Bancile din Romania au solutionat deja 83% din cele 317.000 de solicitari de suspendare primite de la clienti
amanare rateamanare bancicerere amanare rateoug 37/2020
Asociatia Romana a Bancilor a anuntat ca, la doua luni de la debutul crizei de sanatate generata de pandemia de coronavirus, bancile din Romania au solutionat peste 83% din cele aproximativ 317.000 de solicitari depuse de clientii persoane fizice si juridice pentru suspendarea obligatiilor de plata lunare din contractele de credit.
Astfel, au fost solutionate aproximativ 265.000 de solicitari, din care jumatate in baza Ordonantei de Urgenta 37/2020. Restul solicitarilor se afla in curs de procesare.
Citeste si:
Ministerul Muncii a platit 1,78 miliarde de lei pentru aproape 1,3 milioane de beneficiari, in perioada starii de urgenta
Solicitarile clientilor au avut la baza atat cadrul legal creat de prevederile OUG 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutiile de credit debitorilor care au fost afectati direct sau indirect de efectele pandemiei, cat si masurile de sprijin adoptate proactiv de banci incepand cu luna martie.
Pana in prezent, aproximativ 303.000 clienti persoane fizice si pana in 14.000 de companii au depus solicitari de suspendare a platii ratelor, ceea ce reprezinta sub 20% dintre creditele acordate persoanelor fizice si sub 14% din totalul creditelor accesate de persoanele juridice.
Conform modificarilor normative adoptate recent, termenul initial de depunere a solicitarilor in baza OUG 37/2020 a fost extins.
Astfel, clientii ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia generata de pandemie pot depune cereri pentru suspendarea obligatiilor de plata lunare din contractele de credit pana la data de 15 iunie 2020.
In baza OUG 37/2020, banca analizeaza solicitarea formulata de client si, in termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitarii, ii comunica acestuia decizia. In cazul aprobarii solicitarii debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicarii de catre client a solicitarii de suspendare catre banca.
Asociatia arata ca sistemul bancar din Romania a inteles, inca de la aparitia primelor semne de dificultate financiara a clientilor sai, importanta asigurarii unui sprijin temporar si real pentru acestia, iar comunitatea bancara este deschisa si cauta in permanenta solutii pentru a fi alaturi de clientii afectati in mod real de efectele negative generate de pandemie.
"Facem apel la responsabilitatea si solidaritatea decidentilor pentru a permite acordarea acestui sprijin exclusiv catre categoriile de clienti, persoane fizice si juridice, afectate direct sau indirect de aceasta situatie de criza.
Altfel, crearea unei presiuni suplimentare artificiale asupra sistemului bancar risca sa aiba un efect negativ asupra economiei Romaniei si a romanilor, generand, totodata, un risc suplimentar pentru stabilitatea sectorului bancar, parte a infrastructurii critice nationale.
Este indicata utilizarea optima a resurselor economice ale sistemului bancar, astfel incat sa putem asigura tractiunea necesara in activitatea de creditare in perioada care va urma.
Astfel, romanii vor putea accesa, intr-un ritm sustinut si la costuri rezonabile, credite pentru cumpararea de locuinte si de bunuri de folosinta indelungata si pentru dezvoltarea companiilor care genereaza cresterea numarului de locuri de munca si dezvoltarea economiei", se arata intr-un comunicat al ARB.