Marea industrie a asigurarilor: cum va evolua in urmatorii ani, care sunt principalele tendinte si la ce trebuie sa se astepte clientii
asigurari
Asiguratorii au trecut cu bine de provocarile ridicate de pandemia COVID-19, inclusiv de intreruperile activitatii si transformarea digitala accelerata, si trebuie sa profite de acest impuls pentru a face fata incertitudinii macroeconomice, noilor forme de concurenta, cerintelor crescute privind riscul climatic sau schimbarilor in asteptarile consumatorilor si raportarile noi financiare si de contabilitate.
Toate aceste provocari vin intr-un moment in care decalajul global de protectie (diferenta dintre pierderile reale si cele asigurate), care a ajuns la 1,4 miliarde de dolari in 2020, va creste intr-un ritm accelerat, arata raportul ”Insurance 2025 and Beyond”, realizat de PwC la nivel global.
Avand in vedere nevoia din ce in ce mai mare de a gasi solutii pe termen lung pentru a aborda disparitatile sociale si economice si rezilienta afacerilor, asiguratorii trebuie sa depaseasca misiunea lor traditionala.
Constatarile PwC evidentiaza cinci tendinte care vor influenta industria pana in 2025 si cinci imperative pe care asiguratorii trebuie sa le ia in considerare atunci cand isi regandesc strategiile.
Un decalaj de incredere tot mai mare. Intr-o lume in care increderea in companii si in guverne este in scadere, increderea in institutiile financiare este aproape de un minim istoric. Potrivit Barometrului de incredere Edelman din 2022, doar 54% dintre respondenti au incredere in institutiile din industria serviciilor financiare, cu 10 puncte procentuale mai putin fata de media pentru alte industrii din raport. Aceasta erodare a increderii, combinata cu lipsa de acces si o educatie financiara precara, a facut ca oamenii sa fie mai putin dispusi sa cumpere asigurari si a dus la lacune mai mari in materie de protectie si la pierderi economice mai accentuate. Incepand cu anul 2000, la nivel mondial decalajul de protectie s-a marit drastic in toate sectoarele, ajungand la 1,4 miliarde de dolari in 2020.
Analiza PwC arata ca acest decalaj ar putea ajunge la 1,86 miliarde dolari pana in 2025, iar Asia-Pacific ar reprezenta aproape jumatate din totalul riscurilor neasigurate. In Europa, acest decalaj ar putea ajunge la 334 milioane de dolari pana in 2025.
Pentru a intari increderea in asigurari, unii furnizori se concentreaza pe atenuarea nedreptatii sociale prin crearea unui mediu social si de afaceri mai favorabil incluziunii. Acestia incearca sa educe clientii, prin crearea de produse accesibile, cum ar fi micro asigurarile, si distribuirea mai eficienta a acestora. De asemenea, unele dintre ele creeaza parteneriate public-private cu administratiile locale, autoritatile de reglementare si cu persoanele responsabila cu elaborarea politicilor.
Evolutia rapida a nevoilor si preferintelor clientilor. In prezent, clientii nu cauta doar protectie financiara, ei doresc solutii personalizate in contextul vietii lor de zi cu zi, fie ca este vorba de cumpararea unei masini, de planificarea pensionarii sau de initierea unei afaceri. Clientii se asteapta ca asiguratorii sa mearga dincolo de obligatiile lor de transfer al riscurilor si sa ofere solutii care sa acopere predictia, prevenirea si interventia in caz de risc, si sa sustina aceste servicii prin canale digitale si prin informatii detaliate.
Pentru a ramane competitivi, asiguratorii trebuie sa regandeasca modul in care isi deservesc clientii, ofera consultanta si valorifica noile parteneriate inovatoare pentru a crea modele de afaceri durabile care sa stimuleze cresterea si sa imbunatateasca experienta clientilor.
O piata din ce in ce mai digitala si o lume bazata pe Inteligenta Artificiala (IA)
Automatizarea si IA schimba deja modul in care asiguratorii interactioneaza cu consumatorii de-a lungul intregului lant valoric - de la proiectarea produselor pana la subscriere, tarifare si despagubiri. Progresele recente in digitalizarea interactiunilor cu clientii au inclus utilizarea tot mai frecventa a asa-numitilor consilieri ”bionici”, care folosesc tehnologia pentru a personaliza produsele financiare in functie de nevoile clientilor sai. Datele si analiza datelor vor continua sa deblocheze noi capacitati, precum si stabilirea preturilor si procesarea cererilor de despagubire in timp real.
Riscul climatic si accentul pus pe sustenabilitate
Amenintarea tot mai mare a schimbarilor climatice reprezinta riscuri fizice si de tranzitie sistemice, cu implicatii directe pentru industria asigurarilor. Pentru a se proteja si pentru a preveni aceste riscuri, asiguratorii vor trebui sa-si reconstruiasca modelele de risc si ipotezele de stabilire a preturilor, sa creeze noi produse si servicii legate de clima si sa colaboreze cu alte organizatii pentru a le ajuta sa atenueze riscurile climatice. Un sondaj realizat de o mare companie de asigurari arata ca 44% dintre firmele de asigurari au o politica climatica pentru investitii, fata de 30% care au o politica climatica pentru activitatea de subscriere. Cifrele sunt mai mici in ceea ce priveste politicile de net-zero pentru activitatile de subscriere, cu doar 3% dintre respondenti care au o politica de net-zero.
Convergenta, colaborare si concurenta. O economie digitala, bogata in date, permite organizatiilor sa partajeze si sa colaboreze in interiorul si dincolo de granitele industriei in moduri noi si sa creeze noi valori, noi propuneri de valoare pentru nevoile companiilor mici si mijlocii. Multe investitii converg in jurul platformelor digitale, cum ar fi ecosistemele si pietele pentru clienti. Fie ca este vorba despre mobilitate, bunastare financiara, sanatate sau de intreprinderiile mici si mijlocii, multe investitii merg catre platformele digitale de tipul ecosistemelor sau marketplace.
Pe masura ce asteptarile stakeholder-ilor evolueaza si industria se transforma, asiguratorii vor trebui sa isi aleaga propriul drum pentru a raspunde nevoilor in schimbare ale clientilor si pentru a dezvolta o organizatie agila, avand la baza cinci imperative: tehnologia, clientul, obiectivele ESG, talentele si executia.
Explicatiile ne-au fost oferite de Ana Maria Butucaru, Partener servicii financiare PwC Romania.
Foto: freepik