Top 10 concepte care au definit piata de HR in ultimul deceniu

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Top 10 concepte care au definit piata de HR in ultimul deceniu
Top 10 concepte care au definit piata de HR in ultimul deceniu
de Cristina Enescu la 04 Nov. 2021
hrtendinte hr

Recrutare, teambuilding, comunicare interna, recunoastere, well-being, employer branding – sunt cateva dintre conceptele care au definit piata muncii in ultimul deceniu, arata o analiza a Exploratist, companie locala de employee experience, cu ocazia implinirii a 10 ani de activitate. Totodata, printre schimbarile notabile, accelerate de pandemie, se numara mutarea celor mai multe procese specifice HR in online, o eficientizare a costurilor si o redistribuire a bugetelor catre concepte noi precum employee experience - strategie integrata si well-being, trenduri care au marcat ultimii ani si contureaza parcursul angajatului in companie si in anii urmatori. 
 


In 10 ani de activitate, Exploratist a dezvoltat peste 700 de proiecte cu peste 100.000 de beneficiari din 100 de companii romanesti si multinationale. Astfel, analizand cei 10 ani de activitate, prin prisma celor peste 150 de solutii implementate, Exploratist a extras cele 10 concepte care au marcat ultimul deceniu din perspectiva HR: recrutare si induction, teambuilding, training, managementul performantei, comunicarea interna, recognition, learning and development, onboarding, well-being si employer branding. 
 
"In urma cu 10 ani, focusul in aria HR era recrutarea, ca proces de sine statator. Companiile erau concentrate pe identificarea si atragerea celor mai buni profesionisti. Procesul urmarea evaluarea CV-urilor din perspectiva deprinderilor de profesionist ale candidatului, alaturi de calitatile soft, daca era vorba despre ocuparea unui job managerial", explica Silviu Andrei Petran, managing director Exploratist. 
 
Complementar recrutarii era procesul de induction, o familiarizare rapida cu organizatia. Resursele erau orientate catre standardizare. 
 

Recrutarea in 2021 se face adesea online ori printr-un proces hibrid

 
Acest lucru are loc pe fondul pandemiei care a schimbat regulile angajarii. Resursele alocate acestei etape sunt doar o parte din intregul proces de extindere a unei echipe, iar actiuni precum welcome-kit-ul (mapa de introducere in cultura organizationala) si workshopul de induction au devenit onboarding, un proces de integrare complex si customizat in functie de rolul angajatul si specificul unui anumit departament. Acesta poate dura si cateva luni. 
 
"Rolul de integrare nu mai este responsabilitatea unei singure persoane, ci o colaborare intre HR, manager si chiar colegi din departamente. Inca din aceasta etapa sunt identificati colegii high-potential, care pot fi deja inclusi in contexte de dezvoltare accelerata, pentru a putea prelua  imediat roluri cheie inca vacante, chiar si la nivel managerial", exemplifica Silviu Andrei Petran.
 

De la formare profesionala, la platforme de micro-learning

 
In acelasi sens, trainingul punctual, al carui scop era dezvoltarea de competente profesionale chiar la locul de munca sau imbunatatirea unor abilitati soft, s-a transformat intr-un concept cu o durata continua – Learning&Development.

L&D-ul este sustinut de interventii diverse: studii la clasa, aplicatii dedicate, e-learning. Ultimii aproape doi ani au dus acest proces catre online, accelerandu-l prin platforme experientiale de micro-learning populate cu continut tip „discovery” usor de accesat, interactiv si spart in etape aliniate ritmului individual de invatare.

Citeste si: Daca ai fi propriul tau sef, ce salariu ti-ai acorda?
 

Party-urile si teambuilding-urile - primele elemente experientiale, precursoarele comunicarii interne integrate

 
Party-urile de sarbatori au fost, alaturi de teambuilding-uri, primele elemente de engagement din zona Resurse Umane, centrate pe cunoasterea informala care, la birou se transforma in colaborare si coeziune.   
 
Comunicarea interna s-a dezvoltat ca rol de sine statator pentru a facilita agregat procesele de informare la toate nivelurile, a creste atasamentul colegilor fata de companie si a asimila valorile organizationale.  
 
Instrumentele initiale ca revistele interne au fost transpuse online si treptat inlocuite cu formate inspirate din TV si entertainment, care se consuma usor si rapid.  Odata intensificate aceste activitati, a aparut nevoia de a masura impactul asupra angajatilor. In prezent, cele mai multe companii deruleaza periodic sondaje de engagement. In urma rezultatelor, compania seteaza KPIs si creeaza un plan de imbunatatire cu actiuni din zone organizationale complementare: HR, inovatie, change management, comunicare, zona operationala.
 

Well-beingul - de la facilitati punctuale la strategii consistente care vizeaza starea de bine

 
Well-beingul a pornit din zona de compensatii si beneficii, de la elementele de tehnologie si mobilitate (telefon mobil si laptop), spre zona de protectie (abonamente in sistemul privat de sanatate, sisteme de pensii private). A ajuns la vouchere, zile suplimentare de concediu, abonamente la carti sau tabere si burse pentru copiii angajatilor, conturandu-se ca solutie impotriva fenomenului de „burnout”. Probabilitatea resimtirii unui stres de acest tip a crescut in timpul pandemiei. Companiile au actionat  rapid implementand programe integrate care acopera sesiuni de consiliere psihologica, workshopuri de well-being mental, echilibru emotional, spiritual si revigorare fizica, precum si well-being financiar. 
 

Employee experience, trendul care defineste prezentul

 
De-a lungul celor 10 ani  s-au dezvoltat concepte noi, precum employee engagement, prin care angajatul este in centru si graviteaza in jurul proceselor care construiesc experienta sa in companie.  
 
Evaluarea performantei este privita dintr-o perspectiva 360 de grade, care include atat evaluarile conform KPIs, dar si feedbackul managerului si al colegilor de echipa. Sistemele de bonusare au evoluat de la prime, la actiuni care valorizeaza angajatul si ii confirma pozitia in ecosistemul companiei. Din ce in ce mai mult, companiile promoveaza azi si apreciaza public "intraprenoriatul".
 
Primesc recognition colegii care exprima elemente din cultura antreprenoriala: autonomie si responsabilitate individuala, initiativa si proactivitatate.  Strans legat de recunoastere se dezvolta employer branding-ul intern si extern. Oamenii cu ADN-ul companiei promoveaza in intern misiunea si valorile si sunt recunoscuti ca ambasadori de brand. De cativa ani, rolul lor s-a extins in mediul extern, completand campaniile externe de recrutare.
 
"Perceptia globala la nivel de HR arata o crestere semnificativa a importantei employee experience: in 2020 – 27% considerau aceasta componenta ca fiind cea mai importanta din strategia de HR, iar studiile arata ca procentul va creste la 35% in 2022. La nivel local, observam o crestere comparabila pentru astfel de programe. 
 
Bugetele cresc si ele proportional, cu mentiunea ca acestea sunt influentate consistent de mediul de implementare. Astfel, experientele sunt mult mai eficiente din punct de vedere cost atunci cand se desfasoara in online", decat in offline, mai explica Silviu Andrei Petran. 
 
Factorii care determina evolutia bugetelor sunt tipul de executie, complexitatea acesteia si introducerea tehnologiei.
 
Analizand programele pentru angajati livrate de Exploratist in ultimii 10 ani, se observa o crestere de 35% a bugetelor pentru evenimentele corporate (de la 65 la 90 de euro/persoana in 2021), de 25% pentru sesiuni de team engagement (de la 40 euro/persoana la 50 de euro/persoana), si o crestere de 35% in ceea ce priveste programele de comunicare interna.
 
Primele trei sectoare din care Exploratist primeste cele mai multe cereri sunt industriile IT&C (40%), sectorul financiar (30%) si FMCG (30%). 
 
In portofoliul de proiecte al Exploratist, pe primul loc ca pondere se afla comunicarea interna si employer branding-ul, urmate de evenimentele corporate online si teambuilding-urile in online. Alaturi de acestea se numara sesiunile de well-being si dezvoltare personala, programele de learning, cele de recunoastere si onboardingul digital.

Citeste si: 4 motive pentru care seful tau NU iti da mai multi bani
 

 

Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

PSD si PNL au batut palma: noile reguli din Energie, de cand sunt valabile
Ultimele stiri economice

PSD si PNL au batut palma: noile reguli din Energie, de cand sunt valabile

Facturile la energie apasa tot mai greu pe umerii romanilor. Speriati ca nu-i va mai vota nimeni politicienii din coalitia PSD-PNL-UDMR au ajuns la un acord privind noi masuri de ajutorare, dupa ce,...
today18 Ian. 2022
Atentie, romani: inca o mare banca din tara noastra renunta la a mai avea casierii
Financiar-Bancar

Atentie, romani: inca o mare banca din tara noastra renunta la a mai avea casierii

In urma cu cativa ani, ING Romania devenea prima banca din tara noastra care a desfiintat casieriile, lasand si ajutandu-si clientii sa desfasoare tranzactiile de depunere la masinile...
today18 Ian. 2022
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Adauga comentariu

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Miliardarii au avut o pandemie grozava: superbogatii lumii au facut bani in pandemie cat in ultimii 15 ani
Ultimele stiri economice

Miliardarii au avut o pandemie grozava: superbogatii lumii au facut bani in pandemie cat in ultimii 15 ani

today17 Ian. 2022
Criza facturilor umflate e mai grava decat ne imaginam: amenzile curg in cascada, bugetul se burduseste cu sute de mii de lei
Ultimele stiri economice

Criza facturilor umflate e mai grava decat ne imaginam: amenzile curg in cascada, bugetul se burduseste cu sute de mii de lei

today17 Ian. 2022
Guvernele lumii introduc noi taxe sau le cresc pe cele existente. Ce face Romania?
Ultimele stiri economice

Guvernele lumii introduc noi taxe sau le cresc pe cele existente. Ce face Romania?

today17 Ian. 2022
Dinamica spatiilor de birouri ale viitorului: 3 masuri prin care sa incurajezi interactiunea angajatilor si sa asiguri flexibilitatea muncii
Ultimele stiri economice

Dinamica spatiilor de birouri ale viitorului: 3 masuri prin care sa incurajezi interactiunea angajatilor si sa asiguri flexibilitatea muncii

today17 Ian. 2022

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x