Codul Fiscal a fost modificat: noi masuri de sprijin pentru firmele romanesti
codul fiscal actualizatimpozit pe profittvaamnistie fiscala
In sedinta de luni a Guvernului, au fost adoptate doua proiecte legislative de modificare a Codului Fiscal. Apar noutati legate de: regimul fiscal al dividendelor, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, impozitul pe veniturile nerezidentilor, TVA, impozite si taxe locale. De asemenea, au fost adoptate si noi masuri de sprijin pentru mediul privat. Dintre acestea, amintim: permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni si extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020.
Concret, in sedinta Guvernului au fost adoptate:
Codul Fiscal a fost actualizat, pentru a transpune legislatia europeana in domeniu
Guvernul a adoptat luni propunerea de modificare si completare a Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, la capitolele impozitul pe profit, impozitul pe venit pentru rezidenti si nerezidenti, contributii sociale obligatorii, precum si o serie de clarificari necesare in domeniul taxei pe valoarea adaugata referitoare la comertul electronic.
Masurile privind impozitul pe profit:
1. Regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice romane din statele membre ale UE prin transpunerea Directivei 2011/96/UE privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre;
2. Modificarea regimului fiscal aplicabil ajustarilor pentru deprecierea creantelor, in sensul majorarii limitei de deducere de la 30% la 50%, de la 1 ianuarie 2022; 3. Reformularea prevederilor actuale ale art. 403 din Codul Fiscal in ceea ce priveste transpunerea unor prevederi referitoare la ”impozitarea la iesire” din Directiva 2016/1164/UE;
4. Modificarea prevederilor referitoare la impozitarea dividendelor distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului respectiv in care s-a aprobat distribuirea acestora.
Domeniul impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii:
1. Includerea in veniturile din activitati agricole stabilite pe baza normelor de venit a unor soiuri de plante necesare pentru furajarea animalelor;
2. Reglementarea posibilitatii angajatorului rezident fiscal roman sau a angajatorului care nu este rezident fiscal roman si care intra sub incidenta legislatiei europene in domeniul securitatii sociale de a opta pentru calculul, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale obligatorii in cazul persoanelor fizice care obtin venituri de natura salariala reprezentand avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani;
3. Este clarificata situatia contribuabililor care intr-un an fiscal au realizat venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, in sensul in care se propune ca obligatia de a determina venitul net anual in sistem real si de a completa Registrul de evidenta fiscala sa fie instituita pentru anul fiscal urmator;
4. Referitoare la impozitarea dividendelor distribuite persoanelor fizice, care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora;
5. Clarificarea modalitatii de determinare a impozitului datorat in cazul veniturilor din jocuri de noroc, precum cazinouri, cluburi de poker, slot-machine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei;
6. Reglementarea la nivelul legislatiei primare a posibilitatii depunerii de catre contribuabil a formularului 230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat" la entitatile non-profit/unitatile de cult si clarificarea modului de utilizare a acestor sume de catre beneficiar. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligatia de a-i transmite prin mijloace electronice organului fiscal competent un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili in conformitate cu procedura stabilita prin ordin al presedintelui ANAF.
Impozitul pe veniturile nerezidentilor:
-
Reglementari privind dividendele distribuite trimestrial si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea;
-
Scutirea de impozit a dividendelor platite unui rezident dintr-un stat UE de catre persoana juridica rezidenta in Romania care nu este supusa impozitului pe profit, ci substitutului sau;
-
Scutirea de impozit a dividendelor platite unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Spatiului Economic European, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, pentru a se asigura acelasi tratament fiscal aplicabil dividendelor platite intre persoane juridice romane;
-
Certificatele de rezidenta fiscala se pot depune prin Spatiul Privat Virtual si se accepta in copie conforma cu originalul;
-
Declaratia 207 se depune si cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
Domeniul TVA:
1. Efectuarea anumitor corelari de ordin tehnic in contextul aplicarii noilor reguli privind TVA in domeniul comertului electronic;
2. Reglementarea posibilitatii ca anumite persoane impozabile sa nu mai fie excluse de la aplicarea regimului special al ghiseului unic pentru TVA, in contextul scrisorii de punere in intarziere in Cauza 2020/4142;
3. Transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 in ceea ce priveste scutirile temporare aplicate importurilor si anumitor livrari de bunuri sau prestari de servicii, ca raspuns la pandemia de COVID-19.
Domeniul impozitelor si taxelor locale:
1. Clarificari privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri/teren pentru cladirile folosite ca domiciliu si terenurile aferente acestora, aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor participante la actiuni militare, misiuni si operatiuni pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestora, familiei acestora si urmasilor celui decedat;
2. Clarificarea categoriilor de persoane persecutate politic de regimul comunist care beneficiaza de scutiri de la plata impozitului pe cladiri/teren/mijloace de transport;
3. Simplificarea modului de calcul al impozitului pe cladiri in cazul cladirilor cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice;
4. Cresterea autonomiei locale, in sensul ca autoritatile publice locale hotarasc acordarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru participantii la Revolutia din Decembrie 1989;
5. Clarificari privind depunerea in format electronic la organul fiscal a actelor de instrainare-dobandire a unui mijloc de transport, intocmite in forma electronica si semnate cu semnatura electronica calificata;
6. Clarificarea modului de calcul al impozitului pe spectacole, in sensul precizarii ca in baza de impozitare nu se cuprinde TVA-ul.
Noi masuri de sprijin pentru mediul privat
Dupa cum am amintit mai sus, a fost adoptata si Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale. Iata noutatile legislative:
-
Permanentizarea procedurii rambursarii de TVA, solicitata prin deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in sensul in care rambursarea se efectueaza cu control ulterior. Anterior, masura a fost aplicata ocazional si a dus la o scadere semnificativa a stocului de rambursari de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numarul solicitarilor de rambursari de TVA nesolutionate era de aproximativ 30.000, in timp ce la 31 iulie 2021 se mai aflau in diferite stadii de solutionare doar 4.700 de cereri;
-
Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflati temporar in dificultate financiara pot avea la dispozitie lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii. Totodata, creste gradul de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare. In prezent, 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. Incasarile la bugetul de stat sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza;
-
Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna-credinta achita o obligatie bugetara la un alt organ fiscal decat cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective catre organul fiscal competent, cu pastrarea datei platii initiale, astfel incat contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autoritati, cum ar fi plata la jumatate din minimul legal al amenzii;
-
Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale cu modificari ulterioare pentru inspectiile fiscale si verificarile situatiilor fiscale personale efectuate in perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, in scopul evitarii unor posibile discriminari intre contribuabili. De asemenea, aministia fiscala va fi aplicata si pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare;
-
S-a creat posibilitatea corectarii declaratiilor fiscale, ori de cate ori sunt dispuse masuri printr-o hotarare judecatoreasca definitiva care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
Principalele masuri privind digitalizarea administratiei publice sunt:
-
Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen;
-
Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana, cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. De asemenea, se limiteaza contactul fizic intre contribuabili si administratia fiscala;
-
Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil catre organul fiscal, intr-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai usor o analiza si un control fiscal. In plus, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil.
Citeste si: Noutati legislative in domeniul constructiilor: A fost adoptata OUG privind pretul materialelor de constructii