Romania, pusa intr-o lumina proasta in fata UE: de data aceasta, romanii de rand sunt analizati, iar concluzia e trista
invatareeducatieinvatare continua
Romania este pozitionata intr-o lumina nefavorabila intr-un clasament al Uniunii Europene care masoara interesul europenilor pentru invatatura, dupa finalizarea studiilor. Ei bine, se pare ca noi suntem cel mai putin interesati de asa ceva.
O analiza Eurostat ne plaseaza pe ultimul lor. Practic, avem cei mai putini cetateni dintre toate statele membre ale blocului comunitar care mai invata dupa ce isi termina studiile.
"Doar 1% dintre romani au urmat cursuri de dezvoltare personala sau profesionala in ultimele 4 saptamani anterioare prelucrarii datelor, de doua ori mai putin decat bulgarii si de noua ori sub media europeana", arata analiza Eurostat.
Nu la fel stau lucrurile in alte state, care se pot madri cu procente chiar si de doua cifre ale celor ce sunt interesati sa invete, sa se dezvolte si dupa ce isi finalizeaza studiile. Fruntase la acest capitol sunt Suedia (28.6%), Elvetia (27.6%) si Finlanda (27.3%).
Expertii transmit ca e important sa constientizam importanta procesului de a invata continuu, nu doar in cadru institutionalizat, in invatamantul obligatoriu sau mai apoi universitar, dupa care sa ne oprim. Nu! In permanenta avem nevoie sa mentinem viu acest proces, care ne aduce nenumarate beneficii, mai ales pentru starea de sanatate a creierului.
"Invatarea continua este un proces care are doar efecte benefice asupra starii noastre psihice si, implicit, a creierului. Atunci cand incercam sa invatam lucruri noi, creierul nostru se modifica nu doar la nivel de structura fiziologica, iar aici putem vorbi de crearea de noi conexiuni sinaptice, ci si la nivelul starii psihice, acolo unde apar schimbari pozitive precum eliberarea de dopamina si serotonina (hormonii fericirii), cresterea stimei de sine si a motivatiei si imbunatatirea rezervei cognitive,” afirma Laura Craciun, psiholog in cadrul Clinicii Neuroaxis.
"Unele dintre cele mai mari companii din lume au reusit sa stimuleze implicarea in procesul de invatare, atat a clientilor cat si a proprilor angajati, folosind operatiuni gamificate", explica specialistii mindclass, platforma de e-learning care reinventeaza experienta invatarii.
"Prin intermediul operatiunilor gamificate, Microsoft a reusit sa creasca implicarea proprilor angajati de 3.5 ori. Un alt exemplu foarte bun de companie care foloseste cu succes procese gamificate este Duolingo, aplicatia de invatare a limbilor straine care este folosita in prezent de peste 300 de milioane de utilizatori,” afirma Gabriela Carata, Product Manager mindclass.
"In educatie, gamificarea reprezinta aplicarea elementelor si tehnicilor dintr-un joc (cum ar fi punctele acumulate, competitia cu ceilalti si inregistrarea scorurilor) in diverse procese, cu scopul de a influenta comportamentul consumatorilor, al angajatilor sau al altor grupuri de persoane care participa la „joc”, de a spori angajamentul in procesul educational si, implicit, de a creste nivelul de cunostinte acumulate", mai spun specialistii.
Foto: freepik.com