ANALIZA: Google Music, un simplu magazin online de muzica?
googlemusicitunesappleamazonipodandroid
Google a mai facut un pas intr-un domeniu care ii era strain pana acum: muzica online. Intrebarea este daca Google a lansat acest magazin doar ca sa vanda muzica sau copiaza modelul de business al celor de la Apple: magazinul de muzica sprijina, de fapt, vanzarile de dispozitive multimedia, precum iPod sau iPhone.
Google a lansat ieri in cadrul evenimentului "These Go To Eleven" un nou serviciu online de streaming si descarcare de continut audio.
Serviciul este gratis si iti da posibilitatea de a incarca un numar de 20.000 de piese din colectia proprie pe contul tau. Pe langa asta, poti alege dintr-o selectie de aproximativ 13 milioane de piese, din partea Sony, Universal, EMI si 23 de case de discuri independente. Din pacate, Google nu a ajuns la un acord si cu casa de discuri Warner Music.
Mai mult, Google a anuntat disponibilitatea pe gratis a unor materiale in exclusivitate, precum concerte ale trupelor The Rolling Stones, Pearl Jam, Tiesto, Shakira si altii.
Google Music va fi integrat in reteaua de socializare Google +, astfel incat utilizatorii vor putea sa impartaseasca piese complete pe profilul lor. Din pacate, serviciul Google Music nu e disponibil, deocamdata, in Romania.
La opt ani dupa iTunes
Serviciu celui mai mare motor de cautare din lume a aparut la opt ani dupa iTunes al celor de la Apple, magazin care a reusit sa vanda pana acum 16 miliarde de melodii.
In mod cert, Google are mult de recuperat, si nu doar fata de iTunes. Amazon.com, cel mai mare retailer online din lume, are un magazin de muzica din 2007, cunoscut pentru preturile mici, iar mai nou, siteul de socializare Facebook si-a lansat o platforma cu servicii oferite de Spotify, Rhapsody, Rdio si MOG.
Si atunci, de ce s-a aventurat Google pe o piata extrem de aglomerata? Poate fi catalogata drept inca o batalie intre Cei Patru (Google, Facebook, Apple, Amazon), de data aceasta pe piata de muzica. Totusi, niciunul dintre acesti giganti IT&C nu se asteapta sa faca ravagii cu vanzarile online de muzica. Strategia este alta: vinzi muzica, aproape gratis, dar sustii explozia de gadgeturi pentru ascultat muzica.
"Banii grei" vin din comertul cu dispozitive
De exemplu, iTunes controleaza in prezent aproape 70% din piata de muzica online, dar nu contribuie cu o cota majora la cifra totala de afaceri Apple. Veniturile semnificative provin dintr-un business complementar iTunes: vanzarile de dispozitive iPod, iPhone si ii ademeneste pe utilizatorii de iPad si Mac.
Deci, poti asculta muzica pe absolut toate dispozitivele Apple pe care le ai la indemana, iar viitorul este reprezentat de iCloud, un serviciu de stocare online a muzicii, pe care poti sa il asculti oriunde, pentru un abonament anual sau lunar.
Acesta este si motivul pentru care Google a lansat propriul serviciu de descarcat muzica de pe internet. Nu ca sa vanda muzica, ci mai degraba sa sustina comercializarea de dispozitive mobile.
Mai mult ca sigur ca tinta Google nu este sa detroneze iTunes. Nu imediat! Totusi, grosul veniturilor nu va veni din vanzarea de muzica, ci de dispozitive, mai ales cele care utilizeaza sistemul de operare Android.
Poti asculta si pe reteaua de socializare Google+
Totusi, este dificil de aflat cam cati bani vor castiga cei de la Google de pe urma comercializarii de sisteme care folosesc platforma Android, pentru ca aceasta este open source. Gigantul american sustine ca, pana in prezent, au fost activate peste 200 de milioane de dispozitive care utilizeaza sistemul Android.
O asemenea cifra este imbucuratoare pentru companiile care vor sa vanda numai muzica, dar si pentru Google, care a ajuns sa comercializeze 500.000 de dispozitive cu Android preinstalat.
Poate cel mai important detaliu este ca Google Music se afla in stransa legatura cu reteaua de socializare Google+. Astfel, dupa ce ai cumparat o melodie, ai posibilitatea sa o incarci pe reteaua de socializare.
Asa ca, cine iti viziteaza profilul poate sa asculte intreaga melodie, "nu doar 90 de secunde din ea", sustin cei de la Google. Mai mult, impartirea muzicii cu restul retelei de prieteni nu este limitata la anumite melodii. Daca ai cumparat un album intreg, poti sa-l incarci integral pe Google+ pentru ca prietenii sa il aculte.
Succesul Google Music nu este garantat, pentru ca exista doua intrebari. Prima ar fi, daca nu cumva Google a intrat pe piata a muzicii online cam tarziu? A doua vizeaza domeniul de activitate al Google: cautare si publicitate. Adica, un sector de activitate mult diferit fata de industria muzicala.