noua metoda de economisire, gandita, la nivel teoretic, sa le asigure o pensie complementara la varsta retragerii din activitate – produsul paneuropean de pensii personale (PEPP).
Asa cum este conceput, PEPP ar putea deveni primul produs care sa depaseasca granitele statale prin caracterul sau de aplicabilitate extins la nivelul intregii comunitati UE/ SEE – orice persoana fizica, fie ea din UE sau non-UE va putea accesa PEPP, atat timp cat isi are resedinta intr-unul din statele membre. Insa, doar timpul si modul in care fiecare stat UE va reglementa produsul va arata in ce masura va deveni PEPP un produs atractiv si util pentru consumatori, dar si cat de sustenabil si profitabil poate fi pentru furnizorii care ar trebui sa il implementeze sau cat de mult se va dezvolta oferta, in conditiile in care nu exista o certitudine nici privind dimensiunea cererii si nici asupra facilitatilor fiscale cu care va veni PEPP, pentru o eventuala stimulare a ei.
PEPP exista pe agenda Comisiei Europene inca din anul 2017 si a fost creat ca parte dintr-un Plan de intarire a pietelor de capital din cadrul UE. Cum Comisia Europeana a oficializat recent punerea in aplicare a Regulamentului PEPP, in orice moment de acum inainte, ne putem astepta sa vedem primele miscari in piata ale furnizorilor de specialitate din statele membre.
Acestia pot fi intreprinderi financiare autorizate si inregistrate, adica institutii de credit, intreprinderi de asigurare directa de viata, institutii care furnizeaza produse de pensii personale, firme de investitii care ofera servicii de administrare de portofolii, societati de investitii sau societati de administrare de fonduri de investitii alternative. Ei ar trebui sa inceapa procesul de autorizare, de prototipare si implementare a produselor PEPP la nivelul jurisdictiilor locale. Si, cum vorbim despre un domeniu extrem de reglementat, putem presupune ca PEPP nu va putea fi lansat in piata mai devreme de 2023.
Merita mentionat si ca CE a preferat adoptarea unui regulament si nu a unei directive (desi Tratatul privind functionarea Uniunii Europene - TFUE permite adoptarea de acte atat sub forma de regulamente, cat si sub forma de directive), pentru punerea in aplicare. Putem presupune ca a fost preferata aceasta varianta deoarece regulamentul este direct aplicabil in toate statele membre si va permite o adoptare cat mai rapida, ceea ce ar contribui la consolidarea economiilor si a investitiilor pentru pensii in contextul uniunii pietelor de capital (directiva ar fi necesitat, in unele cazuri, si ratificare locala prin legi nationale – ceea ce ar fi rezultat intr-un timp de implementare semnificativ mai mare).
In schimb, regulamentul permite ca fiecare stat membru sa isi contureze trasaturile specifice de produs (de exemplu, conditiile pentru faza de acumulare). Pe scurt, regulamentul prevede cadrul general si liniile directoare ale PEPP, urmand ca autoritatile locale sa dezvolte si sa implementeze normele de aplicare la nivel national. PEPP va avea caracter voluntar, fiind necesara incheierea unui contract scris intre participantul persoana fizica si entitatea furnizoare autorizata. Va fi, astfel, un produs complementar pensiilor obligatorii de stat sau celor ocupationale (dupa caz) existente, reprezentand o optiune personala si voluntara, cu scop de economisire pe termen lung in vederea pensionarii. Produsul prevede acumularea de capital pe termen lung cu obiectivul explicit de a furniza venituri la pensionare si cu posibilitati limitate de retragere anticipata inainte de acest moment (deci, fara posibilitate de rambursare anticipata sau cu posibilitati strict limitate de rambursare anticipata, in anumite conditii), fiind structurat asemanator actualului sistem de pensii voluntare tip Pilon III.
Chiar daca in prezent, in cadrul statelor membre UE exista multiple astfel de planuri de pensii personale nationale, PEPP poate deveni primul produs care sa depaseasca granitele nationale, prin caracterul sau de aplicabilitate extins la nivelul intregii comunitati, ceea ce ar trebui sa aduca un si mai pregnant interes cel putin pentru forta de munca mobila la nivel international. Nu in ultimul rand, poate fi atractiv si pentru „freelanceri” sau pentru acel tip de persoane fizice care nu ajung sa contribuie regulat, din diferite motive, la sistemele de pensii de stat/ publice. De asemenea, poate fi de interes si pentru tineri, acestia putand beneficia, inca de la inceputul carierei sau a vietii adulte, de un instrument de economisire pe termen lung stabil si predictibil.
Avantajos este si faptul ca nu conteaza nationalitatea consumatorului care doreste sa acceseze acest produs.
In plus, PEPP este ”portabil” in intreaga Uniune, el venind in completarea sistemelor existente in statele membre. La acest moment, din varii cauze, Comisia Europeana a considerat ca piata sa interna privind produsele de pensii personale nu functioneaza tocmai optim. In unele state membre nu exista inca o piata pentru ele. In altele, exista deja oferte pentru produse de pensii personale, insa pietele nationale sunt puternic fragmentate. Prin urmare, produsele de pensii actuale au un grad limitat de portabilitate. Din aceasta cauza, persoanele pot avea dificultati in ceea ce priveste exercitarea libertatilor fundamentale. De exemplu, acestea ar putea fi impiedicate sa accepte un loc de munca sau sa se pensioneze in alt stat membru. In plus, exista si o anumita lipsa de standardizare a produselor de pensii personale in prezent.
De asemenea, Regulamentul PEPP nu impiedica inregistrarea unui produs de pensii personale existent si care indeplineste conditiile stabilite in prezentul regulament, ceea ce permite autorizarea/ echivalarea unora deja existente.
Conditiile de plata a pensiei vor fi stabilite de fiecare stat membru in parte, intre conditii putandu-se regasi limite in stabilirea varstei minime pentru inceputul fazei de plata a pensiei, perioada maxima inainte de implinirea varstei de pensionare de aderare la un sistem de PEPP, precum si conditii privind rambursarea inainte de varsta minima pentru inceputul fazei de plata a pensiei, in special in cazul unor dificultati deosebite.
La nivelul Romaniei, subiectul este deja pe agenda ASF care a comunicat inca de anul trecut ca PEPP va fi unul dintre instrumentele sustinute pentru stimularea si dezvoltarea infrastructurii pietelor financiare nebancare privind Piata Pensiilor Private,prin “Sustinerea adoptarii cadrului legal necesar introducerii produselor pan-europene de pensii”.
Conform obiectivelor setate de ASF pentru perioada cuprinsa intre 2021 - 2023, reiese ca elaborarea legislatiei secundare care vizeaza emiterea Normelor de aplicare a prevederilor Regulamentului privind Produsul Paneuropean de Pensii Personale (PEPP) va fi dusa la bun sfarsit pana in anul 2023.
Fiindca ne aflam deja la jumatatea intervalului de timp asumat de ASF pentru realizarea actiunilor si indeplinirea obiectivelor sale strategice privind PEPP, publicarea Normelor de aplicare PEPP ar trebui sa se regaseasca pe lista de prioritati ale ASF pana la finalul acestui an.
Un alt punct de discutie privind PEPP este tratamentul fiscal aplicabil, tinand cont de specificul comunitar al acestui produs. Astfel, autoritatile europene au considerat ca, din punct de vedere fiscal, statele vor fi cele care vor decide tratamentul fiscal aplicabil, dar Comisia incurajeaza autoritatile fiscale nationale sa confere un tratament fiscal cel putin similar cu cel al celorlalte produse de pensii private/ ocupationale existente. Fara sa avem informatii concrete in acest sens de la oficialitati, putem, prin analogie, sa consideram ca la nivelul Romaniei, PEPP va putea fi reglementat si tratat din punct de vedere fiscal in aceeasi maniera cu contributiile la fondurile de pensii facultative (asa cum sunt definite de legislatie) – de ex. Pensiile Facultative de tip Pilon III – care sunt neimpozabile, atunci cand contributiile la fondul de pensii facultative sunt suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana; si, in plus, sunt deductibile fiscal la calcularea bazei impozabile privind stabilirea impozitului pe venit, atunci cand sunt suportate direct de angajati/ contribuabil, tot in limita a 400 Euro/ echivalent in lei/ an (facilitate aplicabila atat salariatilor, cat si persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente).
Cu alte cuvinte, pentru ca PEPP sa fie atractiv este nevoie de un tratament fiscal mai bun, pentru a se detasa de restul produselor de pe piata. Nu in ultimul rand, PEPP trebuie sa devina un produs viabil si pentru furnizori, care, in fapt, vor reprezenta, factorul de multiplicare si popularizare al acestui nou produs. In acest sens, se ridica unele semne de intrebare privind bonitatea reala pe care PEPP o poate aduce furnizorilor, avand in vedere ca din punct de vedere al costurilor exista deja anumite limitari prevazute chiar de Regulament, ceea ce poate rezulta, finalmente, intr-un produs neprofitabil ssi, prin urmare, se poate traduce intr-o potentiala reticenta a acestora in a promova un astfel de instrument catre publicul larg (spre exemplu, costul de administrare pentru consumatori va fi plafonat la maximum 1% din valoarea acumulata anual, ceea ce ar putea fi nerentabil pentru companiile de resort).
In concluzie, succesul PEPP va depinde atat de tratamentul fiscal ce va fi stabilit de autoritati, dar, in egala masura, si de modul in care furnizorii vor reusi sa promoveze produsul. Scopul a fost ca PEPP sa aiba o acoperire cat mai larga la nivelul intregii Uniuni Europene, dar exista riscul ca furnizorii de asigurari si pensii private sa isi indrepte atentia doar catre anumite state membre si, astfel, acoperirea PEPP sa fie disproportionata, iar in unele state membre (spre ex. statele vestice) sa fie mai mare, pe cand in altele (ex. statele estice) sa fie mai putin sau deloc dezvoltata. Doar timpul si experienta practica post-implementare vor oferi raspunsurile asteptate, iar piata se va regla si se va diversifica pe masura ce noul produs va castiga increderea utilizatorilor
Explicatiile ne-au fost oferite de Autori: Claudia Sofianu, Partener, liderul separtamentului de Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania, Dan Raut, Manager, departamentul de Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania.