Instrumente Strategice de Management: Analiza PESTLEE
management strategicinstrumente de management strategicinstrumente de management
Analiza PESTLEE este un instrument strategic de studiu al principalilor factori care pot influenta activitatea unei firme sau organizatii, din exteriorul acesteia.
Acronimul PESTLEE provine de la factorii politic, economic, social si tehnologic, iar ulterior au mai fost adaugati factorii legal si de mediu (environmental, ecological) iar in ultimii ani se discuta introducerea factorului etic si demografic.
Acest instrument este util de aplicat in momentul in care se creeaza strategia firmei pe unul sau mai multi ani sau se discuta oportunitatea deschiderii unei noi entitati, intrarea pe o piata noua, s.a.m.d.
In continuare vom vedea ce intrebari sunt potrivite in cazul deschiderii unei filiale intr-o alta.
Factorul POLITIC
Care sunt factorii cheie, legati de schimbarile politice, care ne pot afecta activitatea?
Se pot lua in considerare factorii globali, cum ar fi schimbarea orientarii intregului guvern, care ar putea afecta politicile economice cu efecte in accesul la credite, siguranta investitiilor etc.
Se pot lua in discutie influenta politicilor europene, tendintele macro-economice, politicile nationale, influenta factorilor politici locali (lobby-ul pentru acordarea unor facilitati sau accesul la linii guvernamentale de finantare). Toate acestea pot influenta evident costurile pe care o firma le va avea prin aparitia unor riscuri: nivel de coruptie, siguranta investitiilor, siguranta angajatilor, birocratie, taxe locale, pericol de razboi etc.
Factorul ECONOMIC
Care sunt factorii de natura economica care ne pot afecta activitatea?
Acestia sunt adeseori in stransa dependenta cu factorii politici si legislativi, dintre care enumeram:
Cresterea economica – poate cel mai important factor. Prognozele de crestere, stagnare sau descrestere ale unei economii dau semnalele cele mai importante pentru top managementul firmelor, uneori conteaza informatiile legate de industria in care activam, este posibil sa investim si intr-o tara fara boom economic daca ramura in care activam este in crestere.
Rata dobanzilor – exprima accesul la fondurile necesare cresterii organizatiilor.
Taxarea – strans legata de dezvoltare, poate influenta in cel mai inalt grad decizia de a investi.
Rata de schimb valutar si inflatia – indicatori economici importanti care pot afecta importurile si exporturile firmelor, puterea de cumparare a pietei, costurile cu salariile angajatilor etc.
Factorul SOCIAL
Care sunt factorii socio-culturali la nivel de societate care ne pot afecta activitatea?
Structura fortei de munca – somajul, varsta si distributia demografica in zona de interes
Facilitatile oferite de autoritati - sprijinirea integrarii categoriilor defavorizate, reducerea unor taxe pentru a creste angajabilitatea etc.
Starea de sanatate a populatiei – obiceiurile sanatoase sau nu pot influenta costurile cu forta de munca, puterea de cumparare (alcoolul, drogurile etc.)
Atitudinea fata de scoala – cultural pot exista probleme privind anumite calificari, meserii, sau facilitati deosebite pe anumite segmente de industrii.
Religia – si acest factor poate afecta procesul de productie in anumite tari sau comunitati care nu permit munca femeilor noaptea, in week-end etc.
Factorul TEHNOLOGIC
Care sunt schimbarile de tehnologie imperative? Ce impact pot avea in cativa ani trend-urile de modificare a noilor tehnologii ?
Tehnologiile de ultima ora - pot crea un avantaj competitiv daca sunt introduse la timp si utilizate de angajati motivati si instruiti corespunzator.
Automatizarile – productivitatea muncii este puternic influentata, mai ales in ultimii ani, de acest factor care poate crea probleme sociale daca nu este folosit ponderat.
Comunicarea si informarea rapida – strans legata de procesul de invatare, comunicarea informatiilor in timp real este esentiala pentru multe organizatii in intreprinderile moderne.
Tehnologia competitorilor si drepturile intelectuale – pot genera costuri suplimentare de care trebuie sa tinem cont in functie de pietele unde firma isi desfasoara activitatea.
Gradul de conectivitate si penetrare a internetului, infrastructura IT etc.
Factorul LEGAL
In ce masura ne pot afecta schimbarile legislative activitatea?
Evident intr-o mare masura, deoarece pot sa apara consecinte pozitive sau negative intr-o serie de categorii de reglementari legale:
Legi antitrust – care pot influenta strategia de fuziuni si achizitii
Legi anti-discriminare si legate de protectia persoanelor cu handicap – influenteaza politicile de recrutare, costurile si riscurile de amenzi, procese etc.
Legislatia Muncii – schimbarile pot fi majore, de natura protectionista anti-concediere, reglementarea timpului maxim de lucru zilnic si saptamanal, legislatia conflictelor de munca si reglementarea relatiilor dintre partenerii sociali.
Legile legate de protectia consumatorului, protectia datelor personale, a mediului, protectia sanatatii si protectiei in munca si in general toate reglementarile specifice domeniului de activitate principal al firmei reprezinta elemente de influentare a costurilor, a modului de operare al firmei si a cererii pentru produsele acesteia (de exemplu, reclamele pentru alcool).
Factorii ETIC si de MEDIU
Este modul nostru de lucru prietenos sau nu fata de mediul inconjurator? Respecta firma etica muncii si a societatii in care traiesc angajatii sai?
Aici se pot lua in considerare politicile legate de protectia mediului inconjurator, efectele anotimpurilor si climei asupra sezonalitatii afacerii, legislatia legata de reciclarea deseurilor, avantajele oferite de energia verde sau reciclabila, dezvoltarea pietelor „verzi” si cresterea cererii de produse „bio”.
Etica in afaceri afecteaza din ce in ce mai mult imaginea pe care o au diferiti angajatori atat in comunitate cat mai ales in piata muncii si in fata clientilor care doresc sa cumpere produse sau servicii de la organizatii care respecta „regulile civilizate ale jocului”.
Analiza PESTLEE este eficace pe doua paliere:
macro – la nivel de industrie, tara, cultura, ideologii si factori demografici, legislativi, mediu
micro – relevant pentru situatia particulara a firmei care poate cuprinde clienti si furnizori, locatie si tehnologii specifice.
33 de instrumente de management strategic >>>