Sume in valoare de 27,01 miliarde de lei (2,55% din PIB) au fost lasate in mediul economic prin facilitatile fiscale, investitii si cheltuieli exceptionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19.
Cresterea deficitul bugetar aferent primelor sapte luni ale anului curent, comparativ cu cel inregistrat in perioada similara a anului trecut, este explicata, pe partea de venituri, (i) de evolutia nefavorabila a incasarilor bugetare in perioada martie-iulie din cauza crizei, precum si ca urmare a amanarii platii unor obligatii fiscale de catre agentii economici pe perioada crizei (12,5 miliarde de lei), (ii) de cresterea cu 3,05 miliarde de lei a restituirilor de TVA, fata de nivelul aferent perioadei ian-iulie 2019, pentru sustinerea lichiditatii in sectorul privat, (iii) precum si de bonificatiile acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit si a celui pe veniturile microintreprinderilor, in valoare de 0,25 miliarde de lei.
De asemenea, fata de cresterea bugetara prin efectul legilor, s-a inregistrat o crestere a cheltuielilor de investitii cu 4,61 miliarde de lei, precum si plati cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 6,56 miliarde de lei.
Veniturile bugetului general consolidat au insumat 175,15 miliarde de lei, in primele sapte luni din 2020, in scadere cu 2,7% fata de nivelul incasat in perioada corespunzatoare a anului trecut.
Exprimate ca pondere in PIB estimat, veniturile bugetare au inregistrat o reducere de 0,4% (an/an), cauzata in principal de contractia incasarilor nete din TVA (ca urmare a rambursarilor mai mari de TVA si a amanarii platii obligatiilor fiscale) si de cea a veniturilor nefiscale.
Dupa ce, luna anterioara, a marcat o recuperare a incasarilor bugetare, in iulie, dinamica veniturilor totale a revenit in teritoriul negativ (-8,1% an/an), ca urmare a contractiei economice si a extinderii facilitatilor fiscale. Potrivit MFP, declinul sever al activitatii economice din trimestrul al doilea (-10,5%) s-a reflectat in incasarile aferente perioadei aprilie - iulie. In plus, facilitatile fiscale acordate in conjuctura actuala au condus la o volatilitate crescuta a incasarilor lunare in acest interval.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au inregistrat 14,34 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului curent, consemnand o crestere de 6,5% (an/an). Cel mai mare aport la acest avans l-au avut incasarile din impozitul aferent Declaratiei unice, cu 50% mai mari fata de cele inregistrate in perioada similara a anului trecut. Evolutia veniturilor din aceasta sursa a fost sustinuta si de sporul incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii si dividende, de 41,3%, respectiv 11,6% (an/an).
In conditiile unei dinamici pozitive a fondului de salarii din economie, de 5,6% intre decembrie 2019-ianuarie 2020 (an/an), cea mai importanta componenta - incasarile din impozitul pe salarii, au crescut cu doar 0,5% in primele sapte luni din 2020, in principal ca urmare a prorogarii termenului de plata a obligatiilor fiscale.
Contributiile de asigurari au totalizat 64,78 miliarde de lei, in primele sapte luni din 2020, in stagnare fata de aceeasi perioada a anului trecut. Dinamica incasarilor din contributii din luna iulie (-0,1% an/an) converge catre evolutia a fondului de salarii din economie.
Incasarile din contributii sociale au fost afectate de: (i) prorogarea termenului de plata a obligatiilor fiscale declarate de catre contribuabili, (ii) modificarea bazei de calcul a CAS si CASS datorata de salariatii cu contract individual de munca cu timp partial si (iii) scutirea de la plata a contributiei asiguratorii in munca (pentru somajul tehnic).
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 10,24 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului curent, in scadere cu 14,8%. In structura, incasarile din impozitul pe profit de la agentii economici s-au diminuat cu 10,5%, in timp ce incasarile din impozitul pe profit de la bancile comerciale s-au contractat cu 51,3%.
Evolutia negativa este explicata de contractia activitatii economice, de amanarea achitarii obligatiilor fiscale de catre contribuabilii platitori de impozit pe profit (OUG nr. 29/2020), precum si de bonificatiile de 5% pentru marii contribuabili, respectiv 10% pentru contribuabilii mici si mijlocii, acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit (OUG 33/2020, bonificatii acordate in suma de 0,5 miliarde de lei).
Alte impozite pe venit, profit si castiguri din capital de la persoane juridice au inregistrat 2,06 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului, in scadere cu 16,0% (an/an). Evolutie este explicata se de declinul economic, amanarea platii obligatiilor fiscale declarate de catre contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor si de bonificatiile de 10% acordate acestora pentru plata impozitului la scadenta (OUG 33/2020 aprobata prin Legea nr.54/2020, modificata prin OUG nr. 99/2020).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 29,86 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului 2020, in scadere cu 16,4% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut. Dupa recuperarea de luna trecuta, in iulie, dinamica incasarilor brute din TVA a redevenit negativa (-12,8% an/an), in concordanta cu evolutia bazei macroeconomice relevante.
Evolutia incasarilor din TVA, in primele sapte luni ale anului, a fost influentata negativ de: (i) cresterea rambursarilor de TVA cu 27,8% (an/an) cu scopul de a asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar pe perioada crizei; (ii) prorogarea termenului de plata a obligatiilor fiscale declarate; (iii) evolutiile economice nefavorabile din sectoarele economice, incepand cu luna martie (cu precadere industrie, servicii pentru populatie si comertul cu autovehicule).
Veniturile din accize au insumat 16,57 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului 2020, in scadere cu 2,4%. Declinul este explicat de contractia incasarilor din accizele pentru produse energetice, de 13,6% (an/an), intre ianuarie-iulie 2020, in principal ca urmare a reducerii consumului de carburanti incepand din martie, in contextul crizei actuale. In schimb, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au consemnat un avans de 12,6% (an/an), sustinut si de majorarea nivelului accizei la tigarete cu 4,2%.
Veniturile din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati au totalizat 2,38 miliarde de lei. Desi au consemnat o crestere semnificativa fata de incasarile din aceeasi perioada a anului trecut, dinamica este explicata in principal de baza negativa aferenta anului 2019, in conditiile in care au fost restituite taxe pentru prima inmatriculare ce au fost incasate in anii precedenti.
De asemenea, avansul se datoreaza si incasarii taxelor de licenta de la ANCOM. Totodata, in cadrul veniturilor din aceasta sursa, incasarile din taxele pe jocurile de noroc au scazut cu 25% (an/an), in conditiile scutirii de la plata a taxei aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru intreaga perioada a starii de urgenta decretate (OUG nr. 48/2020) si amanarii la plata a unor obligatii.
Veniturile nefiscale au inregistrat 15,58 miliarde de lei, in primele sapte luni ale anului 2020, in scadere cu 12,2%. Dinamica acestora a fost determinata in principal de contractia veniturilor din dividende (-1,2 miliarde de lei), ca efect al proprogarii cu doua luni a termenului de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar 2019 pentru toate categoriile de entitati raportoare (pana la 31 iulie 2020 inclusiv, OUG nr. 48/2020).
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 10,52 miliarde de lei, in primele sapte luni din 2020, in crestere cu 19,9%.
Statul a avut cheltuieli de 224 miliarde de lei, mai mari cu 13,4%
Cheltuielile bugetului general consolidat au totalizat 224,83 miliarde de lei, mai mari, in termeni nominali, cu 13,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Exprimate ca procent din PIB, cheltuielile au crescut cu 2,5%, de la 18,7% din PIB, anul trecut, la 21,3% din PIB, in 2020. Majorarea cheltuielilor a fost determinata si de masurile fost avute in vedere pentru combaterea epidemiei de COVID-19, respectiv a sumelor necesare finantarii in regim de urgenta a cheltuielilor de gestionare a situatiei epidemiologice cauzate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pe de o parte, precum si a masurilor cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii in randul populatiei.
Astfel, pana la finele lunii iulie s-au platit 3,94 miliarde de lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 785,7 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 66,8 milioane de lei pentru indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.
Cheltuielile de personal au insumat 63,2 miliarde de lei, in crestere cu 5,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, reflectandu-se majorarile salariale, indemnizatia de hrana, atat cele aplicate incepand cu 1 ianuarie 2019, acordate in temeiul Legii cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cat si majorarile salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020.
Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 6% din PIB, cu 0,33% procentuale peste nivelul din aceeasi perioada a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 228 milioane de lei.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 30,1 miliarde de lei, in crestere cu 15% fata de anul precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile fata de medie se inregistreaza la nivelul administratiei locale inclusiv spitalele din subordinea acestora, majorari determinate in special de plati suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu SARS-CoV-2.
De asemenea, o crestere se reflecta si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 12,1% fata de aceeasi perioada a anului anterior determinata de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat si pentru decontarea serviciilor medicale in ambulatoriu.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 79,99 miliarde de lei in crestere cu 22,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie, incepand cu 1 septembrie 2019, cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata cu 10%, majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 mai 2019, precum si indexarea acestora cu rata inflatiei din anul 2019, incepand cu 1 ianuarie 2020.
Totodata, incepand cu luna aprilie, s-au realizat plati determinate de masurile care luate cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19, cum ar fi plata pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului in valoare de 3,94 miliarde de lei si pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2 in valoare de 785,7 milioane de lei.
De asemenea, se continua decontarile ale indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca pana la sfarsitul lunii iulie platile au fost de 2,47 miliarde de lei, in crestere cu 79,4% mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 4,25 miliarde de lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate catre sectorul agricol si transporturi, respectiv subventii pentru sprijinirea producatorilor agricoli, subventii pentru transportul calatorilor si pentru diferente de pret si tarif.
Alte cheltuieli au fost de 3,74 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant (66,8 milioane de lei).
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 12,03 miliarde de lei, cu 19,7% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 20,41 miliarde de lei, cea mai mare suma investita in economie in ultimii 10 ani aferenta primelor 7 luni ale anului, in crestere cu 29,1% mai mult decat aceeasi perioada a anului precedent.
In cadrul bugetului general consolidat, majorarile apar la bugetul de stat si la bugetele locale atat din fonduri nationale, cat si aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile.
De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 301,28 milioane de lei pentru achizitionarea de produse - stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2.