TEST DRIVE. BMW X5 M50d Final Edition - pune punctul pe i
bmw x5 m50d final editiontest drive
Da, BMW X5 M50d Final Edition este ultima izbucnire automotive pe care bavarezii o permit sistemului lor de propulsie revolutionar: un motor in 6 cilindri capabil de 400 cai putere care se "adapa" exclusiv cu motorina, in timp ce AdBlue-ul ajuta la "digestie". Haideti sa-l descoperim impreuna pentru ultima data.
M-am gandit sporadic pret de cateva zile la ce as vrea sa fac cu aceasta masina si cum ar fi cel mai indicat sa v-o prezint. Puteam alege o serie de drumuri interesante din tara noastra si chiar ma convinsesem intr-o mare masura ca ar fi bine sa il pun la munca pe culoarul Rucar-Bran cu intoarcere spre Bucuresti prin Brasov. Pana la urma, am ales lungul drum spre casa pe E85. Destinatia finala: faimoasa si frumoasa Bucovina. Pe langa faptul ca aici e acasa, am avut in ecuatie si pandemia. Cunoscand riscul virusului originar din China si gradul ridicat de contagiozitate, m-am gandit ca cel mai bine ar fi sa intru in contact cu un numar cat mai mic de oameni. Si asa am si facut! Am interactionat numai cu partenerul de drum!
Cum nu-mi place sa intru direct in miezul problemei, va rog sa mai zaboviti cu mine putin.
Nu-i prima data cand ma intalnesc cu X5 M50d. De altfel, l-am putut observa acum aproximativ doi ani, imediat ce ajunsese in Romania. Compania organizase un eveniment in Bucuresti, unde am avut sansa sa-l descopar pe indelete in armonie cu explicatiile pe care mi le oferea Alexandru Seremet, omul din spatele lucrurilor interesante pe care le face BMW in tara noastra. Imi aduc aminte de parca era ieri momentul in care butonul de "Start" imi facea cu ochiul si de-abia asteptam sa-l apas. Fusesem, insa, oprit din entuziasmul meu pentru ca mi s-a recomandat sa deschid geamul mai intai. Ce sa asculti la un diesel de 3 litri, nu? Ei bine, chiar asta mi-a ramas drept cea mai vie amintire din acea experienta: sunetul evacuarii. Era monumental. Inundase complet locul in care ne aflam. Simpla pornire a acestui automobil constituise instant un moment de neuitat. Apoi a urmat descoperirea tehnologiilor de ultima ora si de atunci mi-a ramas intiparit in memorie. Cred ca la nivel de constiinta suntem si acum legati!
Acum, iata, ne reintalnim. Din pacate, pentru ultima data. Momentul, insa, este unul special atat pentru mine, cat si pentru voi, cititori.
Modelul acesta va putea fi, totusi, utilizat chiar si dupa momentul 2030, pentru care multe state (UK a facut-o deja) si companii europene se pregatesc de interzicerea comercializarii automobilelor cu motorizari bazate pe combustie interna sau o alta forma a acesteia. Se interzic vanzarile, nu folosirea lor. Timpul, insa, ne va arata care va fi realitatea in acel punct din viitor.
Eu am mai acumulat cativa kilometri drept experienta, in timp ce
BMW X5 M50d se imbraca in haina sa "Final Edition" de parasire a scenei internationale auto. Ar fi cazul sa vedem ce presupune aceasta editie speciala si sa aflam care-i treaba cu acest SAV, nu SUV. Avem o adevarata aventura de parcurs impreuna!
Sa pornim!
BMW X5 M50d Final Edition – te dai voluntar la o parte
Generatia a patra (G05) ne aduce in fata noastra o filosofie de design care nu poate fi contestata de vreo majoritate. Acest automobil pare a fi desprins dintr-o analiza comprehensiva a imaginatiei colective despre cum ar trebui sa arate X5-ul. Parca toate parerile noastre au fost luate si puse la un loc cu responsabilitate (respect,
GDPR!) si gingasie pentru crearea infatisarii acestui autovehicul bavarez.
E suficient sa-l privesti o singura data ca sa ajungi sa vrei mai mult. Nu te saturi cu o simpla zarire. De aceea, il vei lasa de cele mai multe ori sa treaca pe langa tine pentru a-l admira. Cel putin, asta cred si as face eu. Pentru ca modelul testat de mine pare sa reuneasca o dorinta unanima cu privire la modul in care acest automobil ar trebui sa patrunda in mica noastra lume. Imi imaginez o serie de doleante cu privire la designul exterior care au fost aproape complet intelese de constructorul auto si transpuse in realitate.
Din fata, arata amenintator. Postura sa agresiva si dimensiunea generoasa sunt cu adevarat caracteristici care mentin X5 in topul masinilor pe care le admiri. Mai ales in aceasta configuratie care permite doar farurilor cu laser sa iasa in evidenta. Gratie adaugarii optiunii Shadow Line avem o grila complet neagra ce se cufunda placut in intreaga identitate exterioara a acestui automobil.
Chiar daca e putin mai mare, aceasta se imbina, cred eu, perfect cu intreaga atitudine pe care o emana acest SAV. Faptul ca e flancata de farurile LED+laser permite ca fata acestei masini sa ramana un mister pe care vrei sa il descoperi pas cu pas.
Tot acest ansamblu frontal mi-a creat impresia ca am de-a face cu un adevarat colos automotive, mai ales cand am deslusit si elementele care compun bara fata: radarul si gurile de ventilatie sunt atat de fain compartimentate, incat ai senzatia ca-s menite a ajuta un autovehicul militar de ultima generatie sa faca fata luptelor intense pe care-l presupun teatrele de razboi. Pare putin exagerat ce spun eu aici, insa in combinatie cu culoarea aplicata intregii masini, acest X5 chiar are de partea sa un efect dramatic al aparitiei in orice scena. Daca mai avea si Nightvision, era clar numai bun pentru ambuscade nocturne!
Din lateral, putem observa cat frumos a fost pusa in practica forma potrivita pentru un astfel de automobil originar din Bavaria. Avem parte de linii care complimenteaza intreaga aparitie, dar nimic nu iese din comun. Intregul conglomerat, insa, creioneaza un corp zvelt care mentine trasaturile principale ale unui colos automotive.
Si, culmea, cel mai bine am observat acest lucru de-abia cand am ajuns acasa, in Suceava. Principala linie proeminenta care separa practic masina aproape in doua s-a lasat observata cu adevarat de-abia cand a venit putina ninsoare si s-a asezat delicat pe forma masinii.
Mi-ar fi placut, recunosc, sa fi avut si jantele negre. Acest lucru nu este, insa, greu de realizat. Exista varianta M Double-spoke de 22" tip 742M care ar putea completa fantastic aceasta identitate „sub acoperire” (sau de „baiat rau”) pe care ne-o indica prezenta SAV-ului. Sunt putin cam mari, e drept, dar un X5 all-black ar arata demential! Vestea buna e ca variantele disponibile de personalizare ale masinilor BMW acopera aproape orice gust posibil. Compania respecta sloganul sau recent „The power of choice”. Chiar aveti de unde alege fix ce va place!
Aici pot fi observate si dimensiunile sale generoase. Cu o lungime de 4,92 m, ampatament de 2,97 m si o inaltime de 1,74 m,
X5 M50d Final Edition promite sa fie un aliat pentru sofer si un partener fain de drum lung pentru pasageri. Acest aspect, insa, il disecam mai jos.
Totodata, suprafetele vitrate generoase garanteaza posibilitatea de a observa peisaje fantastice ce vor putea fi memorate cu usurinta de copiii sau prietenii care vor sta pe bancheta. La urma urmei, cui nu-i place sa se uite pe geam din cand in cand sau sa ia o gura de aer proaspat?
Continuam.
Din spate, X5 impacheteaza o forma specifica automobilelor premium care pun accent pe utilitate. Acest SAV ne arata prin modul in care ni se prezinta din aceasta perspectiva ca va fi un real ajutor pentru proprietar. Despre acest aspect, insa, va povestesc mai tarziu!
Inca de la venirea sa in Romania mie mi-a placut modul in care BMW a ales sa-i deseneze spatele acestui automobil. Arata frumos! E placut sa te uiti la el. Pastreaza putin din identitatea bavareza, dar nu exagereaza cu aparitia sa. Mentine acel ton specific de seriozitate german. Il recunosti imediat ca fiind un membru al marcii, un mandru purtator al stemei producatorului auto.
Luneta de dimensiuni generoase permite o vizibilitate foarte buna in spate, iar designul stopurilor ascunde semnalizarile sub o banda gri inchis care te face sa te intrebi de unde apare lumina galbena intermitenta cand intervine schimbarea directiei de deplasare.
Tevile de esapament sunt marginite de o incadrare trapezoidala neagra care mentine armonia de culori si-l face pe acest exemplar din gama X5 sa ramana uniform la capitolul exprimare vizuala, dar pe care iti vei dori sa il descoperi.
Fie ca il consideri discret sau impunator prin sobritatea exterioara afisata, e clar ca
X5 M50d Final Edition, asa cum l-am testat, arata foarte, foarte bine. Opinia aceasta mi-a fost confirmata si de oamenii care intorceau capul dupa masina, desi modelul acesta este de ceva timp pe piata.
Ba chiar, eu m-as arunca sa spun ca este unul dintre cele mai frumoase si complete automobile care au venit din Spartanburg, unul care reprezinta excelent BMW si care atrage priviri. Poate ca, pe ici pe colo, va starni si putina invidie in unii colegi de trafic. Asta, insa, nu inseamna decat ca ai facut alegerea potrivita.
Per total, din punctul meu de vedere acest automobil arata impecabil la exterior. N-am, realmente, ce sa-i reprosez. Nu am remarcat ceva negativ care sa merite scos in evidenta de-a lungul perioadei petrecute impreuna. Acest X5 este al naibii de frumos!
Acum e momentul sa pasim in habitaclu!
BMW X5 M50d Final Edition – gasesti tot ce doresti
Intamplarea face ca in timp ce va scriu despre aceasta masina ascult Zillertaler Hochzeitsmarsch si parca deja am fost teleportat inauntrul ei. E locul potrivit, zic eu, pentru a va putea oferi detaliile care conteaza!
Daca luam in calcul numai faptul ca acest automobil apartine BMW, ar trebui deja sa ne asteptam la ceva nu doar bun, ci excelent la capitolul design interior. Eu, unul, am plecat la drum cu o serie de pretentii. Avand in vedere experientele pe care vi le-am relatat cu
840d Gran Coupe si
X7 xDrive40i, clar nu puteam permite acestui model de X5 special sa nu se ridice la nivelul asteptarilor pe care le-am vazut implinite la celelalte doua masini mentionate anterior. Ba chiar ar trebui sa le depaseasca! Acestea fiind spuse...
Am avut marele noroc sa ma numar printre primii jurnalisti care au pus mana pe acest automobil, asadar am putut sa remarc un aspect fantastic: mirosul de masina nou-nouta. Daca la intalnirea cu
noul Seria 4 in varianta
420d xDrive Coupe ma chinuiam sa va explic aroma pe care am simtit-o, atunci in cazul lui X5 M50d Final Edition a fost mai complicat. Odata ce m-am asezat in confortabilul scaun al soferului si-am inchis portiera, am ramas pe loc pret de cateva minute in completa liniste numai pentru a ma bucura de aceasta mireasma pe care nu reuseam sa o inteleg. Creierul nu-i gasea asemanare.
Pana la urma, m-am convins ca era vorba despre amalgamul de materiale premium care inca nu fusesura expuse abuzului pe care-l presupune utilizarea indelungata a unui automobil si am ramas cu aceasta idee. Daca descoperiti reteta secreta din spatele acestui miros, va rog sa imi spuneti.
Cred cu tarie, dupa aceasta experienta, ca orice om ar trebui sa experimenteze macar o data in viata sa momentul livrarii unei masini complet noi, doar a lui. E ceva cu adevarat memorabil!
Bun, acum imi facusem deja curaj sa ies din parcarea subterana si sa-i permit acestui colos sa infrunte drumurile noastre din Capitala. Ocazie cu care am reusit sa observ ce ofera acest interior in lumina zilei de sfarsit de toamna-inceput de iarna.
Te simti ca-ntr-un mica aeronava privata de ultima ora! Parca esti transpus intr-o
problema exprimata de pasionatul Ion Tiriac: „De fiecare data cand n-am bani de doi piloti, trebuie eu sa conduc avionul!”. Primul lucru pe care l-am remarcat a fost modul in care majoritatea butoanelor si cele trei (da, trei!) display-uri sunt orientate catre mine. Conducatorul lui X5 M50d Final Edition este principalul responsabil de operarea acestei masini si gratie acestei asezari a instrumentelor se va simti tot timpul in control. Aproape ca Ion Tiriac cu avioanele sale pentru ca, asa cum a zis si dumnealui, are nu unul, „ci mai multe”.
Volanul cu care ne-am mai intalnit si cand am testat noul
BMW M135i xDrive are dimensiunea ideala pentru a crea o conexiune instanta cu masina, iar faptul ca pe el exista o multime de scurtaturi utile ofera celui care-l manevreaza posibilitatea de a-si tine intotdeauna mainile pe el. Este, totodata, incalzit si imbracat intr-o piele fina care te va bucura intotdeauna. Bineinteles, acest lucru e adevarat daca e intretinuta corespunzator de-a lungul timpului. Padelele din spatele volanului iti transmit ca ai de-a face cu un automobil cu valente sportive, insa recunosc ca eu nu le-am folosit. E bine, totusi, sa le ai la indemana. Pot fi accesate oricand cu usurinta.
Daca ati mai urmarit materiale publicate de mine pe Manager.ro, atunci sigur cunoasteti cele doua display-uri care se intind in fata soferului. Cu toate astea, merita sa zabovim putin asupra lor.
Ecranul de bord este unul cu o marime de 12,3” a carui rezolutie este de 1920x720 px, caracteristica ce ne spune doua lucruri foarte importante: dimensiunea este ideala pentru automobilul pe care-l deserveste, iar calitatea informatiilor afisate va fi intotdeauna inalta gratie densitatii generoase de pixeli. Mai mult, eu va pot spune ca intensitatea sa ajustabila este potrivita pentru orice conditii de lumina. Veti vedea mai jos ca am trecut prin toate conditiile meteo posibile si n-am avut vreodata nici macar vaga impresie c-as fi vrut altceva in fata ochilor cat timp conduceam. Aceeasi dimensiune si aceeasi rezolutie le are si ecranul central sau display-ul pentru infotainment. Ele sunt unite discret de o banda neagra care compune o tranzitie eleganta de la un ecran la altul.
Armonia designului interior continua chiar si la capitolul aer conditionat, acolo unde putem tranzita cu ochii de la stanga la dreapta si nu vom simti ca ceva nu e la locul lui sau e pus fara grija acolo. Pe langa asta, sub ecranul display-ul central se afla un alt ecran mic responsabil cu afisarea temperaturii, a pozitionarii cailor active si a nivelului de putere valabil pentru cei din fata.
Cum avut ocazia sa-l testez in mai multe scenarii, va pot spune ca acesta functioneaza foarte, foarte bine. Incalzeste imediat si raceste la fel de bine. Era si de asteptat sa fie asa. La urma urmei, discutam despre un automobil in editie limitata care are un pret destul de piperat.
Ce nu stiati, insa, e ca acesta are si parfum!
Da, X5 M50d Final Edition impacheteaza si aceasta optiune. Aerul conditionat, pe langa ca e ionizat, poate fi imbogatit cu diverse arome fine care iti alinta simturile cu delicatete.
Fie ca setezi tu nivelul la care vrei sa actioneze, fie ca-l lasi sa-si faca singur treaba, e clar ca aceasta optiune va fi potrivita pentru cei care-si doresc un interior care sa fie intotdeauna pregatit pentru invitati sau, cine stie, pentru nasurile care iubesc mirosul proaspat si placut de fiecare data cand se interactioneaza cu masina.
In spatiul dedicat rezervelor pot fi introduse maximum doua recipiente cu arome care pot fi achizitionate numai si numai de la BMW.
Ele trebuie folosite cu atentie si introduse cu grija in locul special alocat in torpedo.
Am crezut, pe buna dreptate, ca aceasta functie ar fi trebuit pastrata doar pentru Seria 7, Seria 8 sau X7, insa m-am obisnuit atat de rapid cu mireasma placuta pe care o aveam la dispozitie odata cu activarea aerului conditionat, incat va recomand s-o experimentati si sa va bucurati de ea pe viitorul vostru automobil BMW. Chiar schimba placut aerul pe care il respiri!
Pentru ca tot suntem la acest capitol al mirosurilor placute si ventilatiei, eu vreau sa va mai spun si ca modelul testat a avut ceva tare fain disponibil: moduri presetate pentru confortul din habitaclu.
Sunt trei pe care le ai la indemana pe acest SAV: Executive, Expressive si Wellbeing. Ele ajusteaza o serie de setari imediat ce sunt activate pentru a-ti oferi tie fix ceea ce-ti doresti. Te scutesc de schimbarea tuturor setarilor. Mai mult, poti edita sa faca fix ce vrei tu.
Mentionarea acestui aspect ma duce cu gandul la ceva ce nu v-am spus pana acum: scaunele. Cei din fata se bucura de doua fotolii generoase, incalzite, ventilate si cu masaj. Lux, opulenta, dar, mai presus de toate, utilitate! Daca iti iei o astfel de masina si ai un stil de viata activ, atunci aceasta iti va oferi toate mijloacele necesare sa ramai in permanenta confortabil. Iarna beneficiezi imediat de o caldura placuta ce se extinde pana in partea de sus a spatelui, iar vara esti tot timpul racoros. Eu, unul, recunosc ca am utilizat masajul de fiecare data. Setarile sale sunt atat de variate si bine gandite, incat n-ai cum sa ajungi la o destinatie indepartata deranjat de statul intr-o pozitie anume pentru perioade indelungate. Vei fi energizat sau, dupa propria preferinta, alintat!
Soferul acestei masini mai are la indemana, pe langa cele trei ecrane de care v-am spus mai sus, si un Head-Up Display extrem de versatil. Se observa clar progresul de la fosta generatie.
Acesta are o claritate excelenta, poate fi ajustat pentru orice inaltime sau pozitie de condus si intensitatea sa este potrivita pentru orice ora din zi sau din noapte. Contine detaliile cele mai importante, astfel incat tu sa nu iti iei niciodata ochii de la drum.
Spre exemplu, in HUD sunt disponibile precizari usor de inteles cu privire la indicatoarele rutiere, drumul pe care te afli, viteza cu care rulezi, daca sunt active sau nu pilotul automat si asistenta la mentinerea benzii si traseul pe care il ai de parcurs (cand e pusa destinatia in navigatie). Suplimentar, afiseaza indicatii clare cu privire la schimbarea benzii sau parasirea unui drum sau a unui sens giratoriu si postul de radio sau piesa preferata pe care vrei sa o asculti sau sa o schimbi. Este, fara doar si poate, un real ajutor. Nu e doar o optiune de adaugat degeaba. Chiar isi merita banii!
Continuam cu explorarea lui X5 M50d Final Edition. Mai avem cateva lucruri faine de aflat, asa cum si eu am descoperit pentru prima oara boxele din podea! Sistemul de sunet Harman/Kardon nu este el varful, dar reuseste sa ofera o experienta auditiva de invidiat. Mai mult, vibratiile de la bass se resimt atat de fain, incat ti se creeaza impresia ca esti in propria sala de concerte. Eu am ascultat muzica preferata, radio si podcast-uri la o fidelitate placuta si n-am avut nevoie de mai mult. Din nefericire, chiar si cu boxele in podea, nu reuseste sa se apropie de perfomanta pe care o poate oferi sistemul Bowers&Wilkins. Totul tine de cat de mult va doriti sa faceti din X5 o a doua casa sau un al doilea loc in care va simtiti ca acasa. Daca aveti aceasta calitate de audiofil sau va doriti fix ce poate da BMW mai bun acum la acest capitol, atunci merita sa platiti in plus pentru nivelul urmator in materie de sunet: B&W.
Versatilitatea ecranului central este demonstrata si de modul in care afiseaza ceea ce vad camerele. Nu numai ca te vor ajuta la efectuarea in siguranta a manevrelor de parcare sau de parasire a unui loc stramt, ci vor si inregistra in permanenta! Chiar si atunci cand masina stationeaza! Trebuie, totusi, sa le discutam pe rand.
In imaginea de mai sus, puteti observa cum functioneaza Reversing Assistant. Practic, acesta retine ce-ai facut in ultimii 50 de metri la viteza mica si, odata activat, va executa fix manevrele pe care le-ai facut tu. Iti dai seama ca e in functiune imediat ce vezi ledurile de pe volan in culoare verde. Trebuie, totusi, sa fii atent. Esti complet responsabil de ce face masina, chiar daca ai inteligenta artificiala de partea ta.
Acum puteti vedea mai jos cum arata activarea camerei 360 si a asistentului la parcare.
Acestea preia toate informatiile video de la camerele de pe masina, le uneste, si ofera o perspectiva unica pe care o controlezi prin gesturi. Da, cu ajutorul mainii drepte vei putea roti imaginea afisata pentru a observa rapid si usor ce te inconjoara fara sa fie nevoie sa cobori. Apoi, cu ajutorul indicatiilor sonore oferite de senzori, poti face fix manevrele potrivite. Exista, totodata, asa cum ati observat in imaginea de mai sus, o perspectiva de deasupra care iti garanteaza ca poti sa te deplasezi linistit chiar si prin cele mai neprietenoase locuri.
Si asta nu e tot.
Calitatea camerelor fata-spate este incredibila, iar marcajele virtuale care iti prezic unde vei fi conform directiei in care intentionezi sa te deplasezi sunt extrem de precise.
Asa cum puteti vedea in imaginea de mai sus, marcajele de culoare verde sunt gandite fix pe marimea masinii si, conform urmelor lasate in zapada, nu sunt exagerate. Asa cum vezi pe ecranul central ca vei merge, asa vei face. Nu va ascund faptul ca am fost surprins de zarirea acestui lucru. Am capatat o incredere si mai mare in capacitatea sistemelor de siguranta pe care le are disponibile
X5 M50d Final Edition.
Culmea, mai am ceva sa va spun despre acest sistem de camere. Sa presupunem ca mergeti la cumparaturi cu copiii care, prin firea lucrurilor, sunt mai neatenti sau prea exuberanti. Ei bine, odata parcat, puteti vedea pe ecranul central exact pana unde ajung usile la deschiderea lor maxima!
Este o preconizare extrem de folositoare. In cazul in care observati ca situatia-i cam inghesuita, va puteti atentiona pasagerii cu privire la acest lucru si scapati de o bataie de cap care poate fi destul de agasanta.
Suplimentar, eventualele obstacole sunt marcate inteligent cu ajutorul unor blocuri de culoare care, in functie de distanta, trec de la verde pana la rosu. Ele se bazeaza pe ultrasunete emise de masina care mapeaza drumul din fata sau din spate si sunt cu adevarat utile atunci cand camera nu poate afisa cu precizie o anumita denivelare.
Si, da, X5 M50d Final Edition mai vine cu o sumedenie de aplicatii utile. Printre acestea se numara si variantele de asistenta telefonica BMW. E plin de tehnologie pe care o vei folosi in viata de zi cu zi! Despre experienta avuta cu acestea puteti citi in articolul in extenso despre
noul Seria 3 (330i).
Ce vreau eu sa va mai prezint este BMW Drive Recorder, o noua optiune care ar trebui sa fie standard, zic eu, pe toate masinile noi care depasesc 25.000 de euro.
Asa cum am mentionat succint mai sus, acest nou sistem se foloseste de camerele video pentru a inregistra constant. Pentru ca memoria de stocare nu e infinita, bavarezii au pus la punct un sistem tare destept: inregistreaza timp de 40 de secunde, dupa care, daca nu s-a intamplat nimic, sterge si o ia de la capat. Pentru ca o inregistrare sa fie salvata este necesar un factor declansator precum un accident. In acest caz, se pastreaza 20 de secunde inainte de nefericitul eveniment si 20 de secunde dupa acesta. Chiar si atunci cand accidentul e serios, inregistrarea va putea fi accesata. BMW Drive Recorder poate fi considerat drept o cutie neagra pentru acest SAV, numai ca aici avem dovada video clara din mai multe unghiuri.
Poti, insa, sa-l activezi manual. Daca esti intr-o parcare si cineva te zgarie involuntar sau te atinge si nu vrea sa isi asume raspunderea, il poti porni si vei avea dovada clara. Cum traim intr-o tara civilizata si nu ne facem dreptatea singuri, pe baza capturilor ne prezentam la politie si obtinem despagubirea plus sanctionarea vinovatului care a fugit de raspundere.
Acum e momentul sa analizam si ce gasesc cei care vor sta in spate.
Cum X5 nu e gandit neaparat pentru confortul celor care au onoarea de a se afla pe bancheta, nu avem asteptari prea mari. Culmea, au la indemana o serie de dotari foarte, foarte utile!
Accesul, inainte de toate, este facilitat de deschiderea generoasa a portierelor. Mie (1,86 m inaltime, ~100 kg greutate) mi-a fost foarte usor sa ma asez in spatele scaunului soferului lasat in pozitia preferata de condus. Am avut spatiu decent la picioare si am putut vedea destul de bine in fata.
Mai mult, aveam la indemana un spatiu de depozitare in cotiera contrala, doua cupholdere, un buzunar decupat si compartimentat inteligent in usa in care incap o sticla de 1,5 l de apa si alte obiecte, suport pentru prinderea unei tablete si conectivitate USB-C. Mai mult, exista chiar si doua locuri dedicate pentru a-ti agata geaca sau camasa.
Nu e rau deloc sa fii pe drum in calitate de pasager in X5 M50d Final Edition!
Mai ales, cand vezi ca poti sa iti modifici singur setarile pentru aerul conditionat si sa te bucuri de scaunele incalzite in trei trepte! Suplimentar, daca nu sunt de ajuns geamurile fumurii, poti ridica si o plasa care sa iti asigure intimitatea dorita.
De departe, insa, cel mai fain lucru pentru norocosii care vor calatori cu aceasta masina stand in spate este reprezentat de trapa panoramica Sky Lounge. Aceasta ofera pasagerilor o priveliste impresionanta asupra cerului atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte. In acelasi timp creeaza senzatia de spatiu deschis si generos.
Designul acestei trape contine peste 15.000 de elemente de iluminare si asigura un ambient placut, in special pe timp de noapte. Acesta poate fi reglat in functie de cele sase culori ale iluminarii ambientale. Mie mi-a placut verde, dar sunt convins c-ar arata foarte bine si cu albastru, mov sau portocaliu.
Acum ca stim tot ce trebuie despre ce au la dispozitie soferul si pasagerii sai in aceasta masina exclusivista, e cazul sa vedem cat e de practica.
Ei bine, este!
Cu ai sai 650 de litri (1870 de litri cu bancheta pliata) vei putea transporta majoritatea lucrurilor care conteaza pentru tine si familia sau prietenii tai. Eu, unul, va pot spune ca in acest portbagaj au intrat un televizor de 55 de inchi, un cuptor cu microunde, doua tablouri, cateva seturi de oale pentru bucatarie si multe, multe haine. Si-a dovedit versatilitatea la acest capitol!
Mai mult, portbagajul are si cateva functii utile pe care eu, unul, nu le-am mai intalnit pana acum. Si o alta noutate pe care eu o consider ca fiind de lux!
Cele patru benzi marginite de insertii metalice pe care le vedeti in fotografia de mai sus sunt active! Ele pot sa isi schimbe diametrul astfel incat bagajele sa ramana stabile, indiferent de manevrele pe care le face soferul. Suplimentar, sunt realizate dintr-un material extrem de aderent.
De departe, insa, cel mai tare aspect al acestui spatiu de depozitare este reprezentat de ruloul portbagajului.
E electric si se poate ascunde la o simpla apasare de buton in spatele banchetei spate, asa cum puteti observa in seria de poze de mai sus. Nu numai ca de acum nu va mai trebui sa iti faci griji cu privire la unde vei lasa acoperisul portbagajului, dar il vei putea actiona elegant si fara nicio grija!
Utilitatea acestui spatiu nu se opreste, insa, aici. Mai avem cateva carlige pe care le poti utiliza pentru a pune sacosele cu cumparaturi in siguranta, poti cobori puntea spate pentru a incarca mai usor produse voluminoase si ai la dispozitie coborarea banchetei spate direct din portbagaj.
Luand in considerare toate cele exprimate mai sus, este evident ca acest X5 le are pe toate. Pentru un SAV care nu se va feri nici de macadam sau noroaie de care mai dam cateodata prin Romania, nici de circuit... Chiar le are pe toate! Tehnologie de ultima ora, servicii de asistenta, caracteristici premium, confort, spatiu si multe compartimente gandite inteligent sunt toate parte integranta din identitatea unei masini care arata extrem de bine si-si trateaza proprietarul cu tot ce are mai bun de oferit.
Mai are rost sa va spun ca singurul lucru pe care l-as fi schimbat la interior ar fi fost pielea Merino cu continut extins Tartufo in piele Merino Coffee? Cred ca nu.
Asadar, acum e cazul sa-l punem la treaba si chiar am date concrete pe care vi le expun mai jos, dupa o aventura de peste 1.200 de km!
Daca ai rezistat pana aici, merita sa mai continui pret de cateva minute.
Sa pornim magnificul motor!
BMW X5 M50d Final Edition – pe drum, pe drum, numai pe drum!
Inainte de a-l trezi la viata, cred ca e oportun sa aflam cate ceva despre ce inseamna M50d si de ce acum e cuprins in Final Edition, echipare in editie limitata ce marcheaza disparitia sa din gama de motorizari disponibile pentru X5.
Aceasta motorizare a fost disponibila incepand cu predecesorul actualului X5, adica generatia F15. A fost introdusa pe piata in anul 2013, iar 2020 reprezinta sfarsitul productiei.
Motivele nu sunt cunoscute realmente, ele nefiind comunicate in clar de companie. Putem, totusi, analiza pe scurt cateva lucruri care ne vor arata de ce nu vom mai vedea X5, X6 si X7 cu M50d sau Seria 5 cu M550d.
In cazul subiectului nostru principal, producerea cu 60 de CP mai mult fata de varianta xDrive40d costa 16.183 de euro cu TVA inclus in plus, adica aproximativ 270 de euro per cal putere suplimentar fata de cei 340 CP pe care-i promite xDrive40d. Desi clientii BMW sunt oameni cu dare de mana, se intampla ca un astfel de calcul sa dea cateodata rezultate diferite in showroom fata de socoteala de acasa.
Mai mult, luand in calcul faptul ca acum
noile X5 si X6 in varianta 40d vin cu motorizare mild hybrid care adauga alti 11 CP disponibili temporar, putem sa realizam de ce constructorul bavarez nu mai vede utilitatea pastrarii lui M50d.
Suplimentar, nici investitiile in pastrarea acestei motorizari la nivelul de varf al limitarilor la capitolul emisii impus de Uniunea European nu-si mai au rostul. Trendul nu este spre un diesel mai curat. Acest aspect este clar pentru toata lumea.
Toate aceste aspecte, insa, nu inseamna ca aparitia motorului diesel de 3 litri in 6 cilindri capabil de 400 de CP nu merita sarbatorita si imortalizata in complicatul calendar al industriei auto. Asa cum Audi a avut un V12 diesel de 6 litri, BMW a ales sa faca ceva la fel fantastic: sa combine eficienta unui motor pe motorina cu puterea oferita de turbine.
Iar M50d are fix patru acum! Inainte de actuala generatie avea doar 3, insa timpul si progresul tehnologic l-a facut sa devina din triturbo in quad-turbo!
Daca in 2013 M50d producea „numai” 381 de CP, acum, in 2020, acesta are cu 19 CP mai multi si dispune de un cuplu de 760 Nm disponibili de la 2.000 rpm!
Tineti cont de faptul ca primul model BMW alimentat cu motorina din istorie a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. BMW 524td avea un propulsor de 2,4 litri cu 6 cilindri in linie capabil de 115 CP.
Motorizarea M50d a BMW reprezinta la ora actuala (si pentru scurtul timp care i-a mai ramas) cel mai puternic motor diesel cu 6 cilindri din lume. Este o declaratie-eveniment pe care producatorul o tot face de mai bine de 6 ani incoace si acum, din pacate, a venit momentul renuntarii la acest produs fantastic.
Daca vreti sa aflati cu exactitate ce fac si cum se impaca cele patru turbine, atunci va invit sa dati
click AICI, unde veti gasi o animatie excelenta care lamureste toate aspectele importante, inclusiv cele legate de respectarea standardelor de emisie.
Eu am ales, asa cum v-am spus si la inceputul acestei aventuri, lungul drum spre casa pe E85 pentru a verifica ca la carte ce ofera X5 M50d Final Edition. N-avem autostrada, asadar m-am „distrat”!
Am parcurs prima data
o serie de drumuri prin Capitala, unde am mentinut activ doar modul EcoPro. Acest SAV (Sport Activity Vehicle) se impaca foarte bine cu traficul din Bucuresti. Cutia lucreaza in armonie cu motorul si nu simti c-ai fi intr-o masina de dimensiuni generoase. Directia prietenoasa, suprafetele vitrate mari si sistemele de asistenta m-au ajutat sa manevrez X5-ul cu usurinta printre mrejele aglomerarii urbane. Dupa doua ore la volan si 47 de km efectuati cu o viteza medie de 21 km/h, am ajuns la un
consum de 9,8 l/100 km. Valoare, zic eu, mai mult decat decenta.
N-am vrut sa pierd timpul, asadar am incarcat masina cu ce-aveam pregatit pentru dus acasa la parinti, mi-am scris declaratia pe propria raspundere si-am taiat-o din Bucuresti.
Cu toate ca era valabila
carantina partiala, am preconizat ca voi fi avantajat de drumul liber. Mi-am sunat parintii si i-am informat ca vin spre casa, asta numai in caz ca ne oprea Politia pe drum si cereau dovezi suplimentare pe langa declaratie. Mi-am luat toate masurile necesare posibile, printre care se numara si plinul. Am plecat din Capitala cu convingerea ca nu va trebui sa opresc pentru a alimenta, desi bordul imi afisa o autonomie totala de putin peste 720 de km.
M-am facut confortabil la volan, m-am asigurat ca vad bine in oglinzi si ca am traseul pregatit, asa ca m-am dus increzator in aventura.
Interiorul pe timp de noapte al acestei masini este fantastic. Parca e desprins din pelicula Tron. Pe langa scaunele foarte confortabile, incalzite si cu functie de masaj potrivita oricarei preferinte, am avut la dispozitie si pachetul Heat Confort care incalzeste cotiera din usa si cea centrala. Mai adaug si volanul incalzit in aceasta ecuatie si, iata, obtin reteta succesului.
Stiind ca noul X5 mai are un atuu in maneca, mi-am facut o cafea acasa cu gandul ca nu vreau sa opresc pe nicaieri pe drum, am pus-o intr-un pahar si am luat-o cu mine. Cu cupholderele incalzite si racite poti sa iti tii bautura preferata la o temperatura optima. Sunt lucruri mici, insa, in anumite momente, ele vor fi acel lucru care iti vor spune: „da, ai facut alegerea potrivita”.
Cum am trecut de Urziceni, cum am dat de ceata! Si nu orice fel de ceata, ci una atat de densa incat de-abia vedeam ceva la 15 metri in fata mea.
Din fericire, farurile Laserlight isi fac treaba onorabil. Mi-au asigurat o vizibilitate neasteptat de buna, chiar sii in aceste conditii.
Am stat linistit la volan si am putut vedea fara probleme traseul. Cu toate astea, am pastrat o viteza redusa pentru a preintampina eventuale situatii surpriza.
In tot acest timp am pastrat masina in modul Eco Pro. Voiam sa vad care va fi rezultatul pana la destinatie si daca acest motor puternic stie sa fie cu adevarat zgarcit.
Semnele au inceput sa apara foarte repede. Pe masura ce avansam catre casa, autonomia crestea.
La un moment dat, chiar nu-mi venea sa cred ce imi afisa computerul de bord: ajunsesem la o distanta totala posibila de parcurs de peste 1140 de km, cand eu deja realizasem peste 150 de km din traseul total si lasasem Buzaul in urma. Am continuat drumul indignat cu privire la consum, dar n-am vrut sa-mi stric surpriza.
Pana s-ajung in Suceava, am remarcat doua lucruri importante: unu, aceasta masina se poate conduce aproape singura gratie sistemelor de asistenta avansate, dar n-o poti lasa sa-si faca de cap pentru ca va dori sa iti confirme prezenta la volan din 5 in 5 secunde daca iti iei mana de pe el si, doi, este foarte, foarte bine antifonata. Pasagerul meu din dreapta, cel putin, a dormit si-a si sforait! Din punctul meu de vedere este o caracteristica fantastica pentru calatorii lungi cu familia! Daca iti place sa conduci asa cum imi place si mie, atunci acest X5 iti va veni manusa.
Dupa multa ceata, mult masaj si multa cafea tinuta in viata cu forta, am reusit s-ajung in Bucovina. Dupa ce-am intrat in Municipiul Suceava, am tras pe dreapta si m-am uitat la consum:
5,2 l/100 km pentru o distanta de 446,2 km parcursa cu o viteza medie de 63,1 km/h. Extraordinar! Un motor care impacheteaza 400 CP a reusit sa ma duca in localitatea in care am crescut cu un consum fabulos de mic!
Eram atat de fascinat de rezultat, incat nici n-am observat ca eu consumasem foarte putin peste un sfert din rezervor pentru a ajunge acasa! Daca o tineam tot asa, puteam sa mai merg
inca 900 de km si-mi mai ramaneau 30 km rezerva pentru a gasi o statie de alimentare! Fantastic! Si, ganditi-va ca am facut tot acest drum in conditii de ceata urmata de temperaturi de -7/-8 grade Celsius, cu aer conditionat pornit, scaune incalzite activate, masaj si altele. Desi masina indura conditii destul de neplacute, nu si-a pierdut din eficienta.
E drept, traseul a fost destul de liber. Am intalnit multe camioane, dar marea lor majoritate se deplasau spre Bucuresti sau, mai bine zis, spre sudul tarii. Pana la intrarea in judetul de bastina cred ca m-au intrecut doar doua tiruri si cateva dube.
Trebuie sa va mai spun ca de-a lungul drumului m-am folosit foarte mult de controlul prin gesturi pentru ca am inchis ecranul central, astfel incat sa vad mai bine drumul. Astfel de optiuni isi arata utilitatea in momentele in care te astepti cel mai putin si va recunosc ca mi-a placut doar sa dau din maini si sa schimb piesa sau postul de radio, sa modific volumul sau sa-l opresc de tot.
As fi putut folosi asistentul care raspunde la „Hey, BMW!” sau o alta comanda personalizabila de catre proprietar, insa n-am vrut sa imi deranjez pasagerul si, culmea, nu era disponibil pentru ca alesesem meniul in limba romana sa vad daca-i tradus integral cum trebuie. Pe verificate, este aproape tot transpus fara greseli in limba noastra.
Bun! Pana aici totu-i fain si frumos. Acum urmeaza o noua resetare. De data aceasta activez modul Confort, adica fix modul in care masina intra la fiecare pornire noua. Am zis ca e cazul s-o las sa-si faca singura toate socotelile si sa n-o mai fortez sa fie zgarcita.
Neincercate, in acest punct al experientei cu
X5 M50d Final Edition, au ramas Sport si Adaptive.
Trec zilele, mai fac o serie de drumuri, insa am de plecat undeva cu ai mei dis-de-dimineata, asadar ma hotarasc c-ar fi cazul sa incerc ceva complet nou: pregatirea masinii pentru deplasare, adica incalzirea auxiliara.
Stiam ca duminica dimineata trebuie sa-i dau bice, asadar sambata seara iau cheia masinii in mana si incep butonarea. Dau de setarile pentru climatizare si zic ca aici e locul potrivit pentru ceea ce vreau sa fac. Aleg ziua, ora la care vreau sa plec si apas „OK”.
Aud ca masina a receptionat comanda pentru ca a emis cateva sunete discrete de sub capota si o las in pace.
A doua zi dimineata am stat cu ochii pe ea sa vad ce se intampla. Cu fix 15 minute inainte de ora plecarii a inceput sa bage aer in habitaclu. La fix 9:07 parbrizul si geamurile din fata erau curate. Am vrut sa vad ce se intampla daca nu sunt in masina la ora comunicata, asadar am mai asteptat. La 9:12 s-a oprit. A mai continuat 5 minute peste timpul limita pe care i l-am dat si a inchis incalzirea auxiliara, in timp ce accesul a ramas complet restrictionat. Confirmarea opririi a fost disponibila si pe display-ul cheii care acum afisa doar un ventilator static. Desteapta-i!
Am patruns in interiorul incalzit si-am plecat.
Acest X5 exclusivist se impaca foarte bine cu drumurile de tara, mai ales ca are si suspensie pneumatica. Te mentine confortabil, chiar si pe astfel de trasee mai putin iubite de un SAV.
Ca idee, am observat ca prin intermediul cheii poti control sistemul de suspensie. Nu stiu cum ar fi aceasta optiune de ajutor, dar o ai la indemana.
Eu recunosc: as fi preferat sa am posibilitatea de R/C control, asa cum e el disponibil pentru Seria 7.
Am facut undeva
la 280 de km pe drumurile dimprejurul Sucevei fara a schimba modul Confort cu viteza medie de 34,5 km/h si cu un
consum de 9,1 l/100 km. Avand in vedere c-am mers si la tara si-am stat si-n trafic... Eu sunt incantat de valoarea obtinuta. S-a descurcat fara niciun fel de probleme pe oriunde am fost si chiar am dezactivat DSC la un moment dat sa vad cum se mentine pe zapada. Nimic de comentat!
Intoarcerea spre Capitala am planuit s-o fac exclusiv in modul Adaptive, asadar am resetat calculatorul si am fost gata de reintalnirea cu E85. De data asta, pe timp de zi.
Acest mod e un fel de Confort+ sau, mai bine zis, un mod Confort in care masina este tot timpul tinuta in tensiune. Isi calculeaza resursele sa fie eficienta, dar la apasarea mai vioaie a acceleratiei raspunde imediat.
Dupa ce am parcurs fara prea multe probleme cei
426 de km inapoi spre Bucuresti cu o viteza medie de 69,6 km/h, am consultat datele despre consum. La intrarea in Capitala aveam
5,9 l/100 km, valoare ce inseamna o crestere de doar 0,7 l/100 km fata de cand m-am dus inspre Suceava in Eco Pro. Din punctul meu de vedere, acesta este un rezultat mai mult decat decent. Chiar am fost incantat!
Si cum nu puteam sa las acest X5 M50d sa-mi scape din maini fara o accelerare serioasa, am plecat cu el intr-o scurta aventura pe A3 inspre Snagov. Aici am activat modul Sport si-am lasat motorul sa faca ce stie el mai bine. Am inteles din primul kilometru parcurs ca masina asta a fost gandita pentru Autobahn, motiv pentru care ramane la fel de confortabila si predictibila la valori de peste 130 km/h ca atunci cand am mers cu extraordinara atentie pe DN2. Nici nu m-am uitat la consum pentru ca nu pentru asta m-am dus pe autostrada.
Concluzia e destul de clara acum, insa va pot spune ca inteleg de ce trendul din prezent este sa alegi SAV, SUV sau crossover. Pur si simplu, ai parte de o cu totul alta experienta de condus. Iar X5 M50d Final Editon transforma tot acest cumul de factori in momente pe care cu greu le vei uita.
Cert e un lucru acum: mi-ar fi placut sa stam mai mult timp impreuna.
Sa vedem si cat trebuie sa scoatem din buzunar pentru a-l obtine.
BMW X5 M50d Final Edition – costul si concluzia
Pretul lui X5 M50d pleaca de la 93.117 euro cu TVA inclus in varianta cu echipamente standard. Modelul testat, insa, este unul special si produs in editie limitata care include pachetul Final Edition. Acesta presupune un cost suplimentar de 13.381 euro cu TVA inclus in care regasim urmatoarele dotari:
-
Integral Active Steering;
-
Sistem de acces Confort;
-
Cheie cu display;
-
Geamuri fata pentru izolatie fonica;
-
Geamuri fumurii spate;
-
Scaune Confort reglabile electric;
-
Ornamente CraftedClarity;
-
Scaune incalzite fata si spate;
-
Heat confort fata;
-
Ornamente negru piano;
-
Asistent faza lunga;
-
Driving Assistant Professional;
-
Faruri Laserlight;
-
Asistent parcare plus;
-
Head-Up Display;
-
Sistem audio Harman Kardon;
-
Incarcare wireless telefon;
-
Control prin gesturi.
Desi are un cost destul de mare, editia speciala a acestui SAV cu 400 CP sub capota si produsa in
doar 220 de exemplare pentru intreaga lume impacheteaza o serie de functii utile si cateva elemente de design diferite ce ii confera prestanta cuvenita.
Mai mult, pe langa acest pachet, X5 M50d pe care l-am purtat pe cel mai anevoios drum lung al tarii a mai venit si cu: suspensie pneumatica pe ambele punti, telecomanda universala (poti programa deschiderea garajului direct din masina), bord imbracat in piele, aer conditionat parfumat discret (Ambient Air), protectie activa (centurile se pretensioneaza in caz de impact iminent), Drive Recorder, Shadow Line extins, pachet First Class Upgrade, Business Class, Advanced Heating, service inclusive timp de 5 ani si repair inclusive pentru 200.000 de km.
Asadar, costul final pentru X5 M50d Final Edition este de 127.162 euro cu TVA inclus. In banii astia intra o sumedenie de functii utile, tehnologii de ultima ora, elemente de design atragatoare, caracteristici care sustin activ ideea de confort premium, exclusivitatea de a avea un SAV bavarez care nu va mai fi produs vreodata si prestigiul pe care-l presupune conducerea unui astfel de model in fiecare zi. La urma urmei, nu ti-e dat zilnic sa vezi astfel de masini pe drumurile tarii.
Recunosc, pretul m-a descumpanit oarecum. Dar eu am luat in calcul factori care nu prea au sens in aceasta ecuatie. Automobilul acesta costa el cat costa, dar se adreseaza unui client care isi doreste pentru sine ceva ce altii nu pot avea.
Exclusivitatea n-are cum sa fie ieftina, mai ales cand vorbim de un SAV puternic cu atat de multe caracteristici high-end. La urma urmei, cine-ti mai ofera aceasta dualitate incredibila: eficienta si, odata cu apasarea acceleratiei sau cu schimbarea modului de condus, o putere neasteptata? Ai 400 de CP care iti vor raspunde de fiecare data la comenzi fara sa faca vreun moft, iar tu vei fi inconjurat de ce are mai bun BMW de oferit in acest moment pentru clientii sai. La acestea mai adaugam tractiunea integrala capabila sa te duca in locuri greu accesibile, versatilitatea oferita de spatiul din interior si capacitatea de a transporta cate bagaje vrei, in timp ce apropiatii tai vor fi incantati de multiplele variante de entartainment disponibile. Iti poti duce copiii la scoala in siguranta cu el, dar vei putea sa te eliberezi si pe circuit (da, chiar da!) impreuna cu acest X5.
Costul acestui SAV, din punctul meu de vedere, este meritat. Daca ai banii si vrei o astfel de masina exclusivista, atunci nu-ti va parea rau ca-i vei cheltui pe acest reprezentant bavarez pe patru roti. Nu dezamageste.
Si, asa cum v-am spus inca din titlul acestui ramas bun lungit cat se poate de mult,
BMW X5 M50d Final Edition chiar a pus punctul pe "i". Mai exact, il pune pe "i"-ul din i3, iX, iX3, i4 si toate celelalte noi zvacniri de imaginatie si perseverenta care vor urma. Disparitia sa marcheaza un nou inceput pentru BMW si anunta pentru noi toti ca drumul inainte nu-l mai reprezinta astfel de sisteme de propulsii.
Pana cand viitorul electric va fi fezabil pentru absolut toata lumea, sa ne bucuram de ce avem acum. Pentru ca e al naibii de impresionant sa ai o masina de o asemenea constitutie care sa ofere atat de multa emotie si, intr-un incredibil contrast, eficienta.
BMW X5 M50d si-a castigat respectul, nu l-a impus.
Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!
Sper ca ti-am fost de ajutor!
Pe curand!