L-am gasit pus la incarcat, asadar speram sa am bateria plina pentru a-i vedea autonomia. Si chiar asa a fost. In momentul in care am deschis usa soferului, am boldit ochii direct la bord si am vazut: 39 de km disponibili in modul pur electric. Rezervorul de benzina imi asigura peste 600 de km de autonomie, insa nu asta e ceea ce ne intereseaza.
Acest Seria 5 PHEV LCI a fost, totodata, si cea mai noua si nerulata masina pe care am condus-o vreodata: avea putin peste 100 de km parcursi in total. Era clar ca trebuia sa am mare grija de ea!
Incerc sa imi gasesc pozitia potrivita la volan cu finete pentru a nu zgaria absolut nimic, ma fac confortabil, aranjez oglinzile, cobor pentru ca am uitat ca trebuie s-o scot de la incarcat, ma asez din nou in spatele volanului, trag portiera care se inchide singura si apas butonul Start. Urmeaza o scurta confirmare specifica masinilor PHEV sau electrice ca pot incepe deplasarea si, gata, am plecat!
Apas acceleratia usor si simt cum cuplul instant deja isi face simtita prezenta. Pornirea e, insa, delicata! Cei 109 CP ai motorului electric lucreaza in liniste, in timp ce ceilalti 184 pe care-i impacheteaza motorul termic asteapta activarea si intrarea in scena. In total, sistemul de propulsie PHEV ofera 292 CP.
Trei lucruri am remarcat din prima, dupa ce am plecat: confortul scaunelor imbracate intr-o piele de calitate inalta, sistemul de infotainment (iDrive) cu ecran marit si directia neasteptat de precisa. Am avut, asadar, o confirmare a faptului ca progresul a fost realizat nu doar la exterior, ci si la alte componente importante ale masinii.
Am pus destinatia in sistemul de navigatie al acestui sedan atragator si mi-a aratat ca, urmand cea mai rapida ruta posibila, as ajunge acolo in doar 40 de minute. Era 7:10. Ajungeam la aproximativ 7:50. Cum nu voiam sa fiu atat de devreme prezent la locatie, am ales un alt drum pe care-l stiam eu si am facut un mini-test de consum cu noul 5.
Dupa doar 300 metri parcursi, am tras pe dreapta si-am coborat sa admir in lumina exteriorul acestui „cinciar”. Prima impresie a fost una buna. Chiar arata bine masina! E atragatoare, dar pastreaza o anumita nota de eleganta alintata de seriozitate.
LCI-ul (asa cum numeste BMW facelift-ul) chiar e reusit. Recunosc, personal as fi preferat ca DRL-urile (luminile de zi) sa fie putin mai subtiri si, in loc de cele doua L-uri aplatizate si inversate, mi-ar fi placut sa vad o intoarcere voalata la angel eyes.
Grila e putin marita si mai accentuata, insa nu s-a mers pe verticalitate ca la noile M3 si M4.
Stopurile au trecut printr-o restilizare radicala. Acum acestea sunt ingrosate, dar complimenteaza silueta automobilului foarte bine. Imi plac! Adauga si putina agresivitate mascata acestui posterior simpatic. Ii imbunatateste prezenta stradala si o diferentiaza fata de celelalte masini pe care le vezi in trafic zilnic.
Per total, noul Seria 5 chiar arata bine la exterior.
N-am mai zabovit pentru ca imi doream sa nu intarzii si sa dau planurile organizatorilor peste cap, asadar am dat o tura de oras, dupa care m-am indreptat spre A3.
Arunc o privire sporadica in bord si observ o chestiune interesanta: facusem 9,8 km cu o viteza medie de 27,7 km/h si autonomia scazuse la 29 de km in modul complet electric, in timp ce motorul termic nu fusese deloc activat. Am primit, asadar, prima dovada cu privire la calculul corect si cinstit pe care ti-l afiseaza masina.
Am ajuns pe A3, in cele din urma. Ploaia s-a potolit, dar norii nu se dadeau plecati. Aici am setat pilotul automat la 110 km/h, am activat modul Hybrid (echivalentul Confort de pe masinile non-PHEV ale marcii), m-am relaxat ascultand niste muzica si profitand la maximum de masajul disponibil pentru pasagerii fata. Inca nu porneste motorul termic! Masina a gestionat atat de bine resursele, incat a urcat pana la limita setata de mine fara ajutorul benzinei. Fain!
Creste viteza medie la 101 km/h si, cand mai ramasesem cu 10 km in baterie, a pornit motorul de 2 litri benzina. Ma asteptam la o valoare de consum mare, insa la viteza presetata de 110 km/h mi se afisa un consum instant de 3,2-3,4 l/100 km. Tare bun!
Daca in oras m-am bucurat de precizia directiei si de suspensia neasteptat de intelegatoare cu drumurile noastre, pe autostrada am avut parte de liniste in habitaclu si de siguranta. E o placere sa fii soferul noului Seria 5.
Observ cateva schimbari pe harta si o atentionare scurta din partea asistentului virtual, semn ca trebuie sa intervin pentru realizarea iesirii de pe A3. Cand ma uit in fata, observ o chestie fantastica. Head-Up Display-ul (HUD-ul) e atat de mare si de clar, incat exista suficient loc pentru a-ti arata exact drumul pe care te afli, cum arata acesta in realitate, pe ce banda trebuie sa te incadrezi si ce directie trebuie sa urmezi!
O astfel de optiune este extrem de utila in momentele in care nu cunosti traseul pe care il urmezi si vrei sa nu faci greseli care te-ar putea costa timp si combustibil. Mergi la tanc!
Daca pana acum am strabatut Capitala si am experimentat A3-ul cu acest sedan bavarez, acum era momentul sa intru si pe drum mai accidentat. Pret de cativa km am mers pe un fel de macadam/asfalt stricat si n-am simtit deloc ca Seria 5 ar da vreun semn de neintelegere. A mancat drumul fara probleme si mi-a asigurat mie tot confortul posibil. Am ajuns, in cele din urma, la Adancata Motorpark!
Parchez asa cum imi indica oamenii BMW gata sa dezinfecteze masina imediat ce cobor si ma uit repede sa vad cum stau la capitolul consum: distanta totala parcursa a fost de fix 67 de km, din care 34,2 km i-am facut complet electric. Consumul de benzina a fost doar 3,8 l/100 km, iar bateria era aproape goala.
Rezultatul este unul bun care ne demonstreaza ca PHEV-urile vor putea inlocui motorina fara probleme, insa, evident, am nevoie de mai mult timp cu masina pentru a o intelege asa cum trebuie. Trebuie sa vad cum se cheltuie ambele „plinuri” cap-coada si de cate ori ar trebui sa ma conectez la priza, daca vreau sa exploatez la maximum profilul plug-in hybrid.
Cert e un lucru, insa: primul contact cu noul Seria 5 a fost unul neasteptat de fain. Intalnirea mi-a demonstrat ca facelift-ul nu este doar decorativ, ci chiar s-a muncit pentru a se propune o forma mult mai imbunatatita a acestei masini clientilor marcii si celor care isi doresc un sedan premium nou cu o propulsie mai curata. Merita cel putin testata!
Pretul pentru BMW 530e xDrive pleaca de la 60.869 de euro cu TVA inclus fara aplicarea de vouchere sau alte eventuale reduceri.
Experienta aceasta (chiar si atat de scurta) a fost extrem de importanta, intrucat cu cateva luni in urma va povesteam de Seria 5 PHEV sau 530e xDrive in forma sa pre-facelift.
Daca n-ai timp sa citesti pana la capat, am facut si un scurt videoclip care iti prezinta rapid toata experienta. Il poti vedea AICI!
Numai bine ca ajung si cobor din masina ca-s luat rapid in evidenta de PR-ul BMW Romania cu un semn de la distanta (Covid-19, of!). Ma duc in apropierea lui si-mi spune ca inainte de a intra pe circuit cu noul Seria 4 voi... Zbura!
Norocul a fost de partea mea, intrucat vremea s-a imbunat si permitea soarelui sa mai scape din cand in cand o raza care ne alinta trupurile. Asadar, chiar se putea zbura.
Ce nu stiam eu e ca voi decola chiar de pe circuit! Acelasi circuit unde urma sa descopar noul Seria 4.
Culmea, inainte de a ajunge pe circuit si de a participa la toata aceasta experienta ma gandeam eu ce o fi cu denumirea aceasta „BMWFlyDay”. Banuiam ca va fi vorba de ture la viteze ametitoare pe circuit cu Seria 4, insa nu... Chiar urma sa zburam.
Zis si facut. Ma duc cu inima-n dinti inspre avion.
Imi pun centura si, dupa cateva verificari, am urcat inspre nori. Pilot? Nimeni altcineva decat... Radu David, pilot BMW! Se putea altfel? Normal ca nu.
Acesta a reusit o serie de piruete si manevre care mi-au lipit un zambet urias pe fata. Momentul culminant a fost, insa, unul pe care nu-l voi uita prea curand: am depasit in aer coloana de Serii 4 care rulau pe circuit la viteze superioare. A fost fantastic.
Acest lucru a ridicat putin stafeta in privinta impresiilor de condus pe care urma sa mi le ofere acest coupe provocator.
Am aterizat pe circuit, am coborat din avion si, fara nicio pauza, am mers direct inspre noul Seria 4.
Daca pe acest automobil am reusit sa-l vad pentru prima oara in Romania in avanpremiera organizata in jurul unui eveniment ce punea intr-o perspectiva interesanta conexiunea om-robot la care ne asteptam in viitor, ei bine... Acum l-am condus de i-au sarit toti fulgii!
Am preluat fraiele versiunii cu motorizare diesel (420d xDrive) si, inainte de a va relata despre modul in care se conduce, trebuie sa va spun cateva lucruri importante despre aceasta.
Sistemul de propulsie diesel vine standard in Romania cu starter-generator de 48V ceea ce inseamna ca rularea pe distante mai mari se va putea face cu motorul oprit, eficienta si asa vestita a motoarelor diesel fiind imbunatatita considerabil. Se poate rula in regim economic, pe distante mari, cu peste 15-20% din timp cu motorul termic oprit, conform BMW. Nu am testat acest feature inca, asadar nu girez ca fix asta se intampla.
In oras, sistemul starter electric (starter-generator) de putere mai mare la BMW (aproximativ 11 CP) permite un start stop foarte rapid si fara vibratii. In plus, retinem ca motorul starter-generator cumplat la transmisie poate functiona in regim frana de motor si genera energie electrica pe franare.
Revenind, sesiunea de condus a inceput cu slalom. „Noul BMW Seria 4 Coupé a fost dezvoltat cu obiectivul de a redefini esenta placerii condusului in segmentul premiu mediu”, spune constructorul auto. Asadar, am pornit cu cateva pretentii in aceasta aventura.
Am apasat acceleratia cu putina rezerva pe traseul pregatit de trainerii marcii bavareze, intrucat nu stiam cum voi resimti masina.
In mod surprinzator, s-a tinut excelent pe pozitii. Nu a dat senzatia de pierdere a tractiunii nici macar pentru o clipa. Dinamica este impresionanta in cazul noului Seria 4.
Dupa primele doua ture pe circuit, am inceput sa capat incredere in acest frumos coupe si l-am impins inspre 70 km/h in slalom. Maximum pe care l-am reusit apoi pe circuit a fost de 144 de km/h. Da, si dieselul stie a zburda, mai ales ca sistemul mild-hybrid e capabil sa ofere, la nevoie, si un mic boost.
Atat pe traseul marcat, cat si pe intregul circuit noul Seria 4 m-a facut sa ma simt in control. Bineinteles, un factor important la acest capitol l-au reprezentat si pneurile Michelin.
N-am avut timpul pe care l-as fi vrut la dispozitie pentru a analiza mai bine interiorul, insa va pot spune ca scaunele de pe modelul diesel testat confera un sprijin bun lateral si sunt destul de confortabile. Nu se compara, insa, cu ceea ce am gasit pe noul Seria 5. Bineinteles, nici n-ar trebui. Sunt masini diferite, adresate unor tipuri de clienti care nu prea seamana.
Am remarcat, totusi, un aspect: n-aveam trapa. E posibil sa fie o chestiune de gust personal aici, asadar astept sa o testez in extenso pentru a o descoperi si pentru a o va prezenta asa cumsecade.
Cert si important e un singur lucru: daca varianta diesel a fost atat de bine pusa la punct incat sa reziste la putin abuz pe circuit, atunci pot doar sa-mi imaginez cat de fain ar fi fost acest traseu cu 430i sau M440i xDrive.
O fi grila putin mai mare, insa progresul e simtitor. Si asta inseamna mult, intrucat fosta generatie 440i xDrive a fost masina care mi-a placut enorm de mult si de care imi aduc aminte cu placere chiar si acum.
Pretul noului Seria 4 Coupe cu motorul de 2 litri diesel si tractiunea integrala pleaca de la 49.920 euro cu TVA inclus.
Concluzia acestei aventuri este simpla pentru mine: noile BMW Seria 4 si BMW Seria 5 sunt masini bune, isi respecta misiunea si indeplinesc criteriile pe care clientii marci le vor bifate.
De-abia astept sa le port pe drumurile patriei si sa le dezbrac de secrete pentru voi!
Iti multumesc pentru ca ai fost aici si pentru aceasta aventura!
Pe curand!
Fotografii de Adrian Cobzasu si Dragos Savu pentru BMW Romania
Ultimele NOUTATI
Pretul mediu pentru o garsoniera de doar 40mp in Bucuresti Se apropie de 75.000 de euro. Suntem in bula imobiliara?
Casa Verde Fotovoltaice 2024 pune romanii pe jar. E bataie pe finantarea de 30.000 lei, de frica facturilor mari in 2025
12.000 de lei salariu NET pentru romanii cu liceu, fara facultate: cele mai bine platite joburi din Romania
Afacerea pe care o poti deschide la tine in curte, la tara, cu doar 500-1.000 de lei. Din prima vanzare castigi 5.000 de lei!
Dispare amenda automata pentru lipsa rovinietei - Legea noua mult asteptata de soferi
Ce se mai intampla cu pensiile private ale romanilor? Ultima lor speranta la o batranete linistita
Partenerii nostri
Baza de calcul pentru concediu medical - este influentata de indicele de inflatie?
Ce conteaza cu adevarat pentru tinerii din generatia Z la locul de munca
Cum sa folositi SAGA pentru PFA: Ghid pentru evidente fiscal-contabile perfect legale
Imprumuturi intre societati: care sunt conditiile de acordare?
Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana: obligatiile angajatorului
Litigiile de munca si drepturile angajatilor: Cand este timpul sa apelezi la un avocat?
Te-ar putea interesa si
12.000 de lei salariu NET pentru romanii cu liceu, fara facultate: cele mai bine platite joburi din Romania
Afacerea pe care o poti deschide la tine in curte, la tara, cu doar 500-1.000 de lei. Din prima vanzare castigi 5.000 de lei!