Ce stiti despre brainstorming?
creativitatebrainstormingafaceri
Brainstorming-ul sau cum sa gasiti mai rapid solutii
Brainstorming-ul este o metoda de gasire rapida a unor solutii. Metoda se numeste
brainstorming la englezi,
cervo-gym la belgieni si
remue-meninges la francezi. Un echivalent romanesc ar fi
furtuna creierelor sau, pur si simplu,
sedinta de
creativitate. Dar, indiferent de denumire, esenta metodei este aceeasi: o reuniune unde se produc idei, intr-o atmosfera pe deplin libera, unde fiecare participant spune orice gand care-i vine in minte, legat de rezolvarea unei anumite probleme.
Braistorming-ul este utilizat in mod curent in Statele Unite, inca din anii 30; in Romania metoda se aplica, deocamdata, doar la o scara redusa, cu toate ca eficacitatea ei este larg recunoscuta intr-o multitudine de domenii.
Principiul creatiei libere
Brainstorming-ul face apel la bogatiile neexploatate ale subconstientului. Daca nu sunteti convins de existenta unor asemenea bogatii, amintiti-va conjunctura in care, adesea, ati gasi solutia la o problema care va framanta: dimineata, abia sculat din pat, cand aveati capul complet golit de ganduri, sau absolut din intamplare, pe baza unei asocieri de idei cu totul si cu totul diferite. A strange laolalta cateva persoane si a le lasa sa
delireze pe o tema data constituie o modalitate de a spori capacitatea creativa a fiecareia.
Cum se organizeaza un brainstorming
Stabiliti o tema precisa si comunicati-o din timp viitorilor participanti (chiar daca nu vor reflecta serios la aceasta tema, ea li se va fixa in subconstient). Impuneti o durata stricta a reuniunii (trei sferturi de ora sau o ora). Inregistrati sedinta pe o caseta audio sau stenografiati-o. In acest fel va asigurati ca
prindeti toate ideile exprimate (scrierea lor pe o tabla ar rapi prea mult timp, cu exceptia cazului cand se cauta un nume pentru un produs).
Cine trebuie sa participe
Este indicat sa participe intre 8 si 10 persoane (maximum 12), fara relatii ierarhice foarte evidente. Invitati doar, nu obligati pe nimeni. Faceti in asa fel incat sa participe cel putin doua femei. S-a constatat ca prezenta femeilor stimuleaza creativitatea barbatilor. Ocazional invitati sa participe si un client (sau un furnizor), care poate vedea lucrurile dintr-o alta perspectiva.
Cum se desfasoara o sedinta
Pentru a atinge scopul propus (obtinerea unui maximum de enunturi intr-un minimum de timp), incurajati asocierea de idei: cand este lansata o idee, determinati-i pe participanti sa o dezvolte, sa o transforme, sa-i schimbe sensul, sa exprime si alte idei, paralele sau divergente. Cenzura si autocenzura sunt interzise. Participantii trebuie sa lase de-o parte orice jena sau retinere. Ei trebuie sa se exprime in fraze scurte si concise si sa se concentreze numai pe solutiile problemei propuse.
Solutii, sfaturi practice si exemple utile in intocmirea bugetelor, a cash-flow-ului, al pragului de rentabilitate, evaluarea unui plan de finantare pe termen scurt, mediu si lung, selectarea proiectelor de investitii de succes. Le puteti avea chiar de azi!
Rolul dvs., ca animator
Ca animator, nu aveti treaba cu fondul problemei. Dvs. doar dati cuvantul fiecarui participant si aveti grija sa fie respectate regulile. Stimulati creativitatea prin intrebari. Interziceti orice critica la adresa ideilor exprimate (
Asta nu va merge,
N-am mai incercat acest mod,
Am mai incercat asa ceva,
E prea modern,
E demodat,
Nimeni nu va fi de acord,
Sindicatul se va opune,
N-avem timp, etc.). Nu filtrati ideile, dar impiedicati-i pe vorbareti sa blocheze creativitatea celorlalti. Vegheati ca toate luarile de cuvant sa fie la obiect.
Exploatarea ideilor
Sintetizati rezultatul intalnirii, sub forma unei liste de idei. Lista trebuie sa fie
aerisita, cu scopul de a lasa fiecare idee sa
respire. Cititi si recititi de cateva ori toate ideile inainte de a va hotari asupra uneia dintre ele. Reuniti o comisie de doua sau trei persoane pentru a se pronunta asupra fezabilitatii ideilor selectionate, pentru a aprecia aspectele pe care le implica punerea lor in practica. Nu uitati sa-i informati pe participanti, la catva timp de la desfasurarea reuniunii, ce urmari au avut ideile lor. Altfel, nimeni nu va dori sa mai participe la astfel de sedinte de
creativitate.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Creativitate in afaceri