ANALIZA. Ce se intampla cu TAXA NETFLIX in Romania si care sunt implicatiile ei reale
taxa netflixstreaming videoamazonnetflix romania
Proiectul de lege care prevede introducerea unei taxe in Romania asupra veniturilor obtinute de furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, cum ar fi Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video, Voyo, de la utilizatorii romani pentru vizionarea de filme online, cunoscuta drept „taxa Netflix”, a fost adoptat de Camera Deputatilor in data de 7 decembrie 2021. Pentru a deveni lege, in urmatoarea etapa, proiectul trebuie sa treaca de Senat. Ne explica mai multe despre implicatiile acestui act normativ expertii Anca Ghizdavu, Manager Senior, si Rebeca Zugravu, Consultant Senior, Taxare Directa, Deloitte Romania.
In varianta adoptata de prima camera sesizata,
cota de impozitare propusa este de 2%, la jumatate fata de cea cuprinsa in forma initiala a proiectului de lege, respectiv 4%.
Baza la care s-ar aplica taxa de 2% este formata din veniturile obtinute de operatorii vizati de la utilizatorii romani, din tranzactii unice sau sub forma de abonament. Taxa ar urma sa se aplice si entitatilor nerezidente, care nu au filiale inregistrate in Romania. Pe de alta parte, platformele care obtin venituri anuale mai mici de 65.000 de euro sau au un nivel de audienta sub 1% raportat la numarul total de abonati din Romania vor fi exceptate, conform proiectului mentionat.
Taxa se va achita la Centrul National al Cinematografiei, iar o parte din fondurile astfel colectate (40%) pot merge catre finantarea directa a productiei cinematografice locale.
Tendinte internationale in impozitarea serviciilor digitale
Prin adoptarea unei astfel de masuri, Romania se alatura unui numar relativ restrans de tari care au impus sau sunt pe punctul de a impune o fiscalizare similara asupra veniturilor din vizionarea de filme online, cum ar fi Portugalia, Polonia sau Canada.
Analizand argumentele aduse in nota de fundamentare a proiectului de lege, se remarca o oarecare nota discriminatorie fata de platformele de filme online. Initiatorii precizeaza ca introducerea noii taxe este necesara in contextul incasarilor in scadere la Fondul cinematografic, din cauza restrictiilor legate de pandemie, inclusiv inchiderea salilor de cinematograf, in timp ce piata platformelor de filme online este in ascensiune.
Odata cu progresul tehnologic, dar si pe masura schimbarii comportamentului consumatorilor in contextul pandemiei de COVID-19, companiile care creeaza si distribuie continut online au beneficiat de o crestere exponentiala a vanzarilor. In acest context, era de asteptat ca statele sa reactioneze prin directionarea unor masuri fiscale catre aceste tipuri de companii. "Taxa Netflix" este inspirata dintr-un curent mai larg, existent in Uniunea Europeana, si anume taxa pe serviciile digitale.
Totodata, la nivel international, jucatorii care obtin venituri din domeniul digital se afla de mai multi ani in atentia autoritatilor fiscale, preocupate sa identifice solutii echitabile de impozitare a profiturilor obtinute de aceste companii care isi desfasoara activitatea in mediul virtual si nu au prezenta fizica in tara in care se afla consumatorii.
Exista jurisdictii care au introdus deja sau aveau in plan sa aplice, unilateral, impozite pe serviciile digitale, fie asupra unui spectru mai larg de servicii digitale (Franta, Spania, Italia, Marea Britanie) sau mai redus, cum ar fi "taxa Netflix" (propusa in Romania), dar acestea vor fi obligate sa le elimine in momentul in care recomandarile Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), axate prin cei doi piloni de impozitare a multinationalelor (impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, si mecanismul de distribuire a profiturilor in tarile sursa), vor fi adoptate, inclusiv de catre Romania.
Intre timp, pe plan local, daca proiectul de lege trece de parlament in forma actuala, este de asteptat ca platformele de streaming video sa fie nevoite sa se inregistreze fiscal in Romania sau sa desemneze un reprezentat fiscal pentru efectuarea demersurilor de plata a acestei taxe in tara noastra.
Mai mult, dat fiind ca respectivele companii au rezidenta fiscala in alt stat, este posibil ca veniturile obtinute din Romania sa fie dublu impozitate - atat local, prin noua taxa, dar si in statul de rezidenta -, astfel ca apare necesitatea implementarii unui mecanism de compensare in perioada imediat urmatoare.