ANPC sustine crearea rafturilor romanesti in marile magazine. Cum sunt inselati consumatorii asupra originii produselor
rafturi romanestianpcproduse autohtone
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) propune introducerea „Rafturilor romanesti” in marile magazine, dedicate exclusiv produselor de origine romaneasca verificata. Masura ar veni in sprijinul consumatorilor care cauta produse autohtone si ar contribui la prevenirea fraudei legate de indicarea eronata a provenientei marfurilor.
Frauda de origine, o problema persistenta
„Intelegem pe deplin asteptarile consumatorilor romani, care aleg cu incredere produsul autohton, nu doar din patriotism economic, ci si din convingerea ca aleg calitate, prospetime si sustenabilitate. Din pacate, frauda de origine ramane un fenomen prezent in intreaga Europa, iar Romania nu este ocolita”, a mentionat Paul Anghel, directorul general al ANPC, dupa participarea sa la conferinta „Investitii in agricultura – strategie pentru viitor”, pe pagina sa de Facebook, informeaza
Agerpres.
Potrivit acestuia, problema este cu atat mai acuta in cazul produselor alimentare, mai ales la carnea de porc, unde oferta interna ramane limitata, iar consumatorii intampina dificultati in a identifica rapid produsele romanesti pe rafturile magazinelor.
Controale si masuri pentru informarea corecta a consumatorilor
ANPC actioneaza pe mai multe planuri pentru a combate frauda de origine. Institutia efectueaza controale tematice pentru verificarea trasabilitatii produselor, a corectitudinii etichetarii si a respectarii legislatiei europene privind informarea consumatorilor. In paralel, sunt sprijinite masuri menite sa orienteze si sa informeze mai bine cumparatorii.
„Nu de putine ori am gasit, spre exemplu, carcasa de porc sau parti anatomice etichetate ca fiind din Romania sau avand steagul Romaniei pe eticheta de raftul din vitrina asistata ea fiind de fapt din Spania sau din alta tara, consumatorul fiind de catre supermarket practic inselat asupra originii”, a explicat Anghel.
Rafturi speciale, cu etichetare clara si QR pentru trasabilitate
Una dintre solutiile promovate de ANPC este amenajarea unor rafturi distincte, bine semnalizate, dedicate produselor romanesti verificate. Acestea ar include etichete specifice, eventual coduri QR pentru trasabilitate si alte elemente vizuale care sa faca mai usoara identificarea produselor autohtone.
„Aceste rafturi nu doar ca faciliteaza alegerea constienta a consumatorului, dar creeaza si un mecanism de descurajare a fraudei de origine – fiindca un produs care nu isi poate dovedi provenienta nu poate fi expus acolo”, a precizat directorul ANPC.
Conceptul nu este unul nou, astfel de initiative exista deja in alte state europene. In Polonia exista marca „Produkt Polski”, in Italia reteaua „Campagna Amica”, iar in Franta zonele „Coin des producteurs locaux”, toate dedicate produselor locale si producatorilor nationali.
Sursa foto: freepik.com