Se intampla si la ei: Startup-urile din SUA, sufocate de coruptie
startupcoruptiesuaamericawalt disneyvaloare
James Allworth este coautorul cartii "Cum o sa-ti evaluezi viata?". De curand, a scris un editorial controversat pentru HBR. El spune ca, atentie, CORUPTIA sufoca, practic, spiritul competitiv al companiilor din America.
Unul din principalele motoare de crestere a economiei americane in secolul XX a fost inovatia. Potrivit lui Allworth, firmele noi din SUA, in speta startup-urile, sunt intimidate de coruptia la nivel inalt. Acesta da si cateva exemple concrete, in categorii distincte.
Auto. De exemplu, NADA (National Automobile Dealers Association), face viata grea producatorilor de masini electrice. NADA a dat in judecata TESLA, deoarece a administrat "reprezentante auto" in Massachusetts si New York. Potrivit legilor din "State", este ilegal ca o fabrica sa detina reprezentante auto. Pentru a sesiza si mai bine ridicolul situatiei, imaginati-va ca Best Buy ar da in judecata Apple, deoarece si-a deschis propriul magazin de retail.
O alta lege ridicola este cea din Indiana, unde cei care vor sa deschida reprezentante auto trebuie sa dispuna de o suprafata care sa poata adaposti cel putin 10 MASINI. Aceasta masura ar putea fi valabila pentru giganti precum GM si Ford, dar este ineficienta, in cazul unor producatori mai mici, inovatori, precum Tesla si Fisker.
Proprietatea intelectuala. Cand Walt Disney a lansat Steamboat Willie, primul desen animat cu Mickey Mouse, drepturile de autor nu reprezentau o problema majora, ca in zilele noastre. De fiecare data cand Mickey "ajunge pe domeniul public", Congresul american lanseaza o lege, prin care extinde durata copyrightului. Politicienii din SUA nu vor sa stie decat cati ani are Mickey Mouse si cat mai poate "trai", scrie Allworth. Aceeasi mentalitate tine de SOPA si PIPA.
Transporturi. In acest domeniu, au aparut doua noi startup-uri de valoare: Airbnb si Uber. Fiecare, in felul sau, ameninta marii jucatori din industrie. Uber a incasat-o din plin, dupa ce a incercat sa se lupte cu monopolul companiilor de taximetrie. Matthew Daus, presedintele IATR (International Association of Transportation Regulators), a ilustrat recent compania Uber ca fiind una "nociva"; el a dat exemplul situatiei create in jurul Uraganului Sandy, care a lovit New York-ul: preturile platite soferilor (nu companiei Uber!) au urcat, din cauza cererii si ofertei.
Daus spune ca Uber practica un pret "ilegal". Sa nu uitam insa ca determinarea preturilor in functie de oferta si cerere reprezinta motorul capitalismului si al pietelor libere. Uber nu si-a pacalit clientii. A oferit masini si transport pentru clientii care aveau nevoie de asa ceva, intr-un oras aflat in stare de urgenta.
In acest sens, Daus a propus un set de "legi" absolut ridicole: printre ele, reguli care interzic serviciilor care inchiriaza masini de lux sa utilizeze GPS-ul, pentru a contoriza distanta si timpul in cazul unei calatorii; reguli care previn clientii sa realizeze o comanda, daca vor sa "plece" mai devreme de 30 de minute; reguli prin care soferii nu mai pot accepta plati electronice. Toate aceste "legi" au fost stipulate pentru "protectia consumatorilor".
Telecomunicatii. Americanii sunt familiarizati cu Netflix. Este un site de servicii de inchiriere filme si are o influenta majora pe piata specifica. Fenomenul numit "Netflix" nu a trecut neobservat de furnizorii de televiziune prin cablu, care se simt amenintati de clientii care migreaza spre Netflix. Cum pui bete-n roate Netflix-ului, daca esti o mare companie de cablu?
Ei bine, trebuie sa te asiguri ca serviciile de transmisiile video ale Netflix sunt mai putin atractive pentru public, decat prelungirea unui contract cu tine, furnizorul de cablu tv. De exemplu: sa spunem ca esti abonat ComCast. Daca vizualizezi Saturday Night Live cu ajutorul Netflix, se consider ca ai depasit "downloadul din contract". Daca te uiti la acelasi show folosind aceeasi conexiune de internet, dar utilizezi aplicatia Comcast Xfinity, limita de descarcare dispare. Dupa cum explica Time Magazine: "Fie esti liber, fie ramai sclavul unei retele de cablu".
Netflix. Uber. Airbnb. Tesla. Fisker. Cele mai multe economii din lume ar da orice pentru a avea atatea companii inovatoare pe teritoriul lor, scrie Allworth. Dar legislatia e facuta in beneficiul NADA si Comcast - care au puternice legaturi politice.
Daniel Speling, profesor la University of California Davis si totodata directorul Institutului pentru Studii in Domeniul Transportului, a caracterizat pe scurt situatia Uber: "Transportul a fost unul din cele mai putin inovatoare domenii din timpurile noastre. Cand analizez aceste companii noi, care se ocupa de eficientizarea transporturilor, folosind informatii si tehnologia comunicatiilor, imi spun ca ar trebui sa le sustinem cu bratele deschise".
Sursa foto: Flickr, fourteenten