ANALIZA. Ce se intampla cu TAXA NETFLIX in Romania si care sunt implicatiile ei reale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ANALIZA. Ce se intampla cu TAXA NETFLIX in Romania si care sunt implicatiile ei reale
ANALIZA. Ce se intampla cu TAXA NETFLIX in Romania si care sunt implicatiile ei reale
de Cristina Enescu la 13 Dec. 2021
Urmareste-ne pe Google News
taxa netflixstreaming videoamazonnetflix romania

Proiectul de lege care prevede introducerea unei taxe in Romania asupra veniturilor obtinute de furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, cum ar fi Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video, Voyo, de la utilizatorii romani pentru vizionarea de filme online, cunoscuta drept „taxa Netflix”, a fost adoptat de Camera Deputatilor in data de 7 decembrie 2021. Pentru a deveni lege, in urmatoarea etapa, proiectul trebuie sa treaca de Senat. Ne explica mai multe despre implicatiile acestui act normativ expertii Anca Ghizdavu, Manager Senior, si Rebeca Zugravu, Consultant Senior, Taxare Directa, Deloitte Romania.
 


In varianta adoptata de prima camera sesizata, cota de impozitare propusa este de 2%, la jumatate fata de cea cuprinsa in forma initiala a proiectului de lege, respectiv 4%. 
 
Baza la care s-ar aplica taxa de 2% este formata din veniturile obtinute de operatorii vizati de la utilizatorii romani, din tranzactii unice sau sub forma de abonament. Taxa ar urma sa se aplice si entitatilor nerezidente, care nu au filiale inregistrate in Romania. Pe de alta parte, platformele care obtin venituri anuale mai mici de 65.000 de euro sau au un nivel de audienta sub 1% raportat la numarul total de abonati din Romania vor fi exceptate, conform proiectului mentionat. 
 
Taxa se va achita la Centrul National al Cinematografiei, iar o parte din fondurile astfel colectate (40%) pot merge catre finantarea directa a productiei cinematografice locale.

Te-ar putea interesa si: RCA 2022: ce ii asteapta pe soferii romani, de fapt, anul viitor

Tendinte internationale in impozitarea serviciilor digitale

 
Prin adoptarea unei astfel de masuri, Romania se alatura unui numar relativ restrans de tari care au impus sau sunt pe punctul de a impune o fiscalizare similara asupra veniturilor din vizionarea de filme online, cum ar fi Portugalia, Polonia sau Canada.
 
Analizand argumentele aduse in nota de fundamentare a proiectului de lege, se remarca o oarecare nota discriminatorie fata de platformele de filme online. Initiatorii precizeaza ca introducerea noii taxe este necesara in contextul incasarilor in scadere la Fondul cinematografic, din cauza restrictiilor legate de pandemie, inclusiv inchiderea salilor de cinematograf, in timp ce piata platformelor de filme online este in ascensiune. 
 
Odata cu progresul tehnologic, dar si pe masura schimbarii comportamentului consumatorilor in contextul pandemiei de COVID-19, companiile care creeaza si distribuie continut online au beneficiat de o crestere exponentiala a vanzarilor. In acest context, era de asteptat ca statele sa reactioneze prin directionarea unor masuri fiscale catre aceste tipuri de companii. "Taxa Netflix" este inspirata dintr-un curent mai larg, existent in Uniunea Europeana, si anume taxa pe serviciile digitale. 

 
Totodata, la nivel international, jucatorii care obtin venituri din domeniul digital se afla de mai multi ani in atentia autoritatilor fiscale, preocupate sa identifice solutii echitabile de impozitare a profiturilor obtinute de aceste companii care isi desfasoara activitatea in mediul virtual si nu au prezenta fizica in tara in care se afla consumatorii.
 
Exista jurisdictii care au introdus deja sau aveau in plan sa aplice, unilateral, impozite pe serviciile digitale, fie asupra unui spectru mai larg de servicii digitale (Franta, Spania, Italia, Marea Britanie) sau mai redus, cum ar fi "taxa Netflix" (propusa in Romania), dar acestea vor fi obligate sa le elimine in momentul in care recomandarile Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), axate prin cei doi piloni de impozitare a multinationalelor (impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, si mecanismul de distribuire a profiturilor in tarile sursa), vor fi adoptate, inclusiv de catre Romania.
 
Intre timp, pe plan local, daca proiectul de lege trece de parlament in forma actuala, este de asteptat ca platformele de streaming video sa fie nevoite sa se inregistreze fiscal in Romania sau sa desemneze un reprezentat fiscal pentru efectuarea demersurilor de plata a acestei taxe in tara noastra. 
 
Mai mult, dat fiind ca respectivele companii au rezidenta fiscala in alt stat, este posibil ca veniturile obtinute din Romania sa fie dublu impozitate - atat local, prin noua taxa, dar si in statul de rezidenta -, astfel ca apare necesitatea implementarii unui mecanism de compensare in perioada imediat urmatoare. 

 

 

Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x