Stabileste-ti obiectivele inainte de a incepe o negociere

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Stabileste-ti obiectivele inainte de a incepe o negociere
de Manager.ro la 18 Mar. 2009
Urmareste-ne pe Google News
negociereobiectiv


           Stabileste-ti obiectivele inainte de a incepe o negociere

De ce se definesc obiective, inaintea oricarei negocieri?


Experimente celebre, ale unor psihologi americani, ne vor oferi raspunsul. O suta de atleti au fost selectionati doar pe criteriul capacitatii lor dovedite de a sari minimum doi metri in inaltime. Cei care au conceput experimentul au verificat aptitudinea acestora de a trece peste o stacheta plasata la 2 metri. Odata facuta aceasta verificare, atletilor li s-a cerut sa sara cat mai sus posibil si mai ales cat de mult pot, dincolo de 2 metri. De asta data, saritura lor s-a facut in absenta oricarei stachete si a fost masurata cu ajutorul unui fascicul optic. Rezultatul a fost elocvent: media a fost de 1,6 metri! No comment.

Un alt experiment, mai interesant, a fost realizat in Statele Unite ale Americii (uimitori, acesti americani!). De asta data, psihologii au recurs la jucatori de baschet. Au convocat nu mai putin de 90 de jucatori si le-au cerut sa incerce sa arunce la cos, de la o distanta de 7 metri. Rezultatul mediu al reusitei a fost de 39%, pentru cei 90 de jucatori. Apoi i-au impartit aleatoriu in trei grupe. Au cerut primei grupe sa se antreneze pentru aruncarile la cos o ora in fiecare zi, timp de o luna. A doua echipa a fost privata de joc tot timp de o luna. Jucatorii celei de a treia echipe au fost obligati sa se antreneze mental. Aceasta consta in a-si imagina ca arunca la cos, la o distanta de 6 metri, in absenta oricarei mingi. O luna mai tarziu, fiecarei echipe i s-a cerut sa repete aruncarea la cos. Rezultatele, uimitoare, au depasit pronosticurile psihologilor. Prima grupa, care s-a antrenat, a avut un rezultat de 40%. A doua, privata de antrenament, a scazut la 36%. In sfarsit, cea de-a treia, care a inscris mental la cos, a crescut media de reusita a membrilor sai la 42%! Asta inseamna ca nu numai antrenamentul sporeste potentialul de succes, ci si faptul ca partea mentala este cel mai bun vector de progres.

Astfel, specificul unui obiectiv este de a fi manevrat ca o ARMA:

- A de la Ambitios
- R de la Rezonabil
- M de la Masurabil
- A de la A plati

A de la AMBITIOS
Faceti astfel ca aspiratiile dvs. si limitele de acorduri sa fie ambitioase. Am vazut ca miza merita efortul - este vorba de profit.

R de la
REZONABIL
Ambitios nu inseamna exagerat. Invatati sa va adaptati aspiratiile si limitele de acorduri astfel incat sa fie acceptate de cealalta parte. Ambitios si rezonabil -inseamna sa facem astfel incat coarda sa fie bine intinsa, dar sa nu se rupa!

M de la MASURABIL
Clar, un obiectiv trebuie sa fie cuantificat sau, cel putin, rezultatul pe care il subintelege trebuie sa fie tangibil si evaluabil. Masurarea rezultatului intr-o negociere si a diferentei - prin raportare la obiectivul initial - este indispensabila aprecierii sale. Este masura care da savoare negocierii si permite progresul, aceasta potrivit rezultatului jocului - fara de care nu ar exista savoarea si nici dorinta de autodepasire.

A
de la A PLATI
O data, un termen de obtinere, o perioada de indeplinire a acordului toate sunt informatii detaliate, nu doar elementare, ci si indispensabile. Fara ele, totul nu este decat o vaga promisiune. Cu sistemul ARMA, veti fi definit ceea ce vreti sa obtineti ca pret, termen, cota de piata, tip de produse, data de incepere si, de ce nu, perioada minimala.

Concepeti propunerea initiala

Aceasta propunere trebuie sa fie clara, detaliata si foarte precisa. Ea trebuie sa anticipeze in cele mai mici detalii intrebarile interlocutorului.

Pentru a limita pretentiile si pentru a avea astfel un bun start, trebuie ca exigentele initiale sa fie ridicate. Vom reveni asupra acestui lucru. Sa ne multumim, aici, sa remarcam ca spatiul de libertate al vanzatorului este de a dispune de osul de dat la ros interlocutorului sau.

A putea propune preturi ridicate, conditii de plata draconice, cantitati minimale importante, un prag de franco important, o ambalare exagerata etc. reprezinta cel putin o marja de manevra pentru o concesie de facut si o sansa de atins, in conditii finale favorabile. Bineinteles, aceasta propunere initiala, oricat de ridicata ar fi, trebuie sa fie plauzibila din punctul de vedere al clientului.

Daca nu, pazea ! Imi amintesc de un comerciant care a pierdut astfel orice credibilitate in ochii unuia dintre clientii sai. Cum? Foarte simplu, dupa ce a prezentat o prima oferta  pentru un obiect publicitar destinat a fi distribuit in zeci de mii de exemplare a consimtit apoi sa reduca oferta cu mai mult de 50%, pentru a se alinia cu cea a unui concurent cu apetit mai calculat... Ne putem imagina, fara dificultate, cat l-a enervat acesta din urma.

Determinati punctele care sunt negociabile si pe cele care nu sunt

Inainte de orice, un bun negociator trebuie sa inceapa prin a sti care sunt limitele acceptabilului si cele ale inacceptabilului. Un vanzator nu poate sa faca o negociere convenabila, fara sa cunoasca aceste limite.

Adoptati pozitia dvs. minimala

Este vorba de plafonul sub care nu veti negocia. Totusi, cumparatorii sunt obisnuiti sa negocieze, chiar daca nu la fel de mult ca noi, comerciantii. Rezulta din partea lor o capacitate de a-si fixa o pozitie de inceput foarte mica. Tarife sau conditii fanteziste, reduceri imaginare, fara temei, obtinute de la unul dintre concurentii nostri al carui nume, bineinteles, nu vor sa-l pronunte. Daca nu suntem atenti, aceste lucruri ar putea sa ne determine sa acceptam conditii excesiv de scazute, chiar proaste. A adopta o pozitie minimala dincolo de care sa nu coborati - este parasuta de salvare indispensabila. In lipsa acesteia, un comerciant va vinde, cu siguranta, in pierdere.

Practic, in ce fel va stabiliti nivelurile de aspiratii si limitele de acorduri posibile?

Puncte susceptibile
de a fi negociate

Prioritatile mele 

Aspiratii ideale 

Propunere de inceput 

Minimum acceptabil

.......................... ..................... .................... ......................... .............................
.......................... ..................... .................... ......................... .............................

Autor: George Marin, redactor sef Revista de Afaceri, Bani si Profit

Ultimele NOUTATI

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x