Cat cheltuie parintii romani pentru inceperea noului an scolar. Inflatia a piperat preturile rechizitelor
noul an scolarback to schoolscoala in pandemieinvatamantrechizitecheltuieli
Inceperea anului scolar reprezinta o provocare financiara din ce in ce mai mare pentru bugetele familiilor din tara noastra. Studiile recent efectuate arata ca, anul acesta, cheltuielile suportate de parinti cu 16% mai mari fata de cele de anul trecut.
"Cheltuielile generate de inceperea anului scolar sunt in crestere cu 16% anul acesta fata de 2020, urmand sa se ridice la aproximativ 32,5 miliarde de dolari", arata datele studiului Deloitte back-to-school 2021.
"Costurile parintilor cu scoala au crescut semnificativ si in Romania in pandemie, avand in vedere ca cei mai multi au fost nevoiti sa cumpere echipamente IT pentru educatia online.
Pe fondul acestor achizitii, dar si al investitiilor realizate de companii si institutii publice pentru a asigura solutii pentru munca la distanta, piata locala de IT&C a crescut cu peste 20% in 2020 fata de 2019, conform datelor oficiale.
In plus, dat fiind faptul ca procesul de digitalizare trebuie sa continue in toate structurile societatii, este de asteptat ca ritmul de crestere pe aceasta piata sa ramana accelerat cel putin pentru urmatorii trei-patru ani", a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.
Conform analizei citate, cheltuielile pentru scoala ajung anul acesta la cel mai ridicat nivel din perioada recenta, respectiv 612 dolari/copil (in crestere de la 529 de dolari/copil in 2020). Per ansamblu, anul acesta, 40% dintre gospodarii se asteapta sa cheltuiasca mai mult pe articole de scoala decat in anul anterior.
Totusi, perceptia consumatorilor s-a imbunatatit in acest an, dat fiind ca 45% dintre respondenti estimeaza o evolutie pozitiva a conditiilor economice in urmatoarele sase luni (fata de 23% in 2020), 55% sunt mai increzatori in perspectivele economiei acum decat la finalul anului trecut (17% in 2020), iar 78% au o situatie financiara similara sau mai buna a gospodariilor decat in urma cu un an (71% in 2020).
Instrumentele digitale inlocuiesc usor, usor rechizitele clasice
Studiul mai arata ca, in 2021, se simte o tendinta mai puternica spre achizitionarea de instrumente digitale dedicate educatiei.
Astfel, vanzarile de produse bazate pe tehnologie destinate elevilor vor inregistra o crestere anuala de 37%.
Dintre cei care achizitioneaza produse de tehnologice, 31% intentioneaza sa cumpere computere si echipamente hardware (in crestere de la 22% in 2020), in timp ce 37% au in plan sa cumpere dispozitive electronice (fata de 24% in 2020). In acelasi timp, 44% spun ca opteaza pentru mai putine consumabile traditionale pentru scoala, deoarece copiii lor folosesc mai mult tehnologiile digitale la ore si dupa scoala.
Chiar daca scoala va incepe cu elevii in clase, parintii sunt decisi sa le cumpere si dispozitive pentru invatare online
Totodata, chiar daca scolile se deschid fizic, 58% dintre respondenti au in vedere cumpararea de resurse de
invatare online pentru inceperea scolii (in urcare de la 51% in 2020).
Pe categorii de produse de tehnologie, cea mai mare parte a cheltuielilor va merge catre produse electronice (5,9 miliarde de dolari, cu 47% mai mult decat in 2020) si calculatoare si echipamente hardware (5,9 miliarde de dolari, cu 20% peste suma cheltuita in urma cu un an).
Magazinele online, la mare cautare pentru cumparaturile de nou an scolar
De asemenea, ne spun expertii, comerciantii clasici raman preferatii cumparatorilor pentru produsele scolare, dar pierd teren in fata magazinelor online – 43% opteaza pentru cumparaturi in magazine, iar 39%, in mediul online. Fata de 2020, schimbarea nu este foarte mare, dar discrepanta creste daca ne raportam la 2019, cand 56% dintre cumparatori preferau magazinul fizic si doar 29%, cumparaturile online.
In plus, chiar daca economiile isi revin, obiceiul de a cumpara online pare sa persiste. Pe masura ce vanzatorii ofera mai multe instrumente de cumparare compatibile cu tehnologia, consumatorii incep sa le adopte (asistentul vocal pentru cumparaturi, portofelul digital, butoane de "cumparare" in postarile de pe retelele sociale, realitate virtuala etc.), iar 44% dintre respondenti spun ca intentioneaza sa utilizeze cel putin una dintre aceste tehnologii in perioada urmatoare (in crestere de la 26% in 2020).