Tu ce fel de negociator esti?
(partea I)
Cele 4 mari tipuri de negociatori
Prin simpla citire a graficului de mai jos, obtinem cele patru mari tipuri de negociatori pe care este posibil sa le intalnim in randurile clientelei:
- Emotivii
- Analiticii
- Dominatorii
- Simpaticii
Criticile, reprosurile sau banuielile sunt uneori metode adresate anumitor participanti, pe care le putem rezuma astfel: pe de o parte, orice clasificare inseamna o catalogare a indivizilor si, pe de alta parte, este contrar eticii unei relatii interumane de a o manipula pentru a atinge un obiectiv comercial.
Referitor la primul punct, voi raspunde ca aici nu este vorba de a cataloga indivizii, de a-i inchide in sabloane. De asemenea, nu este vorba de o judecata de valoare. Sa spunem pur si simplu ca fiecare din aceste tipuri are atitudini, comportamente sau reactii care ii sunt specifice. A le cunoaste ne permite sa ne pregatim, sa ne adaptam prin anticipare si sa limitam gafele care s-ar putea dovedi fatale succesului intr-o negociere.
Aceasta observatie ne determina sa ne punem intrebari asupra temeiului celei de-a doua banuieli, referitoare la manipulare.
Este la mijloc o manipulare? Nu pot subscrie la aceasta idee. Clientii au nevoie de noi pentru a se decide. Orice decizie este bugetivora. In acest sens, orice achizitie se face in detrimentul alteia. Se adauga nelinistea de a nu se pacali sau de a nu fi pacalit. Nu prindem muste cu otet.
Adevarul este ca, pentru a convinge un client si a-l determina sa accepte, trebuie uneori sa folosim (fara a abuza) cateva stratageme. In privinta utilizarii lor, ne trebuie o plasa a priori si un arbitru a posteriori. Plasa noastra este etica practicii comerciale, aceea de a ne satisface clientul in orice circumstanta. Arbitrul nostru este chiar acesta, atunci cand isi pronunta
sentinta, sub forma de multumiri (sau recunostinta ca l-am determinat sa faca o afacere buna) sau de reprosuri care ne exaspereaza.
Sunt constient ca ceea ce spun contrasteaza mult cu perceptia latino-crestina pe care o au clientii (sau serviciile administrative si tehnicienii) despre noi, comerciantii, si care s-ar putea rezuma astfel: Palavragiu, Bandit, Dezordonat si...
O sa revenim la descrierea celor patru tipuri de negociatori intr-o negociere. Sa vedem impreuna cum sa estimam rapid carui gen apartine interlocutorul nostru si cum sa ne adaptam pentru o negociere de succes si pentru a evita, pe cat posibil, orice gafa care poate sa apara intr-o negociere.
Continuarea articolului il gasiti in: Tu ce fel de negociator esti? (partea a-II-a).
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tehnici de negociere
Ultimele NOUTATI
Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?
Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa
Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Partenerii nostri
Incadrarea in munca a persoanelor cu handicap! OBLIGATIILE angajatorilor si amenzile de 50.000 lei
Desfiintarea unor posturi. Procedura, etape, conditii
Dreptul la pensia privata din Pilonul II. Cum, cand si in ce mod se poate retrage suma depusa?
Plata dividende catre o persoana fizica nerezidenta: Ce obligatii fiscale are societatea din Romania
Reglementarea licentelor de transport: Tipuri si acte necesare
Contractul de mandat: Care sunt obligatiile unui administrator
Cum functioneaza tichetele de masa: Ce sunt, cine le emite, ce spune legea