Analizele Manager.ro: Scotia ar putea deveni una dintre cele mai bogate natiuni ale lumii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analizele Manager.ro: Scotia ar putea deveni una dintre cele mai bogate natiuni ale lumii Analizele Manager.ro: Scotia ar putea deveni una dintre cele mai bogate natiuni ale lumii
de Manager.ro la 17 Iun. 2013
Urmareste-ne pe Google News
independenta scotieipetrol marea norduluimarea britanie

In urma cu 10-15 ani, putini credeau ca Scotia ar putea sa se desprinda de Marea Britanie, dupa o uniune care dateaza din 1707, si sa devina independenta. Dar astazi aceasta posibilitate e cat se poate de reala. Pe 18 septembrie 2014, scotienii sunt chemati la un referendum in care sa decida daca isi vor sau nu independenta, miza nefiind neaparat una politica, ci mai ales una economica: obtinerea drepturilor de proprietate asupra a 90% din rezervele de petrol din Marea Nordului.

Guvernul scotian, prin vocea premierului Alex Salmond, spune ca, daca prelungim pe fundul marii linia de frontiera dintre Scotia si Anglia, rezulta ca Scotia, odata independenta, ar capata controlul asupra celei mai mari parti din campurile de petrol si gaze din Marea Nordului. Ca urmare – continua Salmond – guvernul sau este indreptatit sa faca demersuri serioase prin care sa sustina aceasta pretentie.

Miza este o avere de hidrocarburi de aproape 1.200 de miliarde de euro care, impreuna cu capacitatile semnificative ale Scotiei in materie de resurse marine si eoliene offshore, precum si cu alte industrii precum cea a whisky-ului, ar transforma tara in a sasea cea mai bogata natiune din Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), aruncand restul Marii Britanii pe un dureros loc 15.

Situatia nu este insa deloc simpla, se nasc mai multe intrebari. De exemplu, va avea oare Scotia capacitatea de a oferi industriei sale petroliere acelasi impact international si acelasi regim fiscal si de reglementare relativ stabil pe care il ofera in momentul de fata Marea Britanie? Marea Britanie are deja agentii experimentate de sanatate si securitate in materie de mediu, Scotia ar trebui sa-si construiasca propriile agentii de la zero.


Trebuie rezolvata, de asemenea, si problema licentelor de explorare si foraj pe termen lung pe care guvernul britanic le-a acordat diverselor companii petroliere (multe asemenea licente sunt emise pe 30 de ani). Cum ar putea fi transferate acestea?

Apoi, foarte important, ar fi in stare guvernul de la Edinburgh sa intretina o forta navala capabila sa gestioneze cu succes un eventual incident terorist in Marea Nordului?

Si, nu in ultimul rand, trebuie luate in calcul si implicatiile politice ale independentei: o Scotie independenta ar fi practic o tara noua si, ca tara noua, ar trebui sa ia de la zero procesul de aderare la Uniunea Europeana, plus ca Marea Britanie, ramasa fara Scotia, s-ar putea sa nu mosteneasca automat calitatea de membru al UE (opinie exprimata chiar si de presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso).

Ideea este, deci, ca lucrurile sunt atat de complicate incat cel mai bine este, in momentul de fata, sa asteptam rezultatul referendumului de anul viitor. Vom ajunge oare ca in loc de Regatul Unit al Marii Britanii sa avem Regatul Destramat al Marii Britanii? Alex Salmond e ironic: “Spuneau ca nu va exista niciodata un Parlament scotian, si acum exista. Spuneau ca nu vom castiga niciodata alegerile, si le-am castigat, in 2007. Spuneau ca nu vom avea niciodata majoritatea absoluta, si o avem. Acum spun ca nu vom castiga niciodata un referendum pentru independenta. Dar, cine stie?”
 

Ultimele NOUTATI

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case
Imobiliare

Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case

today02 Iul. 2025
Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani
Imobiliare

Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani

today01 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x