Reteta unui marketing de exceptie
coca-colacokemarketingreteta coca-cola
Unele dintre reclamele Coca-Cola au facut istorie in publicitate si au scris, cu celebra caligrafie, istoria probabil celei mai cunoscute companii si marci din lume.
Compania Coca-Cola este cel mai mare imbuteliator de bauturi fara alcool si are in raft 500 de marci care fac o cifra totala de afaceri de 15 miliarde de dolari pe an.
1,7 miliarde de sticle ies din fabricile proprii sau inchiriate din peste 200 de tari, dand de lucru pentru 700.000 de oameni. Toate acestea pornind de la reteta bauturii care a adus notorietatea planetara si poate si extraterestra.
Si, cand detii o asemenea formula, adica un amestec de compusi neschimbat de 125 de ani (singura incercare de schimbare a adus un esec rasunator), este normal sa o inchizi in seif de banca, in care o pastrezi ca pe moaste. Si, dupa aceeasi "moda", o arati consumatorului nu in forma scrisa, negru pe alb, ci ferecata-n sarcofag blindat.
Coca-Cola expune, in premiera, la muzeul The World of Coca-Cola din Atlanta, caseta in care pasteaza formula secreta a bauturii. Timp de 86 de ani, caseta s-a aflat in pantecele unei banci.
Seful Coca-Cola, Muhtar Kent, sustine ca expunerea casetei este un cadou de Craciun facut de companie. Cum altfel sa-ti prezinti si sa-ti vinzi marfa daca nu creand un mister, o enigma, cand, de fapt, mai ales in zilele noastre, orice chimist cu laborator iti poate descompune formula atom cu atom.
Tocmai pentru ca este la indemana aproape oricui sa afle reteta, este depus un patent care sa o protejeze de copiere, deci cel putin un oficiu de marci si inventii mai stie ce este-n sticla. Si, in afara de asta, in SUA, exista temuta FDA (Food and Drug Administration) care s-ar putea sa vrea sa afle daca ingredientele tiparite pe sticle si cutii coincid cu ce este imbuteliat.
Dincolo de toate acestea, povestea bauturii spune ca, asa cum se intampla cu toate marile inventii, Coca-Cola s-a nascut din intamplare, dupa ce unui farmacist din Atlanta, pe numele sau John S. Pemberton, i-a venit ideea de a pune sifon in siropul de tuse...
Deci ce secret? Care secret? Adica, in cazul strategiei de marketing a Apple este de inteles de ce muncitorii care asamblau gadgeturi care urma sa fie lansate lucrau cu mainile pe sub pelerine si prelate.
Arhitectura si designul unui iPod, iPhone sau iPad (chiar daca Apple incepe sa piarda procese privind incalcarea de patente) sunt chestii complicate si, in afara de asta, strategia lui Steve Jobs se baza tocmai pe elementul surpriza. Nu puteai sa-l lasi pe Stefan sa scoata din plic sau din buzunar un produs pe care multi l-ar fi stiut deja. Nu-i arati copilului cadoul si, dupa aia, i-l pui sub brad.
Asadar, daca in cutia ferecata-n otel chiar exista vreo hartie, un pergament, un papirus, un palimpsest, pe el scrie, pe langa extrem de... rarele ingrediente... apa, zahar, dioxid de carbon, un element cheie care nu este la indemana oricui: un marketing de exceptie.