Ce afaceri in franciza se vand cel mai bine pe timp de criza
francizaantreprenorpiata francizelor
Chiar daca antreprenorii autohtoni sunt mai rezervati in a incepe un nou business in perioada de criza, cei care se orienteaza catre o afacere la cheie aleg domenii de activitate precum fast-food sau servicii, care necesita cheltuieli cat mai reduse de start-up.
In Romania, piata francizelor este volatila si nu sunt date certe legate de valoarea acesteia, spune Anton Constantin, presedintele Asociatiei Romane a Francizelor, care estimeaza ca pe plan local sunt in jur de 300 de francize si de master francizori, din care mai mult de jumatate sunt straine.
"Cele mai cautate francize sunt in domeniul fast-food, chiar daca nu sunt cele mai ieftine, pentru ca toata lumea cumpara un sandvici, un hamburger. Acestea sunt urmate de cele din domeniul serviciilor."
Stiati ca succesul unei afaceri in sistem de franciza este mult mai rapid decat daca ati demara o afacere pe propriile puteri? Detalii aici >>>
Negociaza cu francizorul
Anul acesta este un an bun pentru investitii intr-o afacere in franciza, pentru ca se poate obtine un pret scazut la negocierea contractului cu francizorul care se incheie de obicei pe o perioada de cinci ani.
"O mare greseala a oamenilor cu bani este ca nu stiu sa investeasca. Cand vrei sa cumperi o franciza trebuie sa intelegi tot conceptul. Pe de alta parte, nu stiu sa negocieze contractul de franciza. Investitorii trebuie sa stie ca francizorul trebuie sa-i garanteze un minim de venit", mai precizeaza Anton Constantin. El spune ca in acest an nu vor intra pe piata francize noi, iar pentru anul viitor sunt preconizate patru nume mari din domeniul fashion, fast-food si hotelier.
Cele mai cerute francize in aceasta perioada sunt cele a caror investitie nu depaseste suma de 30.000 de euro si au un orizont de timp pentru recuperarea investitiei de unu pana la maxim doi ani, afirma Adrian Gheorghe, managing director al firmei de consultanta in franciza ThinkBig International.
"Contextul actual de criza a adus un climat de prudenta pe piata afacerilor in franciza. Persoanele interesate analizeaza atent diferitele oportunitati de afaceri se gandesc si la profitabilitatea pe termen scurt 1-3 luni si apeleaza la serviciile de consultanta ale firmelor specializate in domeniul francizei."
Stiati ca succesul unei afaceri in sistem de franciza este mult mai rapid decat daca ati demara o afacere pe propriile puteri? Detalii aici >>>
Francizele din domeniul alimentar sunt la mare cautare
Francizele cele mai cautate din portofoliul companiei, spune el, sunt cele din domeniul alimentar, precum KingKebab, Chipstix, NewYork Pizza, Broaster Chicken, Grande Gaufre sau Mr. Kumpir.
KingKebab si Broaster Chicken, cu taxe de franciza de 5.000 de euro, respectiv 12.000 de euro, sunt primele doua francize care au deschis cele mai multe unitati. "Broaster Chicken are peste zece locatii in centre comerciale si stradale din tara, iar KingKebab a deschis prima locatie la City Mall si urmeaza alte patru-cinci locatii in urmatoarele luni."
Cea mai ieftina franciza din portofoliul firmei de consultanta ThinkBig International este din segmentul fast-food: Chipstix, a carei taxa de franciza porneste de la 2.000 de euro. Redeventele lunare se ridica la 3% din cifra de afaceri, iar suprafata medie necesara pentru derularea activitatii este intre cinci si zece metri patrati.
Anul trecut, francizele din domeniul imobiliar au fost cele mai afectate de criza economica, avand o scadere a afacerilor cu 90%, explica Eugen Driga, directorul firmei de consultanta si brokeraj in francize Imo Franchise Group. "De asemenea, fashion retailul a scazut cam cu 60%. Serviciile financiare nu se simt de asemenea bine de loc. Restul au avut in medie o cadere de 30%." El spune ca atunci cand aleg o franciza, antreprenorii sunt interesati de nivelul investitiei si de domeniu. "Se cauta francizele cu cheltuieli mici de start-up, nu datorita lipsei de bani ci datorita precautiei investitorilor. Dar se cauta si francize mai scumpe, dar bine alese."
Stiati ca succesul unei afaceri in sistem de franciza este mult mai rapid decat daca ati demara o afacere pe propriile puteri? Detalii aici >>>
Suntem sub Polonia si Cehia la unitati in franciza deschise
La capitolul unitati in franciza, Romania este sub Polonia, Cehia si Grecia, este aproape de Ungaria, Turcia si deasupra Ucrainei, Bulgariei, Serbiei, afirma Eugen Driga.
Cele mai solicitate francize din portofoliul companiei sunt DryWallTeam, un complex de servicii pentru combaterea profesionala a igrasiei, a mucegaiului si a infiltratiilor in cladiri care se poate porni cu o investitie de 4.000 de euro. Taxa de franciza este de 2.000 de euro, start kit-ul costa 1.300 de euro, iar uneltele si utilajele 400-700 de euro.
"S-au semnat 18 contracte. Dintre acestea 11 francize merg excelent, patru se descurca onorabil, iar trei au inchis. Doua din motive personale ale francizatilor, iar una inchisa de francizor din motive de nerespectare a utilizarii materialelor si neseriozitate a francizatului", explica Driga.
O alta franciza din portofoliul Imo Franchise Group, este Leader Mobile, franciza de mobile marketing.
"Pe piata romaneasca si moldoveana, dupa un an de la inceperea "Proiectului Franchising Leader Mobile RO & MD" sunt deja 11 agentii Leader Mobile pozitionate astfel: Bucuresti (3); Brasov (2); Chisinau (1) Craiova (1); Oradea (1); Bacau (1); Suceava (1) si Timisoara (1)."
Investitia necesara incepe de la 14.500 de euro si ajunge la 29.000 de euro, in functie de exigentele potentialului afiliat.
In vara acestui an, Imo Franchising va lansa francize in domenii noi precum: FirstDryWash, spalatorie auto fara apa sau KataSalon, salon care realizeaza machiaj durabil pentru sprancene, pleoape, contur buze si pigmentarea pielii.
Sursa:
Ziarul financiar