Fenomen inexplicabil pentru firme: angajatii refuza pe banda rulanta oferte de angajare, desi vorbim despre roluri middle & top. Unii dispar efectiv, desi accepta initial oferta
recrutareangajaricandidatilocuri de munca
Pe langa toate provocarile financiare si fiscale din prezent, companiile romanesti mai au de infruntat si dificultati pe partea de recrutare.
Se pare ca sunt mari probleme in recrutarile de angajati pentru pozitii cheie in organizatii, pentru roluri middle & top.
In Romania, 40% dintre
candidatii care sunt selectati de catre recrutori pentru a ocupa posturi cheie in companii ajung sa refuze prima oferta de angajare, arata un studiu al companiei de HR Arthur Hunt, efectuat la inceputul acestui an. In comparatie, in pietele mai mature – precum Franta - acest procent urca, in medie, chiar si la 55%.
"Fenomenul este surprinzator la acest nivel de senioritate"
Fenomenul este surprinzator la acest nivel de senioritate, apreciaza specialistii Arthur Hunt Romania. Printre motivele invocate de cei care refuza ofertele sau nu le onoreaza sunt: ingrijorarile sanitare pentru familie, mai ales pentru posturile care implica si calatorii; contraoferta actualilor angajatori; „capitalul de incredere” de care se bucura sau nu viitorul angajator; dificultatea acomodarii sau construirii de noi relatii la noul loc de munca, in contextul lucrului de acasa sau in sistem hibrid.
“Candidatii care accepta oferta, dar refuza sa semneze un contract de munca sau dispar pur si simplu, obtin de obicei un avantaj financiar pe termen scurt. Insa, pe termen lung, ies din atentia consultantilor privind dezvoltarea carierei si isi limiteaza accesul la oportunitati", declara Sorin Roibu, Managing Partner Arthur Hunt Romania.
Chiar daca se anunta relaxarea restrictiilor sanitare, candidatii cauta si in 2022 un angajator care sa le ofere program flexibil si sa aiba posibilitatea de a lucra de acasa. 6 din 10 dintre acestia refuza sa mearga mai departe in procesul de recrutare, daca pozitia pentru care au aplicat presupune prezenta fizica la serviciu.
Specialistii Arthur Hunt le recomanda candidatilor sa reevalueze atent planul de cariera, analizand in ce masura se potriveste cu ce isi doresc pe termen mediu si lung. De asemenea, trebuie sa evalueze realist, din primele faze ale procesului de recrutare, impactul schimbarii angajatorului asupra tuturor aspectelor vietii lor, personale si profesionale. De asemenea, sa evalueze si viitorul angajator si sa isi structureze conditiile "nenegociabile" inca din fazele timpurii ale procesului de recrutare.
Din fericire, managerii au cateva solutii la indemana, pentru a combate fenomenul. Iata ce pot face acestia:
-
Consolidarea componentei de employer branding.
-
Organizarea fluida a proceselor de intervievare, de feedback si de luare a deciziilor - pentru a creste calitatea experientei candidatilor in procesele de recrutare.
-
Sa aiba interactiuni memorabile si eficiente cu candidatii, dar si sa marketeze echilibrat postul in raport cu organizatia.
-
Nu in ultimul rand, companiile trebuie sa isi ajusteze programele de on-boarding in conditiile de lucru hibrid, pentru a asigura conectarea umana a noilor angajati cu echipele existente si organizatia in sine.
-
Asistarea candidatilor in procesul luarii deciziei de angajare, prin largirea contextului asupra carierei candidatilor si contextul familial, pe termen scurt, mediu si lung.