Pandemia usuca buzunarele statului: deficit bugetar de aproape 39 de miliarde de lei, la cinci luni, reprezentand 3,59% din PIB

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pandemia usuca buzunarele statului: deficit bugetar de aproape 39 de miliarde de lei, la cinci luni, reprezentand 3,59% din PIB
Pandemia usuca buzunarele statului: deficit bugetar de aproape 39 de miliarde de lei, la cinci luni, reprezentand 3,59% din PIB
de Vlad Strunescu la 26 Iun. 2020
Urmareste-ne pe Google News
crestere deficit bugetardeficit pandemiecrestere cheltuielicheltuieli covid19

Ministerul Finantelor Publice a anuntat, astazi, ca executia bugetului general consolidat in primele cinci luni ale anului 2020 a inregistrat un deficit de 38,84 miliarde lei (3,59% din PIB),din care aproape jumatate este generat de sumele lasate in mediul economic prin facilitatile fiscale si cheltuieli exceptionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19.

Cresterea deficitul bugetar aferent primelor cinci luni ale anului curent, comparativ cu cel inregistrat in perioada similara a anului trecut, este explicata, pe partea venituri, (i) de evolutia nefavorabila a incasarilor bugetare in perioada martie-mai, ca urmare a amanarii platii unor obligatii fiscale de catre agentii economici pe perioada starii de urgenta si de alerta (11,7 miliarde de lei), (ii) de cresterea cu 2,26 miliarde de lei a restituirilor de TVA, fata de nivelul aferent perioadei ianuarie-mai 2019, pentru sustinerea lichiditatii in sectorul privat, (iii) precum si de bonificatiile acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit si a celui pe veniturile microintreprinderilor, in valoare de 0,25 miliarde de lei . 

Citeste si: Alegeri locale 2020: Romanii vor fi chemati la urne pe 27 septembrie
 
De asemenea, pe partea de cheltuieli, fata de cresterea bugetara prin efectul legilor s-a inregistrat o crestere a cheltuielilor de investitii cu 3,43 miliarde de lei fata de aceeasi perioada a anului precedent, precum si plati cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 3,83 miliarde de lei. 
 
Veniturile bugetului general consolidat au insumat 119,59 miliarde de lei, in primele cinci luni ale anului 2020, in scadere cu 3,4% fata de nivelul incasat in perioada similara a anului trecut. 

Dinamica este explicata de facilitatile fiscale acordate pentru sustinerea economiei in contextul crizei actuale - in principal amanarea platii unor obligatii fiscale si bonificatiile acordate la plata impozitului pe profit. Suplimentar, contractia incasarilor din luna mai, de 12%, a avut la baza evolutia nefavorabila a activitatii economice din aprilie, fiind luna acoperita in totalitate de instituirea starii de urgenta.

Incasarile din impozitul pe salarii si venit au inregistrat 44,65 miliarde de lei, in primele cinci luni ale anului 2020, in crestere cu 4%, an la an. Evolutia a fost sustinuta de avansul incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii si dividende, de 40,8%, respectiv 23,4% (an/an).
 
In conditiile unei dinamici pozitive a fondului de salarii din economie, de 7,3% in perioada 19 decembrie-20 aprilie (an/an), incasarile din impozitele pe salarii au scazut cu 0,7%, in primele cinci luni, ca urmare a prorogarii termenului de plata a obligatiilor fiscale.
 
Contributiile de asigurari au inregistrat 44,65 miliarde de lei, in primele cinci luni ale anului 2020, o scadere de 2,1% fata de nivelul inregistrat in perioada corespunzatoare a anului trecut. 
 
Dinamica incasarilor din contributii sociale a fost afectata de (i) modificarea bazei de calcul a CAS si CASS datorata de salariatii cu contract infividual de munca cu timp partial si de prorogarea termenului de plata a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice de la 15 martie 2020 la data de 30 iunie 2020, (ii) scutirea de la plata a contributiei asiguratorii in munca si (iii) prorogarea termenului de plata o obligatiilor fiscale declarate de catre contribuabili.
 
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 6,90 miliarde de lei, in primele cinci luni ale anului curent, in scadere cu 12,5% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. Evolutia negativa este explicata de amanarea achitarii obligatiilor fiscale de catre contribuabilii platitori de impozit pe profit (OUG nr. 29/2020) precum si de bonificatiile de 5% pentru marii contribuabili, respectiv 10% pentru contribuabilii mici si mijlocii, acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit (OUG nr. 33/2020, bonificatii acordate in suma de 0,22 miliarde de lei).

Citeste si: Guvernul a prelungit cu 7 ani valabilitatea cardurilor nationale de sanatate emise pana la 31 decembrie 2014
 
Alte impozite pe venit, profit si castiguri din capital de la persoane juridice au inregistrat 1,49 miliarde de lei in primele cinci luni ale anului, in scadere cu 3,4% an/an. Aceasta evolutie este explicata de amanarea platii obligatiilor fiscale declarate de catre contibuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor (OUG nr. 29/2020) si de bonificatiile de 10% acordate acestora pentru plata impozitului la scadenta (OUG 33/2020, bonificatii acordate in suma de 0,03 miliarde de lei).
 


Peste 20 de miliarde de lei incasari din TVA

Incasarile din TVA au inregistrat 20,11 miliarde de lei, in primele cinci luni ale anului 2020, in scadere cu 18,9% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut.
 
Evolutia incasarilor nete de TVA in primele cinci luni ale anului a fost influentata negativ de (i) cresterea rambursarilor de TVA cu 28,4% (an/an), cu scopul de a asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar pe perioada crizei; (ii) prorogarea termenului de plata a obligatiilor fiscale declarate; (iii) evolutiile economice nefavorbile din sectoarele economice incepand cu luna martie: in principal serviciile de piata prestate populatiei, industria si comertul.
 
Veniturile din accize au insumat 11,67 miliarde de lei in primele cinci luni ale anului 2020, in scadere cu 0,1% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut.
 
In structura, veniturile din accizele pentru produse energetice s-au contractat cu 15,4% (an/an), in perioada ianuarie-mai, ca urmare a diminuarii consumului de carburanti incepand din luna martie, odata cu instituirea starii de urgenta. In schimb, veniturile din accize pentru produsele din tutun au consemnat un avans de 18,6% (an/an), sustinut si de majorarea nivelului accizei la tigarete cu 4,2%.
 
Veniturile din taxele pe utilizarea bunurilor au inregistrat 2,16 miliarde de lei in primele cinci luni ale anului, in crestere cu 137,2% (an/an).

Avansul se datoreaza incasarilor din taxele pentru prelungirea unor licente a frecventelor radio (HG nr. 226/2020). Pe de alta parte, taxele pentru jocurile de noroc incasate in perioada martie 2020 - mai 2020 s-au contractat cu 56,5% (an/an), ca urmare a masurilor legislative aprobate privind amanarea la plata a obligatiilor fiscale declarate (OUG nr. 29/2020), suspendarea obligatiilor de plata aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc traditionale, respectiv scutirea operatorilor de jocuri de noroc de taxele aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru intreaga perioada a starii de urgenta decretate (OUG nr. 48/2020).
 
Veniturile nefiscale au inregistrat 9,04 miliarde de lei, in crestere cu 3,1% fata de incasarile din aceeasi perioada a anului 2019. Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 7,58 miliarde de lei, in crestere cu 24,8% fata de perioada similara a anului trecut.
 

Cheltuielile bugetare s-au majorat cu 14,4%

Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 158,43 miliarde de lei au crescut in termeni nominali cu 14,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent. 
 
Cheltuielile au avansat de la 13,07% din PIB, in 2019, la 14,64% din PIB, in 2020. Majorarea cheltuielilor se datoreaza si masurilor care au fost avute in vedere pentru combaterea epidemiei de COVID-19, respectiv a sumelor necesare finantarii in regim de urgenta a cheltuielilor de gestionare a situatiei epidemiologice cauzate de raspandirea SARS-CoV-2, pe de o parte, precum si a masurilor cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii in randul populatiei. 
 
Astfel, pana la finele lunii mai, s-au platit 2,289 miliarde de lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 440,1 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 9 milioane de lei pentru indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant. 
 
Cheltuielile de personal au insumat 43,99 miliarde de lei, in crestere cu 5,2% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, reflectandu-se majorarile salariale, indemnizatia de hrana, atat cele aplicate incepand cu 1 ianuarie 2019, acordate in temeiul Legii cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cat si majorarile salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020. 
 
Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal  reprezinta un nivel de 4,1% din PIB, cu 0,12% peste nivelul din aceeasi perioada a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, in luna mai platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 a fost de 74,2 miliarde de lei.
 
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 21,10 miliarde de lei, in crestere cu 16,2% fata de anul precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile fata de medie se inregistreaza la nivelul administratiei locale (15,6%) si la institutiile publice finantate integral sau partial din venituri proprii (15,7%), majorari determinate in special de plati suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu SARS-CoV-2.

De asemenea, o crestere se reflecta si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 13,6% fata de aceeasi perioada a anului anterior determinata de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat si pentru decontarea serviciilor medicale in ambulatoriu.
 
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 56,83 miliarde de lei in crestere cu 21,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie, incepand cu 1 septembrie 2019, cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata cu 10%, majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 mai 2019, precum si indexarea acestora cu rata inflatiei din anul 2019, incepand cu 1 ianuarie 2020.

Totodata, incepand cu aprilie 2020, s-au realizat plati determinate de masurile care au fost luate cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19, cum ar fi plata pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului in valoare de 2,29 miliarde de lei si pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2 in valoare de 440,1 milioane de lei. 
 
Totodata, se continua ritmul accelerat de decontari ale indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca in luna mai platile au fost de 637,6 milioane de lei.
 
Cheltuielile cu subventiile au fost de 3,55 miliarde de lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate catre sectorul agricol, respectiv ajutoarele nationale tranzitorii in sectorul vegetal si zootehnic.
 
Alte cheltuieli au fost de 2,51 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant (9 milioane de lei).
 
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 8,84 miliarde de lei, cu 27,9% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
 
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 13 miliarde de lei, inregistrandu-se cel mai inalt nivel al cheltuielilor pentru investitii pe primele 5 luni din ultimii 10 ani. 
 
Acestea sunt cu 35,8% mai mult decat aceeasi perioada a anului precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile apar la bugetul de stat si la bugetele locale atat din fonduri nationale, cat si aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile.

Citeste si: Ajutoare de urgenta de 5 milioane de lei pentru familiile si persoanele singure afectate de inundatii
 
Din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 235 milioane de lei pentru achizitionarea de produse - stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu SARS-COV-2.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine
Life Style

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine

today23 Apr. 2024
Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti

today23 Apr. 2024
Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024
4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei
Life Style

4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei

today23 Apr. 2024
Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare
Analize

Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare "minune"

today22 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x