Criza revalorizeaza managementul de tip bricolaj
managementmanager bricoleurraffi duymedjiancompetente managerialecriza
Imaginea managerului competent este adeseori cea a unei persoane organizate, capabila sa gandeasca ansamblul etapelor unui proiect inainte de a-l lansa. Spre deosebire de acesta, un manager de tip "bricoleur" nu are in mod necesar un plan clar in minte, iar faptul ca treaba functioneaza este suficient pentru a-i servi drept criteriu de evaluare. Desi bricolajul in management este frecvent desconsiderat, el se dovedeste totusi de un mare interes in companie, mai ales in perioade de criza.
Cel care "bricoleaza" in companie are deseori o imagine negativa. Cu toate acestea, bricolajul managerial are numeroase calitati. Dibacia de a te descurca cu ceea ce ai la indemana se refera la competente fundamental pozitive in tarile anglo-saxone, in domenii variate precum inovatia, antreprenoriatul sau sistemele de informatii.
"Managerul bricoleur este o persoana capabila sa faca mult cu putin. El stie sa fie polivalent, flexibil, reactiv, stie sa aranjeze si sa ajusteze lucrurile cu putine mijloace", explica Raffi Duymedjian, profesor de management al cunoasterii la Scoala de Management din Grenoble.
Un adevarat instrument in perioade de criza
Promovarea "bricolajului managerial" intr-o intreprindere aduce aptitudini deosebit de utile. Ele sunt cu atat mai importante in timp de criza, cand societatile sunt supuse la rupturi care le perturba organizaarea: penurie de resurse sau de timp, probleme de trezorerie, intreruperi de stoc. In astfel de situatii, managerul bricoleur dezvolta o capacitate de rezilienta, pentru ca el se sprijina pe o retea de indivizi si de resurse pe care le cunoaste foarte bine, ceea ce-i da increderea necesara pentru realizarea misiunilor sale. "Compania cheltuieste mai putin, arata Raffi Duymedjian, deoarece ea revalorizeaza cel mai adesea resurse care nu mai au valoare contabila."
Acest bricolaj permite de asemenea o imbogatire a raporturilor dintre echipe, adeseori slabite in perioade dificile. Mai mult, atunci cand un manager bricoleaza, el se implica trup si suflet, se identifica mai usor si se recunoaste in ceea ce face, iar aceasta contribuie la eficienta muncii.
Profilul managerului bricoleur
Managerul bricoleur este capabil mai ales sa asocieze persoanele recunoscandu-le polivalenta, si aceasta in vederea unei activitati care poate diferi de cea pentru care au fost angajati. "Bricoleurul are de-a face cu aproximatiile, precizeaza Raffi Duymedjian. El isi ajusteaza in permanenta resursele, descurcandu-se cu ceea ce are ca mijloace umane sau materiale."
Prin abordarea sa in care se combina proximitatea (intretine un raport de familiaritate cu mediul sau), conectivitatea (este capabil sa asocieze diverse resurse), si creativitatea (gaseste analogii ingenioase, imagineaza utilizari deturnate), va gasi solutii pe care o abordare manageriala mai traditionala le-ar da deoparte. Il vom vedea de exemplu "hibridand" cunostintele din doua domenii vizibil distincte (precum Steve Jobs, care si-a importat cunostintele din tipografie in domeniul micro-informaticii), sau asambland echipe cu competente eteroclite pentru a lansa o noua activitate, fara sa aiba neaparat planuri clare in minte, dar privilegiind experimentarea practica.
"IMM-urile sunt cele mai apte sa dezvolte aceasta cultura a bricolajului, mentioneaza Raffi Duymedjian, pentru ca ele cunosc penuria si stiu deci sa caute resursele pretutindeni." In plus, ele fac din proximitate, fie ea interna sau cu clientii, un atu al performantei lor si stiu sa dezvolte polivalenta sau "polifunctionalitatea" salariatilor, punand in valoare experienta fiecaruia.
Sursa: L’Expansion