ANALIZA: Delegarea internationala a liderilor, benefica pentru companii
analizadelegaremanageriseficompaniicomert
Pe masura ce tot mai multe companii cresc o generatie noua de lideri internationali competenti, altele mizeaza pe managerii locali.
Angajarea si dezvoltarea unui manager local pe pietele cheie are sens, dar dupa cum precizeaza profesorul Pankaj Ghemawat de la IESE Business School, in McKinsey Quarterly, companiile care se bazeaza doar pe liderii locali si nu mai dau nicio sansa celor din afara au o perspectiva limitata.
"Renuntarea la expatriere implica renuntarea la constructia unei diversitati de lideri globali", a mai spus Ghemawat.
"Liderii globali au nevoie de experienta, trebuie sa lucreze timp indelungat in tari straine, pentru a invata lucruri noi si a-si largi orizontul". Ghemawat incurajeaza companiile sa ii trimita pe manageri prin rotatie peste hotare cu diverse misiuni - nu (numai) in scopuri de calatorie.
"Nu va hazardati, crezand ca expatrierea reprezinta doar un mod de a trimite oamenii din sediile centrale in tarile emergente. Aceleasi cerinte care se aplica in cazul companiilor care vor sa iasa de pe piata domestica sunt valabile si in cazul liderilor globali, recrutati in pietele emergente", a mai precizat profesorul universitar Ghemawat.
Potrivit unui studiu recent realizat in randul directorilor executivi, 76% dintre ei considera ca firmele pentru care lucreaza trebuie sa isi dezvolte capacitatea de management global, in timp ce doar 7% cred ca au realizat acest lucru, intr-un mod cat se poate de eficient.
De asemenea, 30% din companiile americane au recunoscut faptul ca au esuat in incercarea lor de exploatare a oportunitatilor internationale, deoarece nu au avut destui angajati competenti, detasati in plan extern.
Cele mai multe idei care circula in mediul academic de afaceri, referitoare la leadershipul global, reflecta eforturile expertilor de a adapta profilul activitatii lor la trendurile globale.
Cu siguranta ca ascensiunea rapida a pietelor emergente, combinata cu perspectivele de crestere pe termen lung in cadrul celor mai dezvoltate economii, accelereaza procesul de globalizare a companiilor.
Dar statisticile privind pietele globale indica faptul ca doar 10 - 25% din comert, capital, informatie si capital uman depasesc granitele nationale. Aceasta prezenta internationala este constransa de distanta geografica, precum si de diferentele de cultura, politica, gandire etc intre tarile in cauza.
Schimburile comerciale intre Chile si SUA se situeaza la doar 6%; daca statul chilian s-ar fi aflat mai aproape de America, asa cum se situeaza Canada, situatia ar fi aratat altfel. Mai mult, schimburile comerciale sunt cu 30% mai reduse intre tarile care nu impartasesc aceeasi limba.