Compensarile la facturi risca sa creasca preturile: avertismentul care ne baga complet in ceata
scumpire energiecompensare energieoug 118/2021
Ca sunt conduse de guverne socialiste sau asa-zis capitaliste, de cele mai multe ori, statele iau masuri care contravin legilor pietei, principiului cererii si ofertei. In cele din urma, piata are intotdeauna dreptate. Asa cum un guvern nu poate modifica legile fizicii, asa nu ar trebui sa intervina nici in mecanismele pietelor.
Tocmai de aceea Asociatia Furnizorilor de Energie din Romania (AFEER) solicita participarea, alaturi de reprezentantii celorlalte firme din sectorul energetic, la dezbaterile din comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor ale OUG 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022.
Potrivit lui Laurentiu Urluescu, presedintele AFEER, este necesara o consultare cat mai larga a specialistilor din domeniul energetic, inainte de a lua decizii ce influenteaza activitatea in sector.
"Limitarea efectelor cresterilor de preturi la energie electrica si gaze naturale la clientii finali prin compensarea unor sume din facturi este o metoda corecta, venita atat in sprijinul populatiei, cat si al companiilor, multe grav afectate atat de criza sanitara provocata de COVID-19 cat si de criza energetica aflata in desfasurare.
Totusi, ne exprimam ingrijorarea ca, prin modalitatea de aplicare a acestor compensari, se vor crea probleme in plus in sectorul energetic. De aceea am cerut sa fim consultati si sa participam la dezbaterile privind OUG 118/2021 din comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor, pentru a preintampina aspectele neclare sau discutabile din acest act normativ", a declarat Urluescu.
Cum isi recupereaza furnizorii banii?
Una dintre neclaritati se refera la modul in care furnizorii de energie electrica si gaze naturale isi vor recupera sumele alocate.
Conform AFEER, legislatia, inclusiv in varianta OUG 118/2021 adoptata in Senat, este destul de imprecisa, avand in vedere ca nu se prevede foarte clar de unde si cand se recupereaza sumele compensate.
In plus, reprezentantii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) au declarat ca este imposibil ca angajatii ANRE sa reuseasca sa verifice, in fiecare luna, aproximativ 7 milioane de facturi, o conditie esentiala pentru recuperarea sumelor de catre furnizori.
AFEER atrage atentia ca o prelungire a termenelor in care se pot recupera banii poate avea consecinte absolut nefaste: furnizorii ar putea avea probleme cu lichiditatile, ceea ce ar putea conduce la imposibilitatea platii facturilor catre distribuitorii, transportatorii si producatorii de energie electrica si gaze naturale, precum si catre bugetul statului (TVA si accize).
"Un blocaj financiar in plina iarna ar fi devastator pentru siguranta sistemului energetic national", a declarat Ion Lungu, directorul executiv al AFEER.
Asociatia aminteste ca asemenea blocaje au determinat, atat in Romania, cat si in alte state europene, de exemplu Anglia si Cehia, insolventa sau falimentul unor importanti furnizori de energie.
Risc de insolventa pentru producatorii de energie
O alta problema se refera la amanarea platii facturilor de catre consumatorii vulnerabili. Deocamdata nu se cunoaste cine sunt consumatorii vulnerabili, pentru a putea beneficia de posibilitatea de a-si amana plata facturilor la energie electrica si gaze naturale.
"De aceea solicitam o urgentare in stabilirea acestor persoane, pentru a putea beneficia de aceasta facilitate si o comunicare operativa a acestor liste catre furnizorii de energie", a mai spus Urluescu.
OUG 118/2021 si modificarile aduse in Senat acesteia prevad o marja de 5% pentru toti operatorii din piata care vand energie si o supraimpozitare cu 80% a venitului suplimentar realizat de producatori rezultat din diferenta dintre pretul de vanzare al energiei electrice si pretul de 450 lei/MWh.
Conform lui Urluescu, aceasta supraimpozitare poate duce, pe termen scurt, la o crestere artificiala a preturilor de vanzare pe piata angro si la lipsa unei cantitati de energie din piata. Totodata, supraimpozitarea, care nu tine seama de profitul real al unui producator, poate duce la intrarea in incapacitate de plata a unora dintre ei, in special a celor care utilizeaza combustibil fosil.
AFEER considera ca acest mod de impozitare creste riscul privind siguranta in alimentarea cu energie electrica si gaze naturale, in prag de iarna. Se poate accentua penuria pe piata de energie, ceea ce ar duce la o crestere a necesarului de import din tarile in care nu exista supraimpozitare. Din pacate, capacitatea de import este limitata si se prefigureaza probleme in alimentarea cu energie si la nivelul UE. In final, se poate ajunge chiar si la deconectari de consumatori.
Asociatia atrage atentia ca, pe termen lung, supraimpozitarea este un puternic semnal negativ pentru investitori, periclitand increderea acestora si angajamentele Romaniei din PNIESC cu privire la investitiile in capacitati de producere a energiei electrice nepoluante sau mai putin poluante, care sa le inlocuiasca partial pe cele ce utilizeaza carbunele ca si combustibil.
"Sprijinul pentru consumatorii finali reprezinta o decizie benefica, pe care o apreciem, dar consideram ca autoritatile trebuie sa se limiteze la acesta, fara sa intervina pe piata angro de energie electrica si gaze naturale", potrivit lui Ion Lungu.
AFEER considera, pe termen mediu si lung, ca sunt necesare actiuni urgente ale autoritatilor prin care sa se sustina dezvoltarea unor noi capacitate de productie, care sa asigure echilibrul intre cerere si oferta in Romania.
Foto: pexels.com