Pandemia a taiat elanul oamenilor de a cumpara masini
piata automasini
Multe studii prezentate pana acum au indicat schimbari semnificative in comportamentul de consum al oamenilor. Pandemia i-a facut pe acestia mai cumpanati cu bugetul propriu, i-a determinat sa economiseasca mai mult si sa isi prioritizeze cheltuielile.
Noile studii arata insa si alte modificari in comportamentul nostru de consum. Potrivit studiului "Deloitte 2021 Global Automotive Consumer Study", derulat in 23 de tari din intreaga lume, cu participarea a 24.000 de consumatori, au fost inregistrate si schimbari in ceea ce priveste consumul pe piata auto.
"O parte dintre acestia si-au amanat planurile de a achizitiona un autovehicul nou, iar interesul pentru motoarele cu sisteme alternative de propulsie inregistreaza un regres temporar. Desi tendinta catre masinile electrice pare sa se consolideze pe termen lung, in actualul context dominat de incertitudine, consumatorii tind sa caute confortul unei tehnologii cunoscute, testate si accesibile", arata studiul.
Analizand comportamentul european, italienii au fost cei mai ezitanti
Totusi, analizand comportamentul consumului auto in randul europenilor, se pare ca italienii au fost cei mai ezitanti. Aici se inregistreaza cel mai mare procent al celor care au amanat cumpararea unei masini noi din cauza pandemiei (32%). Pe locul al doilea regasim Spania (29%), Marea Britanie (20%) si Franta (17%).
Din randul celor care s-au razgandit in privinta tipului de autovehicul pe care vor sa il cumpere, multi s-au reorientat catre o masina mai ieftina – Japonia (44%), China (44%), Germania (48%), Coreea (51%), SUA (55%) si India (65%).
Citeste si: Merita sa dai banii pe Dacia Spring?
Ce masini prefera cumparatorii, in pandemie
In ceea ce priveste tipul de motor preferat, in Italia, tara care anul trecut se afla pe primul loc in Europa in privinta interesului pentru automobilele dotate cu sisteme alternative de propulsie (electrice sau hibride), procentul a urcat de la 58% la 61% anul acesta.
Spania inregistreaza o situatie similara (62% prefera sistemele alternative, iar 34% pe cele clasice). In schimb, in Germania, interesul pentru masinile nepoluante a scazut de la 51% in 2020 la 41% in 2021.
Si in alte tari europene, majoritatea consumatorilor inclina acum mai degraba spre masinile cu motoare clasice – Belgia (61%), Austria (58%), Marea Britanie (54%).
Americanii sunt interesati, in principal, de dotarea cu un sistem de alerta pentru punctul ”mort” (70%), in timp ce indienii (89%), chinezii (85%) si japonezii (83%) sunt preocupati de sistemul de franare automata de urgenta. In Europa, belgienii, germanii si austriecii pun pe primul loc dotarea cu un sistem de alerta pentru punctul <<mort>> (71%, 65%, respectiv 66%), in timp ce spaniolii, italienii si francezii sunt interesati cel mai mult de sistemul de franare automata de urgenta (84%, 83%, respectiv 76%)”, se mai arata in studiu.
In privinta dificultatilor financiare, tinerii sunt cei mai expusi in aceasta perioada
Studiul mai arata ca procentul consumatorilor cu varste intre 18 si 34 de ani din SUA si Germania care au cerut amanarea platii ratelor la masina este cu mult mai mare decat in cazul celor cu varste mai inaintate, aspect care ridica intrebari cu privire la capacitatea acestora de a sprijini o revenire sustenabila a cererii pe piata auto.
"Prudenta manifestata de consumatori este fireasca in perioade dominate de incertitudine"
"Prudenta manifestata de consumatori este fireasca in perioade dominate de incertitudine. In acest context, este de remarcat faptul ca europenii sunt mai optimisti decat asiaticii si isi mentin planurile cu privire la achizitionarea unui autovehicul nou (…)
In Romania, autoritatile continua stimularea innoirii parcului auto si in mod special inlocuirea masinilor vechi cu unele mai putin poluante, prin acordarea de prime (ecobonusuri) din ce in ce mai mari. In editia din acest an, prima de casare acordata in cadrul programului Rabla Clasic a crescut de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, iar valoarea ecobonusurilor acordate a fost, de asemenea, majorata. In plus, ambele programe, Rabla Clasic si Rabla Plus, au fost flexibilizate”, a declarat Partener Servicii Fiscale din cadrul Deloitte Romania, Ciprian Gavriliu.