Care este situatia pietei romanesti de curatenie in vremea pandemiei de coronavirus
curatenie pandemiepiata servicii curateniefirme curateniecompanii curatenie
Odata cu constientizarea importantei prevenirii raspandirii noului coronavirus, regulile de curatenie au devenit tot mai clare si stricte, pentru persoane si pentru mediul privat, reprezentat de unitati publice - terase, saloane, magazine alimentare si hipermarketuri, si companii - spatii de birouri, fabrici, hale etc. releva o analiza a KeysFin.
Astfel, prezenta produselor de dezinfectie in orice spatiu deschis publicului, cat si dezinfectarea periodica a spatiilor private traficate reprezinta cerinte obligatorii in momentul de fata, iar firmele de curatenie romanesti s-au adaptat si ofera solutii viabile mediului de afaceri local.
Cele mai mari 10 companii din piata locala de curatenie au concentrat 16% din cifra de afaceri totala a industriei in 2018 si sunt detinute in proportie de 100% de persoane fizice si juridice romanesti, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
In ceea ce priveste cifra de afaceri a pietei locale de servicii de curatenie (fie ca este vorba despre intretinerea curateniei, curatenia generala sau post-constructie), aceasta a crescut cu 21% fata de 2017, respectiv cu 120% fata de 2009, ajungand la 1,8 miliarde de lei, in 2018.
KeysaFin estimeaza continuarea ritmului de crestere la aproape doua miliarde de lei in 2019 si stabilizarea pietei in 2020.
"Piata locala de curatenie a crescut sustinut in ultimii 10 ani, atat datorita cresterii nivelului de trai si avansului tehnologic (echipamente profesionale care reduc numarul angajatilor implicati in acest proces), cat si datorita accesibilitatii domeniului - forta de munca cu un cost relativ redus, care are o productivitate de doua ori mai mare.
Desi, pe de o parte, ne asteptam la un impact negativ al pandemiei, mizam pe flexibilitatea antreprenorilor romani de a se adapta, prin diversificarea portofoliului de servicii, precum serviciile de dezinfectie, pentru care cererea e in crestere.
In 2020 si in anii urmatori, cuvantul de ordine va fi siguranta, iar siguranta sanitara, mai ales in spatiile publice, se obtine apeland la firme specializate", a declarat Roxana Popescu, Managing Director KeysFin.
Analistii KeysFin considera ca piata de curatenie se va stabiliza in continuare pe cele 3 segmente majore (comercial - cladiri de birouri, magazine; industrial - depozite, spatii de productie, hale industriale, parcari subterane, spatii care necesita operatiuni de specifice de curatenie, si rezidential - case sau apartamente).
In topul celor mai mari companii de curatenie dupa cifra de afaceri pe primul loc se afla Fabi Total Grup SRL (46,2 milioane de lei, 2,5% din total), Coral Impex SRL (37,8 milioane de lei, 2,1% din total) si Libro Eevents SRL (36,5 milioane de lei, respectiv 2% din total).
Topul este completat de Romprest Servicii Integrate SRL (29,8 milioane de lei), Glanz SRL (27,5 milioane de lei), Deziclean Retail Division SRL (24,8 milioane de lei), Medline Com SRL (23,9 milioane de lei), Omcro SRL (23,4 milioane), Edis-Adis Serv SRL (22,3 milioane) si Muntenia Grup 2003 SRL (20,6 milioane).
In ceea ce priveste profitabilitatea, compania care a facut curatenie cel mai eficient, din punctul de vedere al business-ului, este Curat cu Adevarat SRL, care a obtinut un profit de 4,5 milioane de lei, insumand 1,4% din total, in 2018.
Aceasta este urmata, in topul profitabilitatii, de Coral Impex SRL si de Omcro SRL, cu 4 milioane de lei, respectiv 3,6 milioane de lei profit in 2018.
Dintre cele peste 4.200 de firme analizate, 2.600 au inregistrat profit, putin peste o mie au avut pierdere, restul inregistrand un rezultat nul in 2018.
Rezultatul net al companiilor de curatenie (profit minus pierdere neta) a crescut intr-un ritm accelerat, fiind cu 43% peste cel din 2017 si cu 285% peste cel din 2009, la 278 de milioane de lei, in 2018.
Peste 27.000 de angajati in afacerea curateniei
Numarul de companii din domeniul curatenie a crescut constant in ultimii 10 ani, piata fiind una dintre putinele care au avut cu peste 50% mai multe firme in 2018 fata de 2009, respectiv de la 2.800, in 2009, la 4.200, in 2018.
Pentru 2019, analistii KeysFin estimeaza un avans, pana la aproximativ 4.400 de firme, pentru ca in 2020 piata sa revina la nivelul din 2018.
In ceea ce priveste distributia geografica a business-ului curateniei, Bucurestiul este pe primul loc, cu o cifra de afaceri de 531 milioane de lei, reprezentand 29% din total, urmat de judetele Cluj (133 de milioane de lei; 7,3% din total) si Prahova (101 milioane de de leil 5,5% din total).
Insumat, firmele inregistrate in primele 5 judete concentreaza peste 50% din totalul cifrei de afaceri a pietei serviciilor de curatenie din Romania.
Cat despre cei care se ocupa de curatenie, in 2018, existau 27.400 de angajati, cu 2,6% mai multi decat in 2017 si cu aproape 9% mai multi decat in 2009.
Un rezultat pozitiv al acestei piete este si dublarea productivitatii angajatilor, de la 32.900 de lei, in 2009, la 66.600 de lei in 2018. Totodata, costul mediu per angajat a crescut cu 140% in perioada 2009-2018.
Foto: pexels.com